Autoverzekering: wie betalen minder premie?
Automobilisten buiten de Randstad betalen aanzienlijk minder voor hun autoverzekering dan verzekerden in de grote steden. De schadekans is in die stedelijke gebieden duidelijk groter. Maar ook het rijgedrag en de leeftijd van de bestuurder zijn van invloed op de hoogte van de premie.
Hogere premie autoverzekering in de grote steden
Automobilisten in de Randstad betalen gemiddeld 2,5 maal zoveel voor hun autoverzekering dan elders in Nederland.
Dat toonde een onderzoek van vergelijkingssite Independer in oktober 2013 aan. Een autoverzekering in grote steden kost meer aan premie omdat het risico op schade daar duidelijk groter is.
Wie in een stad als Amsterdam of Rotterdam een kleine, lichte wagen rijdt, is daar maandelijks dik 50 euro aan verzekering kwijt. Inwoners van pakweg Dokkum of Stadskanaal, gemeenten gelegen in de provincies Friesland en Groningen, hoeven per maand daarentegen maar zo´n 20 euro aan premie op te brengen. Een verschijnsel dat in de verzekeringsbranche bekend staat onder de benaming "
prijsverschil per postcode".
Premieverschil niet alleen bij kleinere modellen
Bedoeld onderscheid is niet alleen waar te nemen bij kleinere modellen personenauto´s. Ook bij middelzware en zware auto’s bestaan er aanzienlijke verschillen:
- de bezitter van een middelzware auto in de grote stad betaalt per maand circa 60 euro, terwijl bewoners van een kleinere plattelandsgemeente doorgaans minder dan 25 euro kwijt zijn;
- en eigenaren van zware auto’s betalen in de Randstad gemiddeld genomen nog net geen 65 euro, terwijl elders maandbedragen van 25 euro geen uitzondering zijn.
Voorbeeldig rijgedrag beloond met kortingen
Verzekeraars spelen al enige tijd met de gedachte om het rijgedrag van hun verzekerden te monitoren via applicaties op hun smartphone. Automobilisten die (te) hard scheuren en dikwijls op drukke trajecten vertoeven, gaan in die opzet meer premie betalen. Wie daarentegen onberispelijk autorijdt, komt in aanmerking voor
korting.
Bedoelde voornemens begonnen in de loop van 2013 serieus gestalte te krijgen. In het Verenigd Koninkrijk loopt er al een pilot van verzekeraar AIG in samenwerking met onder andere telecomaanbieder Vodafone en het bureau Towers Watson: men analyseert het rijgedrag met behulp van apps om op die manier de hoogte van de premie per verzekerde individueel te bepalen.
Ook in ons land is er overleg gaande met sommige assuradeuren, waaronder verzekeraar Delta Lloyd. De heer Blaak van Towers Watson sprak in dat verband de verwachting uit dat men een dergelijke polis wellicht nog vóór 2014 in de markt zou kunnen zetten.
Ouderen betalen verhoudingsgewijs minder premie
Jongeren tot pakweg 20 jaar moeten gemiddeld genomen 2 maal zoveel
geld neertellen voor hun autoverzekering dan automobilisten boven de dertig. Dat bleek medio 2013 uit een onderzoek door vergelijkingssite Independer:
- de meest complete autoverzekering (allrisk) viel voor jongeren zelfs 132% duurder uit!
- maar ook voor "WA plus beperkt casco" betalen autorijdende tieners de hoofdprijs: maar liefst 126% meer.
Independer vergeleek in haar onderzoek zo’n 180.000 polissen van automobilisten met nul schadevrije jaren. Desondanks waren de verschillen in premie gigantisch. Zouden ook schadevrije jaren in de berekeningen zijn betrokken, dan betaalden jongeren soms zelfs 3 tot 5 maal de premie die meer ervaren automobilisten kwijt waren.
Verzekeringsmaatschappijen schatten ongevallenkans bij ouderen lager in
De hogere premies hebben uiteraard alles te maken met feit dat verzekeraars het risico op ongevallen bij jeugdigen hoger inschatten. Pas na het 35e levensjaar wordt de premiehoogte niet meer beïnvloed door de leeftijd van de bestuurder.