InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Kilometerverzekering: autopremie omlaag

Kilometerverzekering: autopremie omlaag

Kilometerverzekering: autopremie omlaag De kilometerverzekering, wat is dat voor autoverzekering? U wilt in 2019 uw autopremie omlaag brengen en zeker niet te veel premie betalen voor uw autoverzekering. Er zijn autoverzekeringen voor bepaalde doelgroepen (mensen met een hogere opleiding bijvoorbeeld), maar ook voor wie relatief weinig kilometers rijdt. De kilometerverzekering kan echt de oplossing zijn om minder autopremie te hoeven betalen. Enkele andere mogelijkheden voor een besparing op de autoverzekering zijn het goed vergelijken van de kosten van een autoverzekering, het nemen van een eigen risico bij autoschade. Betaal zo nooit te veel voor uw autoverzekering en haal die korting binnen. De kilometerverzekering is in 2019 bijvoorbeeld af te sluiten bij Nationale Nederlanden en Vodafone voor het verzekeringsproduct Bundelz.

Kilometerverzekering 2019

Kilometerverzekering afsluiten

De auto is een groot gemak, maar de autoverzekering is vaak duur. Bij de berekening van de autopremie die u betalen moet wordt met allerlei factoren rekening gehouden. In de berekening zit ook altijd een verondersteld aantal kilometers dat per jaar met de auto wordt gereden. Dat aantal kilometers kan veel te hoog zijn voor het aantal kilometers dat u per jaar rijdt en dan betaalt u gewoonweg te veel autopremie voor uw autoverzekering. Bij een kilometerverzekering betaalt u per werkelijk gereden kilometer. U betaalt dus wat u rijdt en niet ook voor wat de buurman rijdt met zijn auto. U krijgt zo een volledige autoverzekering met heldere polisvoorwaarden.

Minder autopremie betalen

Wie relatief weinig auto rijdt, betaalt met de kilometerverzekering vanzelf relatief weinig voor de autoverzekering. De kilometerverzekering zien we veel in België maar wint ook in Nederland aan populariteit. Logisch want de huidige generatie wil best voor een product betalen, maar dan wel voor het werkelijke verbruik en niet een aantal kilometers waar de verzekeringsmaatschappij gemakshalve vanuit gaat. Een gewone autoverzekering afsluiten is toch zo iets als een puntje uit een pizza bestellen en voor de hele pizza moeten betalen. Als u geld wilt besparen op uw autoverzekering, is dit een mooie mogelijkheid, maar er zijn meer manieren om de autopremie laag te houden (ook al beweren verzekeraars dat de autopremie echt omhoog moet). Bekijk de verschillende formules, want de helft minder betalen voor de autoverzekering kan haalbaar zijn.

Eigen risico autoschade nemen

Een andere methode is het nemen van een eigen risico. Wie weinig schade rijdt, zou ook een extra risico kunnen nemen. Dat betekent dat als er een autoschade is, er een klein deel voor uw eigen rekening komt. Vergelijk dit met de systematiek van de zorgverzekering. Iedereen weet dat het mogelijk is om een vrijwillig eigen risico te nemen om zo de premie laag te houden. Hetzelfde is mogelijk met de autopremie. Een hoger eigen risico betekent een lagere autopremie. Het voordeel is niet bij elke verzekering even groot en dus doet u er verstandig aan om de de premies onderling goed te vergelijken. Bekijk of een eigen risico bij de autoverzekering ook wat voor u is. Sommigen zweren erbij, anderen moeten er niets van hebben.

Veel schadevrije jaren: autopremie omlaag in 2019

Wie veel schadevrije jaren heeft, staat ook relatief sterk om een lagere autopremie te bedingen. De verzekeraars moeten het aantal schadevrije jaren goed bijhouden en als u overstapt naar een andere verzekering krijgt u hiervoor een royementsverklaring mee en wordt het aantal jaren schadevrij op de polis vermeld. Maar dan nog is de korting die u op de autopremie krijgt niet bij elke verzekering even groot. Tip: vergelijk ook de korting als gevolg van de schadevrije jaren goed. Ook dat kan geld schelen.

Voorwaarden Bundelz

Nationale Nederlanden stelt de volgende voorwaarden (pakket Bundelz):
  • U bent minimaal 30 jaar oud.
  • U hebt acht schadevrije jaren of meer.
  • De auto heeft geen hogere cataloguswaarde dan 30.000 euro.

Conclusie minder autopremie betalen in 2019, hoe doet u dat?

Het afsluiten van een verzekering moet geen impulsaankoop zijn. U moet er even de tijd voor nemen. Vergelijk de aanbiedingen die er zijn, bekijk of er een kilometerverzekering kan worden afgesloten, hoeveel korting u kunt krijgen doordat u niet vaak schade hebt en of een eigen risico voor u haalbaar is. Een eigen risico heeft het nadeel dat als er schade is, een groter deel voor uw rekening komt, maar het grote voordeel dat als er geen schade in een jaar is, u veel geld kunt besparen. Een autoverzekering is vaak al duur genoeg. Overstappen naar een andere verzekering, bijvoorbeeld een kilometerverzekering is dan een goede keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kilometerverzekering: autopremie omlaag"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!