Hoogte eigen risico zorgverzekering 2020 en 2021

Hoogte eigen risico zorgverzekering 2020 en 2021 De hoogte van het verplicht eigen risico voor een zorgverzekering is in 2020 en 2021 gelijk aan 385 euro, terwijl de zorgpremie voor de basisverzekering zorg waarschijnlijk stijgt. Gelukkig hoeft u niet voor alle zorg direct uw portemonnee te trekken en telt het eigen risico gelukkig niet voor een consult van de huisarts. Als u een aanvullende zorgverzekering wilt afsluiten kunt u ook nog kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Hiermee drukt u de zorgpremie van de aanvullende verzekering en andere zorgkosten, maar loopt u het risico dat u meer behandelingen zelf moet betalen. Hoe zit dat ook al weer?

Hoogte eigen risico 2020 en 2021

Het eigen verplicht risico in de zorg is gelijk aan 385 euro. Iedere Nederlander is verplicht om een zorgverzekering af te sluiten en het verplicht eigen risico bedraagt voor iedereen 385 euro. Het verplicht eigen risico wordt in ook in 2020 en 2021 op dit bedrag bevroren. U hebt hierin geen keuze. Voor een chronisch zieke hakt dit er fors in, omdat deze vrijwel zeker zijn gehele vrijwillig risico zelf zal moeten betalen. Ter vergelijking, in 2008 bedroeg het verplicht eigen risico nog maar 150 euro, een groot verschil. Enigszins verzachtend werkt de zorgtoeslag waarop lagere inkomens een beroep kunnen doen. Sommige zorgverzekeraars bieden de mogelijkheid om wat u moet betalen door uw eigen risico in termijnen te betalen, maar dan nog kunnen de kosten van het eigen risico zwaar vallen:

Verplicht eigen risico 2008-2019, 2020-2021

Het verplicht eigen risico 2020

Het verplicht eigen risico geldt voor iedereen boven de achttien jaar, minderjarige kinderen betalen geen zorgpremie en hebben geen eigen risico. Het verplicht eigen risico heeft geen betrekking op een aanvullende zorgverzekering, maar op de basisverzekering. U betaalt echter geen eigen risico en zorgkosten voor de volgende zaken:
  • Een bezoek aan de huisarts of en huisartsenpost. De medicijnen die de arts voorschrijft vallen wel onder het eigen risico. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek.
  • Alle zorg voor kinderen onder de 18 jaar.
  • Bevalling, verloskundige zorg en kraamzorg.
  • Gratis bevolkingsonderzoek, zoals borstkankeronderzoek.
  • Pedicurezorg voor diabetici bij een podotherapeut
  • De griepprik voor risicogroepen.
  • De zorg die vanuit de aanvullende verzekering vergoed wordt.

Het eigen risico geldt voor het hele jaar. Een ziekenhuisopname gaat wel ten laste van uw verplicht eigen risico evenals het vervoer per ambulance. Een verwijzing van een huisarts naar een specialist valt onder uw eigen risico. Een behandeling binnen de keten van huisartsen valt niet onder uw eigen risico.

Zorgkosten zelf moeten betalen in 2020

En zo kan het gebeuren dat u bepaalde zorgkosten zelf moet betalen. Zijn de zorgkosten hoger dan uw eigen risico, dan betaalt u het bedrag aan eigen risico en niet het meerdere. Als u voor een kleine behandeling naar een specialist of ziekenhuis moet gaan, loont het de moeite om vooraf te bekijken wat dat kost. Niet om de behandeling af te zeggen, maar dan kunt u wellicht kiezen voor een arts die de behandeling net zo kundig maar goedkoper zou doen. In de praktijk kunnen de rekeningen per arts en ziekenhuis fors verschillen. Bovendien is van uw zorgverzekering afhankelijk of u bij elke arts terecht kunt of niet.

