InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeringen rechtsbijstandsverzekering

Verzekeringen rechtsbijstandsverzekering

Verzekeringen  rechtsbijstandsverzekering In een land waar het wemelt van de regeltjes, wetten, plichten en controles leven veel mensen in onzekerheid. Hoe goed je alles ook bedoelt, het kan zomaar voorkomen dat je met het recht te maken krijgt. Een overtreding is immers zo gemaakt. Omdat niet iedereen evengoed weet hoe de wet precies in elkaar steekt, hoe regeltjes en plichten werken, kan ook daarvoor een verzekering worden afgesloten. De rechtsbijstandsverzekering.

Rechtsbijstandsverzekering

Eigenlijk komt het erop neer dat je met een rechtsbijstandsverzekering een overeenkomst sluit met de verzekeringsmaatschappij. Hierin wordt vastgelegd dat de verzekeraar je bij zal staan in het rechtssysteem, wanneer daar sprake van is. Die ondersteuning zou - zoals de naam al aangeeft - plaats moeten vinden in de vorm van advocaten en juristen tijdens geschillen. In de praktijk komt het echter ook veel voor dat juridisch geschoolde medewerkers de zaken behandelen. Het idee is dat rechtsbijstand ervoor zorgt dat je wordt bijgestaan in je rechten.

Autoverzekering

Tegenwoordig zien we rechtsbijstand nog steeds veelvuldig terug in een autoverzekering. Wie een autoverzekering afsluit, kan erop rekenen rechtsbijstand te krijgen. Bijvoorbeeld wanneer je voor de rechtbank moet verschijnen in verband met een aanrijding. Of het dan wel of niet jouw schuld is, je zult rechtsbijstand krijgen. Deze vorm van verzekeren heeft zich echter zo ontwikkeld dat het nu een zelfstandige verzekering geworden is. Ook door het toegenomen claimbewustzijn van de overheid, kan het voor veel burgers noodzakelijk zijn om een advocaat in de arm te sluiten. Het is in de huidige maatschappij goed om rechtsbijstand te krjgen. Om op vervelende juridische zaken goed voorbereid te zijn, kan een rechtsbijstandsverzekering worden afgesloten. Een advocaat kan in bepaalde gevallen ook preventief handelen, dus er juist voor zorgen dat het niet tot een rechtszaak komt.

Natura

De verzekering kan voorkomen in natura. Dat betekent dat er daadwerkelijk een advocaat of jurist wordt uitgezonden om je bij te staan in de rechtbank. De verzekeraar heeft altijd juristen en advocaten in dienst, die allerlei zaken kunnen behandelen. Ook rechtszaken vallen daaronder.

Tegemoetkoming

Ook kan de verzekering worden geuit in een tegemoetkoming. Bij een rechtszaak komen vaak hoge kosten kijken, bijvoorbeeld voor het inzetten van een advocaat. De verzekering keert bij een tegemoetkoming een bepaald bedrag uit, waardoor de verzekerde een advocaat naar keuze kan aanstellen om hem bij te staan.

Afsluiten rechtsbijstandverzekering

Voor het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering kun je je wenden tot verschillende instellingen en banken. Zo biedt de Rabobank de rechtsbijstandverzekering aan binnen een pakket van andere verzekeringen waaronder de autoverzekering, reisverzekering en uitvaartverzekering. Ook Aegon, Avéro Achmea, Delta Lloyd, Unigarant, Univé en Reaal bieden een verscheidenheid aan rechtsbijstandverzekeringen aan. Het kan geen kwaad om van tevoren een vergelijk te maken van deze verzekeringen, zodat je weet bij welke je het beste uitkomt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzekeringen rechtsbijstandsverzekering"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 29-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!