InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Restant bij uitkering uitvaartverzekering: wat te doen?

Restant bij uitkering uitvaartverzekering: wat te doen?

Restant bij uitkering uitvaartverzekering: wat te doen? Heb je een uitvaartverzekering, dan is in je verzekeringspolis of de algemene voorwaarden te lezen tot welk bedrag je verzekerd bent. Heb je een levensverzekering met recht op winstdeling, dan ontvang je jaarlijks een overzicht met de hoogte van de uitgekeerde winst die bij dit bedrag wordt opgeteld. Nu kan het zo zijn dat de uitvaartkosten lager uitpakken dan het verzekerde bedrag en er daarom een restant overblijft. Mag je dit bedrag als nabestaanden houden en kun je het terugvorderen van de begrafenisondernemer?

Restant uitkering uitvaartverzekering

Soorten uitvaartverzekeringen

Er zijn grofweg twee soorten uitvaart- of begrafenisverzekeringen: de naturaverzekering en de kapitaalverzekering. Het verschil is dat bij een naturaverzekering de begrafenisonderneming of uitvaartverzorger de begunstigde is en bij de kapitaalverzekering de nabestaanden. Heb je een naturaverzekering afgesloten dan keert de verzekeringsmaatschappij na overlijden het verzekerde bedrag uit aan de uitvaartverzorger. Bij een kapitaalverzekering is een begunstigde geregistreerd. Meestal is dit een partner, ouder, kind of ander familielid.

Op de polis of in de algemene voorwaarden is opgenomen tot welk bedrag kosten gedekt worden. Heb je een levensverzekering met kapitaal-basis winstdeling dan heb je jaarlijks recht op uitkering van winstdeling. Het winstdelingspercentage wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld. Het verzekerde bedrag wordt dan met het aandeel in de winst verhoogt.

Wat gebeurt er met geld dat overblijft van de uitkering?

Het komt natuurlijk voor dat de uitkering van de begrafenisverzekering of uitvaartverzekering hoger is dan de daadwerkelijke kosten. Over wat er moet gebeuren met dit restant is bij wet niets geregeld. In principe valt dit in het vermogen van de begunstigde. Op deze persoon rust geen verplichting om het bedrag terug te storten naar de verzekeraar of het bedrag te delen met eventuele (andere) erfgenamen.

In de praktijk wordt het bedrag vaak gebruikt om hiervan met nabestaanden samen iets te doen of om een aankoop te doen ter nagedachtenis aan de overledene. Hoe dit ingevuld wordt staat de begunstigde dus echter vrij.

Opletten bij naturaverzekering

Bovenstaande is eenvoudig in de hand te houden bij personen bij wie het gaat om een kapitaalverzekering. De begunstigde houdt dan immers zelf de controle over de uitgaven. Is er sprake van een naturaverzekering dan geniet het de aanbeveling om een vinger aan de pols te houden bij de begrafenisondernemer, ook al is dit in tijden van rouw lastig.

Uiteraard is het in het voordeel van de begrafenisondernemer dat de kosten van de uitvaart zo hoog mogelijk uitvallen. Op elk onderdeel, van kist tot urn en van aankleding tot vervoer zit een winstpercentage voor de ondernemer. Vaak hebben nabestaanden van te voren geen zicht op de kosten die gemaakt kan worden. Wel kan worden afgesproken dat de kosten het verzekerd bedrag niet mogen overstijgen. Kunnen de wensen met betrekking tot de uitvaart echter ook gerealiseerd worden voor een kleiner percentage van het bedrag, dan kan het nog wel eens voorkomen dat begrafenisondernemers (al dan niet goed bedoeld) wat extra's bieden voor een meerprijs zodat het volledig verzekerd bedrag benut wordt.

Wil je niet dat dit gebeurt dan verdient het de aanbeveling om vooraf een opgave van de exacte kosten te vragen zodat je in het geval er een restant overblijft, zelf kunt beslissen wat je met dit bedrag gaat doen.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringVeel mensen verwarren een uitvaartverzekering met een overlijdensrisicoverzekering. Er zijn veel overeenkomsten tussen d…
Wat is een uitvaartverzekering?De kosten voor een uitvaart of begrafenis stijgen elk jaar flink. Er is een mogelijkheid om jezelf, maar vooral je nabes…
Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekeringDe uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekeringen worden onterecht vaak als een exact gelijke verzekering besc…
De uitvaartverzekering: Mogelijkheden in België?De uitvaartverzekering is een vrij recent verzekeringscontract dat steeds populairder wordt. Ook in Belgie kan je een ui…
Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Uitvaartverzekering, kiezen voor geld of natura?Er zijn twee soorten van uitvaartverzekeringen te onderscheiden, namelijk de natura-uitvaartverzekering en de uitvaartve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.begrafenisverzekering.nl/uitkering
  • http://www.uitvaart.nl/nieuws/ombudsman-geschil-over-vervoerskosten-overledene-naar-buitenland/35266

Reageer op het artikel "Restant bij uitkering uitvaartverzekering: wat te doen?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!