InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De ziektekosten in 2020, uw zorgverzekering opzeggen in 2019

De ziektekosten in 2020, uw zorgverzekering opzeggen in 2019

De ziektekosten in 2020, uw zorgverzekering opzeggen in 2019 Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 31 december 2019. Voor 2020 zit u dan vast aan uw keuze eind 2019, behalve bij FBTO waar u modules aan en uit kunt zetten. De keuze voor een betaalbare zorgpremie is in 2019 nog niet zo eenvoudig. Sommige zorgverzekeraars verhogen de zorgpremie terwijl andere de zorgpremie 2020 verlagen. Ook belangrijk is de collectiviteitskorting, deze bedraagt nog maar maximaal 5% in 2020, terwijl dat in 2019 nog maximaal 10% was. Bekijk en vergelijk als u wilt overstappen de vele premies voor een zorgverzekering, basisverzekering en aanvullende verzekering, goed en stap op tijd over.

Welke zorgverzekering 2020?

De ziektekosten vergelijken, zorgverzekering opzeggen en overstappen

Ieder jaar is het weer spannend om te weten wat de premies voor de ziektekosten zullen gaan doen. Medio november 2019 zijn alle zorgpremies bekend. Voor 2020 heeft het kabinet besloten om het eigen risico gelijk te laten op 385 euro per persoon. Op tijd overstappen van zorgverzekering is geld besparen en aan het einde van het jaar hebt u daarvoor de kans. Een zorgverzekering geldt voor een jaar en wordt anders stilzwijgend verlengd.

Opstapservice zorgverzekering 2020 voor opzeggen zorgverzekering

Vaak is er een opstapservice bij de nieuwe verzekeraar. Als u voor 1 januari gaat overstappen en u aanmeldt bij de nieuwe verzekeraar, zorgt deze dat uw oude verzekering wordt opgezegd. Wacht daarmee niet te lang, want anders loopt u de kans dat te laat wordt opgezegd en u tijdelijk een dubbele premie moet betalen. Opzeggen doet u schriftelijk. Let erop dat u de aanvullende zorgverzekering niet hoeft af te sluiten bij de verzekeringsmaatschappij waar u de basisverzekering hebt.

De zorgpremie en de basisverzekering 2020

Dan de zorgpremie. Het is zeer de moeite waard om verschillende verzekeraars te vergelijken. De tendens is dat de basisverzekering iets lager uitvalt en de aanvullende verzekeringen fors duurder zullen zijn. Tegelijkertijd is het basispakket zorg elk jaar kleiner. Per saldo zult u dus aanmerkelijk duurder uit zijn. Goed vergelijken van verzekeraars, en waar mogelijk collectief verzekeren, loont dus zeker.

Zorgverzekering opzeggen voor overstap naar andere zorgverzekeraar

Wanneer u uw zorgverzekering wilt opzeggen heeft u normaliter een opzegtermijn van twee maanden. Als u dat wilt, moet u uw huidige verzekering voor 1 januari 2020 opzeggen. U hebt dan tot 1 februari 2020 nog de tijd om een nieuwe verzekering aanvragen, die dan per 1 januari ingaat. Het kan overigens geen kwaad, om na te gaan of uw verzekeraar of tussenpersoon op dit punt een afwijkend beleid heeft, want dan wordt het wel erg kort dag om over te stappen.

Zorgpremies ziektekosten 2020

De vele premies voor de zorgverzekeringen 2020 zijn bekend. In veel gevallen stijgt de zorgpremie 2020, zeker als u kiest voor een restitutiepolis. Toch zijn er interessante verschillen, want niet alle verzekeraars verhogen de zorgpremie. Zorgverzekeraars die in 2019 duur waren, kunnen in 2020 relatief goedkoop zijn en andersom. De concurrentie is groot, u kunt kiezen voor restitutie of voor een in naturapolis. Bij de vaak duurdere restitutiepolis hebt u meestal ook een vrije artsenkeuze.

FBTO

FBTO pakt het iets anders aan dan de concurrente. Bij FBTO kunt u voor een aanvullende verzekering een module aan of uit zetten. Dat betekent dat bij FBTO de aanvulling niet een groot pakket is dat u veel geld kost, maar gericht is op de behandeling die u zoekt. Samen met uw basisverzekering (restitutie of naturapolis) kunt u zich zo relatief goedkoop verzekeren. U kunt zo kiezen voor de modules:
  • Tand.
  • Spieren en gewrichten.
  • Gezichtszorg en orthodontie.
  • Gezinsplanning.
  • Zorg en herstel.
  • Alternatieve geneeswijzen.
  • Conditie en fitheid.
  • Beter in je vel.
  • Tand ongeval.
  • Ongevallen.
  • Zorg in buitenland.

Slim kiezen betekent hier maatwerk en geld besparen. Verwacht u bijvoorbeeld geen kinderen in 2020 dan hebt u niets aan de kraamzorg die in veel aanvullende pakketten zit. Bij FBTO is het simpel. U zet dan de module niet aan. Gaat u in 2020 toch naar het buitenland, dan zet u gedurende 2020 die module alsnog aan.

Slot

De verschillen in de ziektekostenpremies zijn best wel groot. Stap dus tijdig over naar een andere verzekeraar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020Collectieve zorgverzekering 2020 en eigen risico 2020Let op de collectieve zorgverzekering 2020 en de korting. De collectiviteitskorting is in 2020 ook voor de zorgverzekeri…
Aanvullende zorgverzekering 2020Aanvullende zorgverzekering 2020Een aanvullende zorgverzekering is in 2020 niet verplicht, maar kan zeker de moeite waard zijn. Vergelijk voordat u afsl…
Zorgverzekering studenten 2020Zorgverzekering studenten 2020Studenten willen een goedkope zorgverzekering voor 2020 kunnen afsluiten en hebben het meestal niet breed. Gelukkig is e…

Reageer op het artikel "De ziektekosten in 2020, uw zorgverzekering opzeggen in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-11-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verplicht eigen risico 2020
Schrijf mee!