InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?

Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?

Lijfrentesparen is een vorm van banksparen, waarbij je aan het einde van de looptijd jouw opgebouwde vermogen krijgt uitgekeerd in lijfrente op maandelijkse basis. Sparen voor lijfrente is op dit moment heel erg populair, omdat de spaarrente erg gunstig is vergeleken met die van een spaarrekening of een lijfrente kapitaalverzekering. En dat is nog niet alles: Wat zijn de voordelen van lijfrente sparen? Waarom is banksparen met lijfrente een goede keuze? En wat kost lijfrentesparen jou?

Wat is lijfrentesparen nou precies?

Met lijfrentesparen spaar je voor een aanvulling op je pensioen, die je aan het einde van de looptijd maandelijks krijgt uitgekeerd in de vorm van lijfrente. Je mag per jaar net zo veel inleggen als je maar wil maar je mag wel pas het gespaarde bedrag opnemen, wanneer je met pensioen gaat. Je spaart tegen een relatief hoge rente en bovendien belastingvrij, want je mag de stortingen aftrekken van de belastingen. Omdat de rente zo hoog is vergeleken met een normale spaarrekening of kapitaalverzekering is lijfrentesparen een gewild nieuw product om later een behoorlijke aanvulling te krijgen op je inkomen na pensionering.

Wat is het verschil tussen banksparen, een lijfrenteverzekering en lijfrente sparen?

Ook bij een lijfrenteverzekering of lijfrentepolis spaar je voor aanvulling van je pensioen en doe je dat in principe zonder dat je tijdens het sparen belasting hoeft te betalen. Lijfrentesparen is hetzelfde als banksparen voor je pensioen en deze twee termen betekenen dus in principe hetzelfde. Banksparen of lijfrente sparen is op dit moment meestal gunstiger, omdat je minder kosten betaalt. Banksparen wordt gestimuleerd door de overheid en banken en verzekeraars concurreren sterk op de prijs van dit product. Ook betaal je bij banksparen geen premie, omdat een bankspaarrekening in tegenstelling tot een lijfrenteverzekering geen verzekering is maar een spaarvorm.

Wat zijn de voordelen van lijfrentesparen?

Behalve dat de rente op banksparen of lijfrentesparen zo hoog is, spaar je ook nog eens belastingvrij. Dat is bij een gewone spaarrekening of een spaardeposito natuurlijk niet het geval, want hier moet je vermogensbelasting betalen over je spaartegoed. Omdat het geld lang vaststaat profiteer je bovendien optimaal van het effect van rente over rente. Daar komt nog eens bij dat de tegoeden spaarrekeningen en deposito's, en dus ook lijfrente spaarrekeningen en bankspaarrekeningen, worden gedekt door het depositogarantiestelsel van de overheid zodat je ook nog eens veilig spaart voor de toekomst.

Wat betaal je bij lijfrente banksparen en lijfrentesparen aan kosten of premie?

Bij lijfrentesparen of lijfrente banksparen hoef je geen premie te betalen, want het is geen verzekering zoals bijvoorbeeld een lijfrentepolis of lijfrenteverzekering. Bij de meeste aanbieders zoals onder andere SNS Bank, Brand New Day en Rabobank, betaal je helemaal geen kosten op je periodieke stortingen tijdens het sparen voor je eindkapitaal. Alleen wanneer je jouw vermogen eerder zou willen opnemen, worden er kosten gerekend. Kapitaalverzekeringen hebben de naam gekregen relatief hoge kosten te berekenen en zijn daarom bij consumenten uit angst voor een woekerpolis veel minder gewild. Met lijfrentesparen daarentegen spaar je goedkoop, veilig en belastingvrij voor extra inkomen in de toekomst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 03-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Lijfrente
Schrijf mee!