De zorgpremie 2020 en 2021

De zorgverzekeraars kunnen tot uiterlijk 12 november 2020 wachten met het bekend maken van de zorgpremies voor 2021, de zorgpremies voor 2020 zijn wel al bekend. Tegen die tijd is precies bekend hoe de basisverzekering 2021 eruit komt te zien en hebben de zorgverzekeraars meer zicht op de gang van zaken in het afgelopen jaar. Zo kunnen zij u een passende zorgverzekering aanbieden. De eerste in rij is meestal DSW, maar u kunt uit veel meer verzekeraars kiezen:
  • HEMA;
  • Zekur Unive;
  • Anderzorg;
  • FBTO;
  • DSW;
  • Menzis;
  • OZF;
  • Stad Holland;
  • De Friesland;
  • Azivo;
  • IZZ natura;
  • CZ natura zorgbewust;
  • CZ natura op maat;
  • Salland;
  • ONVZ restitutie;
  • Agis natura;
  • Agis restitutie;
  • Kiemer;
  • Zilveren Kruis Achmea;
  • VGZ restitutie;
  • Unive restitutie;
  • Zorg en Zekerheid;
  • Avero combinatie;
  • Avero restitutie
  • IZA;
  • CZ restitutie zorgkeuzepolis
  • Delta Lloyd
  • DVZ prolife
  • Interpolis
  • OHRA
  • PWZ Achmea.

Hoe kan de zorgpremie 2021 worden verlaagd?

Bij de basisverzekering is het vaak een kwestie van goed vergelijken. De ene basisverzekering is duidelijk duurder dan de andere. Bent u gehecht aan uw dure verzekering, dan kunt u daarbij blijven maar u kunt natuurlijk ook een jaartje overstappen. Bevalt de nieuwe verzekering niet, dan kunt u volgend jaar weer terugkeren. Wilt u echt goedkoop uit zijn en verwacht u weinig zorgkosten te hebben, dan kunt u kiezen voor een budgetpolis. De meeste grote merken bieden ook een budget polis aan. Die is goedkoper maar geeft minder vrijheid bij het kiezen van de zorg en de behandelaar. De budgetpolis is een zorgverzekering waarbij de zorgverzekeraar meer dan normaal bepaalt waar u de zorg kunt krijgen. Voor een heupoperatie of bijvoorbeeld een knieoperatie, maar ook een behandeling voor staar mag u alleen naar een aangewezen ziekenhuis. Wilt u ergens anders heen, dan betaalt u een groot deel van de behandeling zelf:

Hoogte vrijwillig eigen risico zorg 2020 en 2021

Bij een aanvullende zorgverzekering kunt u kiezen voor een vrijwillig eigen risico en zo de zorgkosten verlagen. Dat eigen risico loopt dan van 100 tot 500 euro. Doordat u een extra risico neemt, is de zorgverzekeraar bereid u een korting op de zorgpremie voor de aanvullende verzekering te geven. Let wel, het is een korting, dus als u extra zorg nodig hebt zult u wel moeten bijbetalen. Het is voor sommigen een gok. Als er geen extra zorg nodig is, is het afgesproken vrijwillige eigen risico pure winst voor u geweest doordat u minder premie hoefde te betalen. Maar het kan natuurlijk ook anders zijn, dat u onverwacht zorg nodig hebt en dan extra uit de eigen zak zult moeten betalen. Toch nemen velen dit risico om zo de minder zorgpremie te hoeven betalen. Bekijk dus altijd wat het beste bij uw Anderzijds, blijf dus niet onnodig lang bij dezelfde verzekeringsmaatschappij als een andere een goed pakket aanbiedt voor een lagere premie, maar stap straks over.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogte eigen risico zorgverzekering 2020 en 2021"

Reactie

Hendrik, 07-10-2013 14:29 #1
Waarom moet de verplichte eigen risico nu zo hoog. ze weten dat je het niet kan betalen en nog doen ze het. wat willen ze hiermee bereiken? willen ze de mensen kapot hebben, overspannen? tis zo jammer dat ze dit gaan doen. de verplichte eigen risico moet ook naar beneden zodat mensen wel kunnen betalen, maar mensen dat verplichten pikken wij dit? ze kunnen ons niks verplichten. wij hebben ouders daar luister ik wel naar maar daar in den haag kunnen ze mij niks verplichten onee never nooit Reactie infoteur, 26-01-2020
Beste Hendrik,
Het is wel zo dat wie een lager inkomen heeft, dit verhoogd verplicht eigen risico voor een belangrijk deel vergoed krijgt via de hogere zorgtoeslag. Daarbij maakt het niet uit of ze het eigen risico ook opmaken. Anderen die geen zorgtoeslag krijgen, hebben dit voordeel niet en betalen het verplicht eigen risico volledig zelf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2020
Reacties: 1
Schrijf mee!