InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Vrije artsenkeuze of lager verplicht eigen risico 2017?

Vrije artsenkeuze of lager verplicht eigen risico 2017?

Vrije artsenkeuze of lager verplicht eigen risico 2017? Minder verplicht eigen risico 2017 in de zorg betalen? Gaat u naar een gecontracteerde arts en hebt u daardoor uw verplicht eigen risico omlaag in 2017? De vrije artsenkeuze is een groot goed, maar die keuzevrijheid in de zorg kost u ook geld via een hogere zorgpremie of minder vergoeding vanuit de zorgverzekering. Vanaf 2016 zouden we aanvankelijk een super naturapolis krijgen. Wie dan naar de niet gecontracteerde zorg gaat, krijgt niets meer vergoed. Deze zorgverzekering was veel goedkoper in 2016, maar werd de nieuwe zorgwet afgewezen in de Eerste kamer. Minister Schippers heeft een alternatief zorgplan bedacht die van invloed is op uw eigen risico en wat u zelf moet betalen. Hoeveel zorgpremie is de vrije artsenkeuze in de zorg u waard, hoeveel uw keuzevrijheid? Een hogere zorgtoeslag 2016? U kunt ook uw vrijwillig eigen risico verhogen, in ruil voor een lagere zorgpremie 2016.

INHOUD

De super budgetpolis komt er niet, minder eigen risico 2016 wel

Minister Schippers wilder een super naturapolis en budgetpolis, waarover straks meer. Dit vergt een wetswijziging, een wetswijziging waarvoor in de Eerste Kamer geen meerderheid was te vinden. Drie senatoren van de PvdA stemden ook tegen. Ook het plan om de wet er dan toch erdoor te drukken via de weg van een Algemene Maatregel van Bestuur is verlaten. Toch wil Minister Schippers 1 miljard euro bezuinigen en dat doet ze nu via het eigen risico.

Welke zorgverzekering kiest u in 2017, wel of geen vrije artsenkeuze, verplicht eigen risico omlaag?

In 2016 en 2017 bestaan twee hoofdstromen van verzekeren in de zorg, de restitutiepolis en de naturapolis. Bij de restitutiepolis is er een volledig vrije artsenkeuze. U gaat naar de arts die u wilt, dient de rekening in bij de verzekeringsmaatschappij en krijgt de behandeling vergoed. Bij de naturapolis verzorgt de verzekeringsmaatschappij het traject van rekening en betaling voor u. De zorg dient de rekening in bij uw verzekeringsmaatschappij. Het is bij de naturapolis zo dat de verzekering voorziet in een volledige vergoeding van de gecontracteerde zorg (even afgezien van het eigen risico) en als u naar een andere arts of behandelaar wilt gaan, de verzekeringsmaatschappij tenminste een bepaald percentage van de kosten vergoedt. Meestal gaat het om een vergoeding van 80% van de kosten en is dus 20% in ieder geval voor eigen rekening. Het grote voordeel van de naturapolis is het gemak (u wordt veel werk uit handen genomen) en het voordeel van een goedkopere zorgverzekering met een lagere zorgpremie. Het eerdere plan was in 2016 nog de invoering van een nieuwe zorgverzekering: de super naturapolis.

Wat was de super naturapolis 2016?

Het inkopen van gecontracteerde zorg is kostenbesparend voor de verzekeringsmaatschappij en daarom ook voor de klant of patiënt. Deze gecontracteerde zorg hebben we al volop in 2014 en 2015, maar in 2016 krijgen de verzekeringsmaatschappijen de mogelijkheid om een stapje verder te gaan. Ze kunnen u een super naturapolis aanbieden. Dat is een zorgverzekering met alle kenmerken van een gewone naturapolis met dien verstande dat als u naar een andere behandeld arts, ziekenhuis of niet geplande zorg gaat dan door uw verzekering is gedekt en door de verzekeraar is gecontracteerd, de verzekeraar de mogelijkheid heeft om u niets meer te vergoeden. Het idee is dat de verzekeraars ook tot de nul vergoeding zullen overgaan om de zorgpremie zo laag mogelijk in de markt te kunnen zetten. Het is niet de bedoeling dat de restitutiepolis of gewone naturapolis daarmee vervalt, maar er wordt een extra product in de markt gezet.

Wanneer gold de super naturapolis niet?

Niet alle zorg kent straks een nul vergoeding als de zorg niet is gecontracteerd. Hieronder valt niet:
  • Alle niet planbare zorg zoals spoedeisende hulp.
  • De apotheek.
  • De tandarts.
  • De fysiotherapeut of oefentherapie.
  • De logopedist.
  • De ergotherapeut.
  • De kraamzorg en verloskundige.
  • De diëtist.
  • De wijkverpleegkundige.

