InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat is huurdersbelang of eigenaarsbelang?

Wat is huurdersbelang of eigenaarsbelang?

Wat is huurdersbelang of eigenaarsbelang? Als u als huurder van een woning verbeteringen aanbrengt en die veranderingen zelf betaalt, krijgt u te maken met het huurdersbelang. Zo kunt u met de inboedelverzekering zaken verzekeren die u als eigenaar van een woning alleen met de opstalverzekering kunt verzekeren. Natuurlijk wilt u voor de verzekering van uw eigendom niet van de eigenaar en verhuurder afhankelijk zijn, maar zelf uw huurdersbelang goed verzekeren. Bezit u een appartement of flat, denk dan aan de verzekering van het eigenaarsbelang.

Wat is huurdersbelang?

Onder het huurdersbelang vallen alle veranderingen, verbeteringen en uitbreidingen van een gehuurde ruimte die op kosten van de huurder zijn aangebracht. Het huurdersbelang geldt voor zowel een zakelijke ruimte als een huurwoning. Onder het huurdersbelang kunnen bijvoorbeeld vallen:
  • Het sanitair zoals toilet- en keukenblokken.
  • De CV-installatie.
  • De vloeren.
  • Zonnepanelen.
  • Schuttingen en andere terreinafscheidingen.
  • Een schuurtje.

Voorwaarde is dat de huurder de wijzigingen heeft aangebracht en betaald en dat veranderingen, verbeteringen of uitbreidingen nagelvast zijn en niet zomaar zijn te verwijderen. Een laminaatvloer, kliklaminaat, valt hier niet onder, een eikenhouten vloer, parketvloer of gelijmde vloer bijvoorbeeld wel. Het huurdersbelang geldt ook voor vergelijkbare zaken die tegen betaling van een vorige huurder zijn overgenomen.

Inboedelverzekering en huurdersbelang

Bij zaken die duurzaam aan het huis vast zitten, denkt u al snel aan een opstalverzekering, maar een huurder kan geen opstalverzekering afsluiten. Dat is voorbehouden aan de eigenaar van de woning. Omdat het vaak om waardevolle spullen gaat is het principe van het huurdersbelang bedacht. Door dit huurdersbelang kunt u de veranderingen zelf mee verzekeren in uw boedelverzekering. Het huurdersbelang is in veel gevallen tot een bepaald maximum automatisch in de inboedelverzekering van een huurder meeverzekerd. Als dat zo is, doet u er goed aan om na te gaan tot welk bedrag dit het geval is en of dekking van uw schadeverzekering wellicht door de verbeteringen aan het huis moet worden vergroot. Sommige verzekeraars nemen standaard 10% van de waarde van de inboedel als huurdersbelang, anderen hanteren een vast bedrag. In de polisvoorwaarden kunt u zien of dat ook bij uw inboedelverzekering het geval is.

Huurdersbelang en opstalverzekering

De eigenaar van een pand, woning, winkel zal de opstal verzekeren met de opstalverzekering. Als er schade optreedt aan het gebouw bent u nooit zeker of de eigenaar ook de schade zal laten herstellen aan wat onder het huurdersbelang valt. Daarom is het voor de huurder altijd verstandig om na te gaan hoe zijn eigen goederen zijn verzekerd en of het huurdersbelang voldoende is afgedekt. Vooral wie al lange tijd in een huurhuis woont, of al lange tijd een pand huurt, brengt in de loop der tijd verbeteringen aan en heeft zo baat bij voldoende dekking.

Huurdersbelang versus eigenaarsbelang

Wie een appartement bezit binnen een Vereniging van Eigenaren en verbeteringen of renovaties aanbrengt, krijgt ook met een soort van huurdersbelang te maken, alleen noemen we dat in dit geval het eigenaarsbelang. De VvE heeft waarschijnlijk een opstalverzekering afgesloten voor alle eigenaren maar de later door uw aangebrachte veranderingen of een dure keuken kunnen dan onvoldoende zijn verzekerd. Als eigenaar kunt u uw eigenaarsbelang dan zelf nog bijverzekeren: gezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoper.

Slot huurdersbelang

Nu u weet wat verzekeraars onder het huurdersbelang verstaan, loont het de moeite om uw polisvoorwaarden nog eens goed te bekijken. Niet elke verzekering is even ruimhartig en de verzekeringspremies kunnen per verzekeraar behoorlijk verschillen. Een overstap kan en een betere verzekering en een besparing opleveren. Even vergelijken dus. Het is altijd zuur om pas achteraf bij een schade te merken dat de verzekering beter elders afgesloten had kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoperGezamenlijke opstalverzekering VvE is goedkoperWie een huis bezit, sluit ook een opstalverzekering voor de woning af. Wie eigenaar is van een appartement of flat kan k…
Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluitenDe inboedelverzekering en de opstalverzekering keren een bedrag uit bij schade aan uw inboedel of uw huis door een verze…
Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Welke schades zijn verzekerd op de inboedelverzekering en welke zijn uitgesloten? Vooral wat betreft de aansprakelijkhei…
Verzekeringen huis: Welke verzekeringen heb je echt nodig?Wonen in een eigen huis of huurhuis is niet zonder risico. Het is dan ook belangrijk om je goed te verzekeren tegen even…

Reageer op het artikel "Wat is huurdersbelang of eigenaarsbelang?"

Reactie

Jonkerman, 10-08-2015 18:54 #1
Moet ik als huiseigenaar de badkamer van mijn huurder betalen als de badkamer nog in goede staat is en hun nu een ligbad hebben en graag een douche willen hebben? Reactie infoteur, 30-01-2018
Beste Jonkerman,
Als eigenaar bent u niet verplicht de badkamer aan te passen als die nog goed is. Met uw toestemming mogen ze het wel aanpassen. Bijvoorbeeld als ze het zelf betalen of ieder de helft van de rekening betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Reacties: 1
Schrijf mee!