Inzittendenverzekering bij autoverzekering: afsluiten zinvol

Inzittendenverzekering bij autoverzekering: afsluiten zinvol Sluit u voor uw auto in 2020 ook een inzittendenverzekering af en kiest u dan voor de ongevallen-inzittendenverzekering of de schade-inzittendenverzekering als autoverzekering? De extra zekerheid die u krijgt met het afsluiten van een verzekering voor passagiers kost maar een paar euro extra per maand en kan u veel geld besparen als er ooit een ongeluk gebeurt. Vergelijk online de mogelijkheden voor het afsluiten van een andere autoverzekering.

Inzittendenverzekering afsluiten bij uw autoverzekering

Het lijkt een hele klus om een goede autoverzekering af te sluiten. Het online afsluiten van een verzekering is niet moeilijk, maar u hebt veel waaruit u kunt kiezen en online is er veel aanbod. De WA-verzekering is verplicht en alles wat u erbij neemt is wettelijk gezien niet nodig, maar vaak wel erg zinvol en hoeft helemaal niet duur te zijn. Extra is ook de inzittendenverzekering. Moet u die wel of niet afsluiten? Het korte antwoord is: het moet niet, maar het is wel zinvol en goed betaalbaar. Waarom is dat?

De ongevallen inzittendenverzekering of de schade inzittendenverzekering?

De inzittendenverzekering kent twee varianten. de ongevallen-inzittendenverzekering en de schade-inzittendenverzekering. Beide verzekeringen hebben tot doel om een schade aan de inzittenden te verzekeren, maar ze werken verschillend. Het uitgekeerde bedrag is anders evenals de situaties die tot uitkering van de verzekering kunnen leiden:

Verschil tussen ongevallen-inzittendenverzekering en de schade-inzittendenverzekering:

ongevallen inzittendenverzekeringschade inzittendenverzekering
welke uitkering?een vooraf afgesproken bedrageen vergoeding afhankelijk van de werkelijke schade
wanneer uitkering?alleen bij invaliditeit of overlijdenbij letselschade en materiële schade

Bovendien is het bedrag dat maximaal is verzekerd of wordt uitgekeerd afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij waar u de verzekering afsluit. Goed vergelijken dus.

Is er met deze verzekering een dubbele dekking van schade?

Sommigen zullen zeggen dat een inzittendenverzekering niet alleen niet verplicht is, maar ook niet nodig is. Immers de auto dient minimaal WA verzekerd te zijn en daarin zit ook de schadeverzekering voor schade toegebracht aan een derde. Iedereen moet ook een ziektekostenverzekering hebben. Dat is op zich correct, maar niet elke WA verzekering biedt evenveel dekking. Bovendien zal een verzekeringsmaatschappij eerder tot de afwikkeling van de schade aan een passagier overgaan als deze aparte verzekering is afgesloten. Dan is ook niet van belang wie de schade heeft veroorzaakt en kunnen de passagiers in uw auto zeker zijn van een goede dekking. Deze snellere afhandeling is voor velen een grote geruststelling. er is niets vervelenders dan lang op de vergoeding te moeten wachten. Wat men ook dreigt te vergeten. is dat de WA-verzekering geen eigen schade dekt. Met andere woorden, als de bestuurder zelf de schade veroorzaakt, kunnen de passagiers ook zonder inzittendenverzekering goed verzekerd zijn, maar is de bestuurder dat zelf niet altijd. Heeft de bestuurder een inzittendenverzekering afgesloten, dan is daarmee ook de eventuele schade aan zichzelf goed verzekerd. Ook de bestuurder is een inzittende van de auto.

Kies voor de schade-variant in 2020

Voor elke verzekering die u extra afsluit en op zich niet wettelijk verplicht is, geldt dat u dat doet, omdat u het risico van een grote schade niet zelf wilt of kunt dragen. Daarvoor sluit u de verzekering af. Dat betekent ook dat u beter kunt kiezen voor de schade-variant. Anders krijgt u weliswaar een bepaald bedrag uitgekeerd, maar kan dat bedrag straks volstrekt onvoldoende blijken te zijn. Probeer dit altijd te voorkomen. Bekijk ook goed op het internet wat uw verzekeringsmaatschappij aan dekking aanbiedt en wat de voorwaarden bij de polis zijn. Voor die paar euro extra hoeft u de inzittendenverzekering zeker niet te laten schieten. Het rijdt ook een stuk rustiger zo.

Hoe weet ik wat de beste autoverzekering is?

De beste autoverzekering is de verzekering die aan uw wensen voldoet, voldoende dekking biedt en niet te duur is. Om hier achter te komen investeert u een aantal minuten op het internet en vergelijkt u het aanbod. Onderverzekerd zijn gaat u veel geld kosten als er schade is en dat wilt u toch voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Inzittendenverzekering bij autoverzekering: afsluiten zinvol"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!