InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen voor een beter pensioen

Sparen voor een beter pensioen

Sparen voor een beter pensioen Het is mogelijk om te sparen voor inkomsten naast het pensioen. Dit kan omdat er bijvoorbeeld sprake is van een pensioentekort. Ook mensen die in het buitenland hebben gewerkt en daardoor gedurende die tijd geen pensioen hebben opgebouwd, kunnen op deze manier voor een aanvulling op het pensioen zorgen. Dit sparen is mogelijk met een belastingvoordeel. Om gebruik te kunnen maken van een belastingvoordeel, kan er gebruik worden gemaakt van een aantal producten.

Lijfrenteverzekering

Zoals het woord al aangeeft is een lijfrenteverzekering een verzekering, meer specifiek een levensverzekering. Een lijfrenteverzekering wordt afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij. Er is de verplichting om de bij de verzekeringsmaatschappij opgebouwde tegoeden om te zetten in uitkeringen welke uiterlijk in mogen gaan als de leeftijd van 70 jaar wordt bereikt. Er kan op twee verschillende manieren gebruik van het opgebouwde bedrag worden gemaakt, te weten:
  1. Er wordt een oudedagslijfrente of een nabestaandelijfrente afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij welke het recht geeft op vaste periodieke uitkeringen. De uitkeringen gaan uiterlijk door tot het overlijden van de uitkeringsgerechtigde.
  2. Er wordt bij een financiële instelling een recht gekocht voor een uitkering in termijnen. De uitkering dient aan een aantal voorwaarde te voldoen:
    • Alle termijnen moeten even groot zijn.
    • De periodes tussen de termijnen moeten even lang zijn.
    • De periode tussen de uitkeringen mag niet langer zijn dan één jaar.

Het is mogelijk om het opgebouwde saldo op een andere manier uit te laten keren bijvoorbeeld als eenmalig uitkering, dit wordt echter gezien als afkoop, en heeft consequenties voor de te betalen belasting!

Verzekeraars

Een lijfrenteverzekering kan worden afgesloten bij alle in Nederland aanwezige verzekeringsmaatschappijen. Indien de lijfrenteverzekering in het buitenland wordt afgesloten, of al was afgesloten omdat een verzekerde in Nederland komt wonen en een verzekering heeft lopen, dan moet worden nagegaan of de buitenlandse verzekeringsmaatschappij voorkomt op de lijst van de door de minister van Financiën aangewezen verzekeringsmaatschappijen. Deze lijst is op te vragen bij de belastingdienst.

Lijfrentespaarrekening

Bij een lijfrentespaarrekening is sprake van een geblokkeerde rekening welke wordt afgesloten bij een financiële instelling. Ook hierbij geldt dat het opgebouwde tegoed uiterlijk op de leeftijd van 70 jaar mag worden gebruikt. Het opgebouwde kapitaal kan worden gebruikt om een oudedagsrente of nabestaandelijfrente af te sluiten via een levensverzekeringsmaatschappij of om via een financiële instelling een recht te kopen voor het recht op periodieke uitkeringen. Hierbij gelden in principe dezelfde voorwaarde alsook bij de lijfrenteverzekering van toepassing zijn.

Lijfrentebeleggingsrecht

Van een lijfrentebeleggingsrecht is sprake indien er een geblokkerd aandeel wordt gekocht in een beleggingsinstelling. In principe zijn hierbij dezelfde voorwaarden van toepassing als bij een lijfrenteverzekering en een lijfrentespaarrekening.

Omdat er bij het sparen voor inkomsten naast het pensioen een aantal fiscale zaken om het hoekje komen kijken, is het verstandig om alvorens tot een beslissing te komen er eerst contact wordt gezocht met een financieel deskundige of pensioenadviseur.
© 2011 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Sparen voor een beter pensioen"

Infoteur: Cric2010
Gepubliceerd: 14-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!