InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Lekkage en waterschade: wat betaalt de verzekering?

Lekkage en waterschade: wat betaalt de verzekering?

Lekkage en waterschade: wat betaalt de verzekering? Een grote lekkage met waterschade als gevolg is de nachtmerrie van elke huiseigenaar. Niet alleen kunnen de kosten van de reparatie op zich flink in de papieren lopen, door de waterschade moet je wellicht ook andere zaken vervangen zoals behang, vloerbedekking, elektronische apparatuur en houten elementen in je huis wanneer deze sporen van houtrot als gevolg van de lekkage vertonen. In welke gevallen is lekkage gedekt onder je opstalverzekering en welke kosten worden vergoed?

Lekkage en waterschade

Welke soorten schade worden gedekt?

Waterschade bij lekkage ontstaat vaak door een breuk of verstopping in een leiding, het springen van een leiding door de vorst of een plotseling optredend defect. Vaak is het ook het gevolg van hevige regenval. Schade als gevolg van een lekkage wordt gedekt onder de opstalverzekering en de inboedelverzekering. De verzekering keert echter uitsluitend uit wanneer het ontstaan van de lekkage niet je eigen schuld is en niet redelijkerwijs kan worden aangenomen dat nalatigheid hieraan ten grondslag ligt. Dit kan bijvoorbeeld worden betoogd wanneer je de waterleiding niet aftapt voor je op vakantie gaat of wanneer er achterstallig onderhoud aan je waterleidingen is. Ook schade die ontstaat tijdens bouwwerkzaamheden wordt vaak niet gedekt, maar is mogelijk wel te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van het bouw- of klusbedrijf.

Opstalverzekering

Een opstalverzekering dekt schade aan spullen die vastzitten in en aan het huis. Hieronder vallen ook leidingen, centrale verwarming en sanitair. Bij koophuizen waarop een hypotheek rust is een opstalverzekering verplicht. Bij appartementen is het zo dat de Vereniging van Eigenaren (VvE) een verzekering afsluit voor het gehele complex en hoef je dit niet individueel te doen.

Typen lekkagespecifieke schade die, mits buiten je eigen schuld om, ontstaan zijn en gedekt worden onder de opstalverzekering zijn de volgende:
  • Schade als gevolg van lekkage van dak, dakgoot of bovengrondse afvoerpijp in je huis. Reparatiekosten voor dak of dakgoot worden niet vergoed.
  • Schade als gevolg van lekkage van de centrale verwarming (cv), waterleidingen en aanverwante installaties.
  • Vriesschade aan de centrale verwarming of waterleidingbuizen.
  • Schade ontstaan door lekkage bij de buren in het geval van een niet-vrijstaande woning. Dit is niet onder alle opstalverzekering gedekt maar is vaak in ieder geval wel te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van de betreffende buren.

Inboedelverzekering

Een inboedelverzekering dekt schade aan spullen in huis die zoals dit in verzekeringsjargon heet 'niet aard- en nagelvast' zitten. In het algemeen vallen hieronder brandschade, bliksemschade, ontploffing, inbraak, gewelddadige beroving, stormschade, schroeischade smeltschade en dus waterschade waaronder lekkage.

Typen lekkagespecifieke schade die, mits buiten je eigen schuld om, ontstaan zijn en gedekt worden onder inboedelverzekering zijn de volgende:
  • Schade als gevolg van lekkage van dak, dakgoot of bovengrondse afvoerpijp in je huis.
  • Schade als gevolg van bevriezing aan de centrale verwarming of waterleidingbuizen.
  • Schade ontstaan vanwege het opsporen van de lekkage zoals noodzakelijk te verrichten breekwerk aan muren, vloeren en
  • andere onderdelen van de woning.

Let op: dekkingen kunnen per verzekering enorm verschillen. Bovengenoemde zaken zijn over het algemeen van toepassing op de meeste polissen. Jouw polis kan echter soberder of juist uitgebreider zijn. Inboedelverzekeringen en opstalverzekeringen kennen twee dekkingsvarianten: de extra uitgebreid dekking en de allriskdekking. De laatstgenoemde is het meest uitgebreid en dekt schade als gevolg van 'elk plotseling van buiten komend onheil'.

Bekijk voor het afsluiten van een verzekeringspolis daarom altijd eerst alle details met betrekking tot de dekking zodat je niet voor verrassingen komt te staan wanneer je het een keer nodig mocht hebben.

