Reisverzekering: dekt niet alle kosten!
De nachtmerrie van veel vakantiegangers, de vakantie waar je reikhalzend naar uitkeek valt in het water doordat je bagage niet is aankomen, je portemonnee werd gerold of je hotelkamer is geplunderd terwijl jij op een terrasje zat of aan het strand lag te bakken. Een reisverzekering verzekert je tegen verlies of beschadiging van je bagage of medische kosten zoals vervoer terug naar huis als je ernstig ziek wordt of een ongeval krijgt.
Reisverzekering is geen wondermiddel
Velen sluiten een reisverzekering af en hopen dat deze hen verhoedt voor de financiële schade van dit soort narigheden. Echter is een reisverzekering geen wondermiddel voor een verloren vakantie. Een reisverzekering biedt een kleine pleister op de financiële wonden, maar helpt niet tegen verloren vakantiedagen. Vele zaken die je tijdens een reis kunnen overvallen worden namelijk niet gedekt door de reisverzekering of zijn al door andere verzekeringen gedekt.
Waarde van bezittingen
Wanneer je bagage gestolen is, heeft je kleding voor jou veel waarde, ook al is deze kleding enkele jaren oud. Dit wordt niet volledig vergoed door de reisverzekering. De verzekeraar vergoedt voor veel andere spullen die ouder zijn dan een jaar ook allen de dagwaarde en daarbij gelden maximale bedragen voor bijvoorbeeld filmapparatuur en sieraden. Voor de waarde van de bagage geldt altijd een maximumbedrag. Dit varieert per verzekeraar. Sieraden worden alleen vergoed als je ze draagt of in een kluis hebt opgeborgen. Dat betekent dat als je uit de lades van het kastje in je hotelkamer worden gestolen, ze niet worden vergoed. Diefstal van bagage uit de auto wordt niet zomaar vergoed, tenzij je kunt aantonen dat de bagage niet zichtbaar was vanaf buiten de auto.
Een reisverzekering start pas wanneer je je huis verlaat. Wanneer je volgepakte auto de avond voordat je weggaat wordt leeggeroofd, valt dit niet onder je reisverzekering, wel via je inboedelverzekering. Ga dit na bij je verzekering. Wanneer er nieuwe spullen gestolen zijn, moet je de waarde kunnen aantonen met originele aankoopbewijzen.
Als je bagage tijdens een vliegreis zoekraakt of wanneer er beschadigingen zijn toegebracht, kun je de vliegmaatschappij of de reisorganisatie aansprakelijk stellen voor het verlies en vaak krijg je volgens de reglementen van de vliegmaatschappij of reisorganisatie, een financiële compensatie.
Vertraging vliegreis
Als een vlucht drie uur of langer vertraagd is en er is geen sprake van overmacht (extreme weersomstandigheden), dan heb je recht op een schade vergoeding van de vliegmaatschappij. Dit geldt alleen voor vluchten die vertrekken binnen de EU(alle maatschappijen). Klachten moeten ingediend worden bij de luchtvaartmaatschappij. Wanneer je klacht niet naar tevredenheid is behandeld, kun je naar het Meldpunt Luchtvaartpassagiers van de Inspectie Leefomgeving en Transport of in het uiterste geval een civiele procedure opstarten bij de kantonrechter.
Medische kosten
Bij het afsluiten van en reisverzekering kun je meestal kiezen om de medische kosten apart mee te verzekeren. Je zorgverzekeraar vergoedt vanuit de aanvullende verzekering de medisch noodzakelijke kosten die je in het buitenland maakt, maar wel tot een maximum van wat de zorgtarieven in Nederland zouden zijn. De zorgverzekeraar kijkt daarbij naar de tarieven die voor een bepaalde behandeling in Nederland gelden. Ben je duurder uit, dan wordt dit uit je reisverzekering vergoed. Met name voor landen als Canada, de Verenigde staten en Zwitserland, maar ook landen waar je de kans loopt om in een privékliniek te worden opgenomen, dit kan al het geval zijn in België. Daarom is het aan te raden om de medische kosten op je reisverzekering mee te verzekeren. Daarnaast is het handig medische kosten mee te verzekeren voor noodhulpverlening, zoals een eventuele reddingsoperatie, vervoer van gezinsleden en kosten om contact te houden met de repatriëring. Dit wordt door de meeste aanvullende pakketten in de zorgverzekering niet altijd gedekt, maar kan duur uitpakken.