Bovendien moet een verzekeraar voldoende keuze aanbieden. Het kan niet zo zijn dat u dan vrijwel automatisch bij een arts zonder contract terecht komt. Het is wel zo, maar dat is bij de naturapolis in 2014 en 2015 ook al zo, dat het in 2016 zeer belangrijk wordt om vooraf goed te bekijken wel artsen en ziekenhuizen gecontracteerd zijn. Een verhevigde concurrentie tussen zorgverzekeringen van verschillende verzekeraars wordt verwacht en wellicht wordt bij de premiestelling voor 2015 hierop al een voorschot genomen in een poging om zoveel mogelijk klanten aan een verzekeraar te binden.

Gewijzigd wetsvoorstel wederom naar het parlement

Vlak voor Kerst 2014 werd het wetsvoorstel aangepast. De belangrijkste wijzigingen toen:
  • Spoedeisende hulp is altijd met vrije artsenkeuze.
  • Als een arts u naar een Academisch ziekenhuis stuurt, mag dat en is dat verzekerd.
  • Zorgpolissen alleen gericht op bepaalde groepen, zoals studenten of ambtenaren, mogen niet meer. Iedereen moet zich bij een verzekeraar voor de basisverzekering kunnen verzekeren.

Op 16 december 2014 sneuvelde het plan in de Eerste Kamer, maar het zal daar waarschijnlijk op een later moment terugkeren en een aantal wijzigingen. Lukt dat niet dam zal het worden geregeld via een AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur).

Nieuw wetsvoorstel en zorgplan inperken vrije artsenkeuze 2016 via het eigen risico 2016 in de zorg

Nieuw in 2016 wordt dat u een korting krijgt op het eigen risico als u naar een zorgaanbieder gaat die een contract heeft met uw verzekeraar. Kortom als u kiest voor de arts die door de verzekeraar is aangewezen, bent u goedkoper uit. Daar staat tegenover dat als uw eigen risico al verbruikt is, het kiezen voor de aangewezen arts geen voordeel biedt. Dit is een belangrijke aanpassing, maar vergt geen aanpassing van de zorgwet. Genoeg mensen zullen dit toch als een beperking van de vrije artsenkeuze zien, maar dan via uw verplicht eigen risico. Genoeg mensen zullen een andere arts kiezen als dat geld scheelt. Waarschijnlijk zijn er ook gevolgen voor de zorgtoeslag 2016.

Vrijwillig eigen risico verhogen?

Wie in 2017 een lagere zorgpremie wil betalen kan ook zijn vrijwillig eigen risico 2017 verhogen. Dit is vooral geschikt voor wie weinig ziek is en daar ook in 2016 goede ervaringen mee had. Op jaarbasis kan de zorgpremie 2016 zo 300 euro per persoon lager zijn.

Conclusie vrije artsenkeuze of toch een lager verplicht eigen risico 2017 kiezen?

De vrije artsenkeuze zal niet verdwijnen. De budgetpolis bestaat al met alleen gecontracteerde zorg. Dat is een polis met een lagere zorgpremie en een beperkte zorgkeuze. Daar komt nu een naturapolis bij waarbij u kunt kiezen minder zorgkosten ten laste van uw eigen risico, maar waarbij u wel een brede zorgkeuze behoudt. Alleen gaat dat dan wel meer kosten. Wie helemaal vrij in zijn artsenkeuze wil zijn, kiest voor een restitutiepolis. Waar kiest u voor in 2017? Gaat ook uw verzekeraar de goedkope zorgpolis aanbieden en wat gebeurt er met uw bestaande zorgverzekering? Is het ook voor u tijd om over te stappen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgverzekering studenten 2018Zorgverzekering studenten 2018Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2017 en 2018 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Geluk…
Kosten huisarts 2016 en 2017Kosten huisarts 2016 en 2017Hoe worden de kosten van een huisarts door u betaald in 2016 en 2017? Wie op consult gaat bij de huisarts zal geen reken…
Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017Verplicht eigen risico 2017 en de zorgpremie 2017De hoogte van het verplicht eigen risico in 2017 is 385 euro, evenveel is als in 2016. Vaak zult u in 2017 iets meer zor…
De ziektekosten in 2017, low budget basisverzekering ZEKURDe ziektekosten in 2017, low budget basisverzekering ZEKURDe zorgpremies zijn bekend en in 2017 kost de zorgpremie bij budgetpolis Zekur u vanaf 77 euro per maand. Opvallend is d…
Student verdient geld met zorgtoeslag 2016 of 2017 (Besured)Student verdient geld met zorgtoeslag 2016 of 2017 (Besured)Een student kan verdienen met de maandelijkse zorgtoeslag. Tot wel 300 euro in 2016 en 2017. De zorgtoeslag krijgt u tot…

Reageer op het artikel "Vrije artsenkeuze of lager verplicht eigen risico 2017?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2017
Schrijf mee!