Waterschade door hevige regenval

Wanneer je waterschade hebt als gevolg van hevige regenval dan is het niet vanzelfsprekend dat je verzekering de kosten dekt. Het is daarvoor belangrijk om te weten waar het water vandaan is gekomen. Een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars zei daarover naar aanleiding van de hevige regenval van 28 juli 2014: 'Als water via het dak of de dakgoot naar binnen is gelekt, keren veel opstal- en inboedelverzekeringen uit. Is het vanaf de straat naar binnen gestroomd, dan zijn polisvoorwaarden vaak strenger. Daarvoor zijn allriskverzekeringen wel toereikend.' Uiteraard geldt daarbij wel dat jou zelf geen blaam moet treffen. Wanneer je bijvoorbeeld zelf een raam open hebt laten staan valt dit meestal alsnog niet onder de dekking.

Hoe claim je schade als gevolg van lekkage?

Zoals met alle soorten schade waarvoor je bij je verzekering een claim indient moet deze goed gedocumenteerd en via de juist formulieren ingediend worden. Een schadeformulier kun je doorgaans downloaden via de website van je verzekeraar of telefonisch aanvragen. Wanneer de schade eenvoudig in te schatten is dan dien je deze met bonnetjes of rekeningafschriften te onderbouwen. Het is altijd verstandig om ook foto's of filmpjes te maken van de schade. Maak dit allemaal zo snel mogelijk na het ontstaan van de schade in orde.

Het kan zijn dat de schade erg groot is of dat moeilijk is vast te stellen wat de omvang is. In dat geval stuurt de verzekeraar vaak een eigen schade-expert om de schade op te nemen en hiervan een rapport op te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…
Lekdetectie, de manier op lekkages op te sporenMisschien heeft u het wel eens meegemaakt, plotseling ziet u een natte plek op uw muur of uw plafond, u heeft lekkage. P…
Woonhuisverzekering: Wat is een opstalverzekering?Wat is een woonhuisverzekering? Is dat net als de opstalverzekering een verzekering, waarmee je jezelf beschermt tegen s…
Dekt mijn verzekering waterschade?Door het springen van leidingen of door hevig regenval kunt u waterschade oplopen aan uw huis. In bepaalde gevallen valt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Joggie, Pixabay
  • Geld - www.geld.nl
  • Consumentenbond - www.consumentenbond.nl
  • Telegraaf (29 juli 2014)

Reageer op het artikel "Lekkage en waterschade: wat betaalt de verzekering?"

Reacties

Lies, 21-11-2018 13:45 #25
Ik zit in een huurwoning en nu heb ik een lekkage van de cv ketel. alles is door en door nat.de woningbouw vereniging heeft een service contract bij Kempkens.
kan ik nu mijn inboedelverzekering aanspreken ivm kosten van laminaat en vloerkleed en diverse dingen die in deze ruimte staan?

Avh, 01-10-2018 11:19 #24
Vraag: Mijn keuken is een stuk aangebouwd door een aannemersbedrijf. Nu is er, naast dat de aanbouw compleet mislukt is door alles schots & scheef te plaatsen, er een lekkage ontstaan na vorige week die regenbui op zondag doordat het dak niet goed was dichtgemaakt. Hoe of wat ga ik dit aanvliegen?Is dit mijn verzekering, of de aansprakelijkheidsverzekering van mijn aannemers? Lees graag jullie reactie waarvoor dank.

Hans Klaasse, 17-09-2018 19:29 #23
Wij hebben een lekkage in de vloer van de verwarmingsbuizen ( aga een pijpssysteem) om dit te repareren moet de tegel vloer worden open gebroken, is dit gedekt door een opstalverzekering?

Janou Erens, 29-07-2018 09:55 #22
Wij waren op vakantie, en degene die op het huis lette heeft perongeluk de druk niet van de tuinslang af gehaald, waardoor er een lekkage is ontstaan.
Hoe gaat dit in zn werk? We zijn wel verzekerd voor waterschade maar niet voor een tuinslang begreep ik.
Kunnen we dit verhalen bij haar verzekering of bij die van ons?
Echter was er geen afvoer op ons dakterras.

Tilleman, 12-07-2018 20:27 #21
Mijn waterleiding bleek nadat ik de meterstand door gaf een breuk te hebben, er was voor 1100 water weggelopen.
Ik kreeg van de P.W.N. Meteen bericht en heb de zelfde dag nog het lek weten op te sporen en laten maken.
De verzekering ingelicht blijkt die de schade niet te vergoeden, alleen het opsporen van de breuk mag ik claimen en ook niet meer dan 15 euro per uur. Klopt dit zo ja, vraag ik me af wat heb ik aan een verzekering?