Autoverzekering checken
Kijk voor je vertrekt je autoverzekering nog eens goed na. Is er sprake van vervangend vervoer als je in het buitenland pech krijgt? Als je een ongeluk krijgt met de auto in het buitenland en er is geen andere mogelijkheid dan teruggaan, dan vergoeden de meeste autoverzekeraars het vervoer terug naar Nederland. Inclusief het terugbrengen van de eigen auto. Wanneer je dit niet geregeld hebt, kijk dan of je die polis kunt uitbreiden en wat dat kost. Als dat niet het geval is, kun je bij de ANWB de Wegenwacht Europa Service exclusief Nederland afsluiten, zie: www.anwb.nl.
Leden van de ANWB wegenwacht kunnen zich voor 25 euro per jaar verzekeren voor pechhulp in het buitenland. Ook als je geen lid bent van de ANWB kun je voor een eenmalig bedrag van 33euro de Europa service en voor 51euro de Vervangende Auto Service afsluiten. Op deze manier ben je het hele jaar door verzekerd voor uitgebreide autohulp in het buitenland. Met pechgevallen langs de weg,of als je auto total loss is, regelen zij een gelijkwaardige vervangende auto en indien nodig een vervangende chauffeur.
Doorlopend verzekeren?
Het verschil tussen een kortlopende- en doorlopende reisverzekering is de periode wanneer je verzekerd bent. Met een doorlopende reisverzekering ben je gedurende een heel jaar verzekerd. Een kortlopende reisverzekering verzekert je alleen tijdens de vakantiedagen die je geboekt hebt. De doorlopende reisverzekering is goedkoper wanneer je meer dan 21 dagen per jaar op vakantie bent. Bij de kortlopende reisverzekering betaal je namelijk premie per dag. Wanneer je meerdere keren op vakantie gaat, betaal je bovendien elke keer opnieuw poliskosten als je een kortlopende reisverzekering afsluit.
Klachten
Verzamel bij reisklachten altijd ter plaatse zo veel als mogelijk bewijs van de klacht (nota's, foto's, verklaringen van getuigen, kopieën van aankoopbewijzen, enz.) en dien binnen een maand van thuiskomst in Nederland de klacht schriftelijk in bij de reisorganisatie. Schrijf een voorstel in de brief waarmee de zaak voor jou afgedaan zou zijn. Dit kan een financiële tegemoetkoming zijn of de kans om enkele dagen te vergoeden. Wanneer de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, kun je naar de Geschillencommissie Reizen stappen. De kosten daarvan bedragen tussen de 75,- en 125- euro, afhankelijk van de reissom. Dit geld krijg je terug wanneer je in het gelijk wordt gesteld. Klachten dienen binnen drie maanden nadat de reisorganisatie een schriftelijke reactie op je klacht heeft gegeven.
Niet verplicht
Soms staat de reisverzekering al bij de boeking op de nota van de touroperator vermeld, of staat hij al aangevinkt bij het boeken van de reis. Wat vanuit de Europese wetgeving verboden is: als je geen reisverzekering wilt, hoef je dat niet te accepteren. Als je wél een reisverzekering wilt, dan hoeft de aangeboden reisverzekering zeker niet de beste of de voordeligste te zijn. Kijk zelf op www.idepender.nl, www.eyeopen.nl en www.verzekeringssite.nl. Doorlopende reisverzekeringen met dezelfde voorwaarden kunnen honderden euro's in prijs schelen per jaar.