Theo Koonen, 18-04-2018 00:20 #20
Ik woon op de 7de etage van een woontoren. Wanneer mijn onderburen b.v. waterschade hebben door een kapotte waterleiding van mijn badkamer, of andere oorzaak, wie komt er dan op voor de schade die mijn onderburen hebben opgelopen?
Of hoe ziet het überhaupt uit met een gevolgschade die derden door b.v. een waterlekkage, of tijdens een verbouwing door trilling, bij mij thuis, oplopen?
Hoe kan ik mij daar tegen verzekeren als het niet in de collectieve opstal verzekering zit afgesloten door onze VvE?
Graag uw antwoord.
Mvg Theo Koonen.

A. de Jong, 27-05-2017 23:31 #19
Even wat anders. We hadden hier een lekkage in de vloer. Lekke waterleiding. Niets in de gaten en het heeft dus erg lang geduurd. We zijn inmiddels een paar maanden met de verzekering, een expert en een aannemer bezig om de kosten een beetje op een rijtje te krijgen. Muur er uit of niet. Wel een vergoeding voor de oude keuken of oplappen. Uiteindelijk gaat nu de hele begane grondvloer eruit. Wij worden elders ondergebracht en er is zelfs een ruime vergoeding voor de keuken. Totale vergoeding ligt boven de 50K.

M. de Jong, 12-05-2017 19:13 #18
Ik heb een vraag. Mijn zoon heeft sinds een week een koopappartement en bij het verwijderen van het linoleum bleek dat de vloer in de gang nat was, dit bleek een waterlekkage te zijn. De loodgieter heeft heel veel moeite gehad om de lekkage op te sporen omdat de leidingen 15 cm onder zijn vloer zitten net boven het plafond van de onderbuurvrouw. Nu zegt zijn VVE-BEHEERDER dat de opstalverzekering deze dingen niet vergoedt, dat deze kosten gewoon voor de nieuwe eigenaar is. Wij dachten dat de opstalverzekering deze kosten moeten dekken? Kunt u ons vertellen hoe dit zit? Hartelijk dank Marlies de Jong-Lucas

J. M. Walenkamp, 07-05-2017 08:42 #17
We hebben 7 1/2 week lekkage gehad, nu schijnt het verholpen te zijn. Op drie plaatsen zijn muren weggebroken, wc's verwijderd, stukken muur weggezaagd, tegelwerk vernield en leidingen verlegd. Al die weken konden we geen kant op en dreigden voortdurend ongemak en stress. Grote stofwolken konden ons schilderijen- en boekenbezit ernstig aantasten. Nu komt de herstelfase die een week of twee in beslag neemt. Wij vragen ons af of voor al dat ongemak via de verzekering een financiële compensatie geldt. Wilt u die vraag eens bekijken? Onze VVE is verzekerd voor dit soort calamiteiten.
Groet en dank, Hans Walenkamp

Richard, 23-01-2017 09:13 #16
Ik heb lekkage veroorzaakt in een badkamer en heb de lekkage ook weer verholpen maar nu is het laminaat in de kamer naast de badkamer bol gaan staan en de de mensen willen dat ik dat ga vergoeden

Nou ben ik niet verzekerd wat kan ik doen?

Vcm van der Ham, 18-01-2017 16:02 #15
Heb aan de toneelvereniging kleding uitgeleend, zij hebben waterschade gehad waardoor mijn kleding veel geleden heeft. wie betaalt de schade? de toneelvereniging of het pand waar het opgeslagen was.

Michel van Kippersluis, 21-11-2016 15:17 #14
Hallo wij hebben waterschade gehad vorig jaar na een heftige storm. de verzekering heeft ons 700 uitgekeerd om het plafond te vervangen/schilderen en wat kitwerk aan de buitenzijde dit hebben wij gedaan op het advies van een expert/bouwkundige van de verzekeringsmaatschappij. Nu komt er nog steeds water binnen bij heftige wind/regen dus hebben wij onze aannemer er bij gehaald die vertelde ons dat het kitwerk het probleem alleen maar erger maakt doordat het nu het vocht opgesloten zit gaat alles rotten. de verzekering heeft weer een expert gestuurd die vertelde ons dat dit komt door een constructiefout door de aannemer en dat wij maar bij de aannemer moeten zijn die dit gebouwd heeft. ja jammer hoor voor ons, want die is failliet. de verzekering dekt dit niet want doorslaan van de gevel wordt niet vergoed. schade bijna 6000
Dus de verzekering betaalt eerst uit. geeft mij een verkeerd advies waardoor ik nog meer schade heb gekregen en geeft nu geen gehoor en willen het liefst ook niet met mij praten. ik weet niet wat ik nu het beste kan doen.

M. Mulder, 24-09-2016 20:49 #13
Hallo
Vrienden van ons hebben waterschade in de badkamer. Nu is dat verzekerd denken wij. Maar verzekering weigert uit te betalen omdat de aannemer die 20 jaar geleden dit huis nieuw gebouwd heeft de verkeerde gipsplaten (hadden groene moeten zijn) gebruikt heeft en daarom kan de verzekering dit niet uit betalen. Het is toch belachelijk dat dit mag. Ik weet ook niet wat er voor materiaal gebruikt is bij de bouw van mijn huis. Mag de verzekering dit doen?

Ton, 01-08-2016 01:18 #12
Ik bezit een appartement op de begane grond wat bestaat uit 3 bouwlagen. Het appartement is tijdelijk niet verhuurd en er is geen Inboedelverzekering op dit moment. De VVE heeft voor alle eigenaren een opstalverzekering afgesloten. De appartementen zijn voorzien van een standleiding waarop badkamer en toilet zijn aangesloten. De standleiding loopt door de 3 appartementen tot in de berging onder ons appartement en vanaf daar naar de rioolaansluiting in de straat. Door een verstopping in de buitenriolering (onder het trottoir) heeft de standleiding zich gevuld met rioolwater, etc. tot aan de aftakking naar ons appartement en is via het toilet ons appartement ingelopen. Hierdoor hebben wij ernstige schade aan laminaatvloeren, behang, etc. Ik heb deze gevolgschade geclaimd bij de VVE maar zij wijzen deze claim af met als toevoeging dat de schade valt onder een Inboedelverzekering. Wat is uw zienswijze in deze en hoe of waar kan ik alsnog deze schade claimen?

Anneke, 14-06-2016 20:11 #11
Wij hebben door waterschade nu een rotte vloer. Hier kwamen we achter toen we de laminaatvloer zouden gaan vervangen. Wordt dit gedekt door de verzekering?

Switten Annick, 25-05-2016 15:22 #10
Door een waterlek bij de bovenbuur moest het hele gyproc plafond in de woonkamer en bijkeuken van mijn appartement vervangen worden, de verzekering betaalde deze werken maar tijdens deze herstellingen en schilderwerken was het voor mijn huurder onmogelijk erin te wonen of eten te bereiden, gevolg dat zij twee weken bij familie onderdak moest zoeken.
Ik stelde aan de verzekeringsagent de vraag of de huurder ten gevolge van, geen recht had op een vergoeding waarop hij mij NEEN antwoordde. Kan dit?
Hopend op een gunstig antwoord dank ik u
Mvg
Annick

Anton, 17-03-2016 16:36 #9
Wij hebben de meest uitgebreide opstal en inboedelverzekering van Unigarant. De verzekering vindt dat zij de schade aangebracht tijdens de reparatie van de lekkage van de verwarming in de vloer niet hoeft te vergoeden. Zij vergoedt wel het detectiebureau, welke de locatie opspoort. Deze werkt met warmtedetectie, dus hoeft daarvoor niet gebroken te worden. Voor het repareren van de lekkage moet wel worden gebroken. Maar dat valt volgens hen er niet onder. Volgens mij is dit ook schade door lekkage. Wat vindt U?

Trudi, 14-03-2016 23:57 #8
Hallo,
mijn dochter heeft planten uit mijn vijver gehaald, daarbij is lekkage ontstaan, vijver loopt langzaam leeg, wordt dit gedekt door haar verzekering?

Andre, 22-02-2016 14:45 #7
Ik heb lekkage gehad in de vloer (niet zichtbaar) aan een cv leiding. Nu moest ik jaarlijks gemiddeld 1000 euro bij betalen aan gas. Kan ik daar ook nog wat mee na 3 jaar?

Yvy, 05-02-2016 11:39 #6
Goedendag,
Ik heb enorme waterschade opgelopen in de keuken waarschijnlijk door een verstopping in de afvoer. Dit heeft maanden lang ongemerkt kunnen doorgaan door de constructie met plintboiler waardoor boiler, leidingen en afvoer niet zichtbaar waren. Nu zit ik met grote (ook nog niet geheel overzichtelijke) kosten. Zijn deze verzekerd?
Graag hoor ik van u,
Met vriendelijke groeten,
Yvy van Nill

Quakernaat, 14-01-2016 16:09 #5
Geachte heer mevrouw,

Door lekkage van de dakbedekking van mijn dakkapel "12 jaar oud" en de goede isolatie, en daardoor een te late constatering, is de constructie van het dakkapel aangetast. Waardoor deze moet worden vervangen.

Is deze vervolg schade nu gedekt?

In afwachting van uw antwoord,

P. Quakernaat

Robert Aarts, 17-12-2015 14:51 #4
Ik heb schade aan mijn garagedak van mijn woning. Er is een lekkage ontstaan door de klimop van de buurvrouw. Is zij daarvoor aansprakelijk of kan het bij mijn inboedel- of woonhuis-( c.q. opstal)verzekering geclaimd worden?

Met vriendelijke groet,
Robert Aarts Reactie infoteur, 17-12-2015
Hallo Robert,

Vervelend dat je schade hebt door de klimop van de buren. Het beste kun je je wenden tot je eigen verzekering. Indien nodig en mogelijk zullen zij de kosten dan verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van je buren, maar hier heb jij als het goed is verder geen omkijken naar.

Groet,
Dessal

De Jonck Kim, 04-08-2015 17:51 #3
Beste,

ik heb aan de buitenkant van mijn huis twee houten balkons. Deze zijn momenteel allebei aan het rotten, meer bepaald aan de aanhechtingen onderaan. Is er hiervoor een manier dit op verzekering waterschade te kunnen verhalen?

Alvast bedankt voor de hulp

Mvg

Marinus, 29-07-2015 19:01 #2
Ik heb een vrijstaand huis in Spanje gehuurd, helaas na ong. een maand is er in de buitenmuur een enorme lek ontdekt,

Alles is nadat ik al het huis boven en beneden gesausd had, weer geverfd en gesausd, na droogkasten in de beneden verdieping 3 weken op volle toeren hebben gedraaid en de schimmel overal weer vanaf was dachten wij dat de eigenaar de waterrekening via de verzekering terug zou ontvangen, helaas 4320 euro zouden wij als huurder moeten betalen terwijl de lekkage in een buitenleiding is ontstaan en er 860 kub weg is gelopen, is dat gerechtigd dat de rekening bij mij word neergelegd?

Vr. Gr. M.DEGENS

Ernest van der Sar, 27-07-2015 14:29 #1
Goedemiddag,

Graag zou ik uw mening lezen over de volgende kwestie:
Ik woon in een appartementencomplex van 4 hoog op de bovenste verdieping (D). Ik ben ook de eigenaar. Onlangs kwam mijn onderbuurman, woonachtig op de begane grond (A) bij mijn aan de deur melden dat een waterafvoer gescheurd is en voor lekkage zorgt bij hem. Hij en iemand van de VVE waren samen het dak op gegaan en hebben vanaf daar gezien dat de vertakking van de standpijp richting mijn appartement de boosdoener is. Om het probleem te verhelpen moet bovendien mijn badkamer opengebroken worden.

Zij beweren -vooral de VVE-afgevaardigde dan- dat dergelijke schade voor rekening van de eigenaar is en niet onder de VVE valt en ook niet onder de opstalverzekering. Ikzelf kan me dat moeilijk voorstellen aangezien de leidingen zich volledig buiten de muren van mijn woning bevinden.

Kunt U (enige) helderheid verschaffen?

Vriendelijke groet,
Ernest van der Sar. Reactie infoteur, 27-07-2015
Geachte heer Van der Sar,

Ik begrijp dat u in een lastige situatie. Dergelijke zaken zijn dusdanig gecompliceerd dat er eigenlijk een gespecialiseerd jurist naar zou moeten kijken. Welke kosten voor wiens rekening komen en wat uw verplichtingen op dit gebied zijn, zijn meestal terug te vinden in contracten en eventuele errata hierbij. Voor gratis juridisch advies kunt u bij het Juridisch Loket terecht. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft dan zou u zich wellicht tot heb kunnen wenden mocht het tot een procedure komen.

Mvg,
Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 25
Schrijf mee!