InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Staat mijn spaargeld veilig?

Staat mijn spaargeld veilig?

Staat mijn spaargeld veilig? Sinds het begin van de kredietcrisis zijn er meerdere banken omgevallen. Vanaf 2010 leek de situatie zich te verbeteren. In de tweede helft van 2011, lijkt het opnieuw te beginnen door het in de problemen raken van de Belgische Dexia Bank. In het verleden werd er vanuit gegaan dat banken degelijke instellingen waren die bijna niet failliet konden gaan. Tegenwoordig weten wij beter. Op het moment dat spaarders bijvoorbeeld besluiten om hun spaargeld massaal op te nemen, blijft er niets van de financiële positie van de bank over. Een bank staat of valt met vertrouwen dat consumenten, bedrijven en andere banken in hun hebben.

Ons spaargeld wordt beschermd door het depositogarantiestelsel, maar niet alle in Nederland actieve banken vallen onder deze regeling. De banken Bank of Scotland en Argenta Bank vallen onder een vergelijkbare garantieregeling in het land van herkomst.

Depositogarantieregeling in Nederland

Het geld bij de in Nederland actieve banken valt op grond van de depositogarantieregeling onder toezicht van de Nederlandsche Bank. In het geval een bank failliet gaat kunt u uw spaargeld terugvragen bij de Nederlandse overheid. Het garantiebedrag bedraagt maximaal 100.000 per rekeninghouder en per bank. Een echtpaar met een en/of rekening, heeft dus een garantie van 200.000. Diegenen die beschikken over een hoger bedrag, kunnen kiezen voor verschillende banken.

De regeling geldt per concern. Bijvoorbeeld de ASN Bank en de SNS Bank, vallen onder dezelfde concern. Het geld spreiden over deze twee banken heeft dus geen zin.

Depositogarantieregeling bij buitenlandse banken

Alle banken binnen de Europese Unie met een bankvergunning vallen onder een garantieregeling, waarbij het spaargeld gegarandeerd is tot 100.000. Eventueel moet er bij faillissement niet bij de Nederlandsche Bank worden aangeklopt, maar bij de toezichthouder in het buitenland. Bij Britse banken kan het garantiebedrag afwijken door koersschommelingen. Het garantiebedrag bedraagt 85.000 pond.

Spaargeld en leningen en hypotheek bij dezelfde bank

Op het moment dat een bedrijf failliet gaat, wordt er een curator aangesteld voor de verdere financiële afhandeling. De curator heeft de mogelijkheid om spaargeld en schulden te salderen. Hierdoor kan het gebeuren dat u uw spaargeld niet terug krijgt, maar dat uw spaarsaldo verrekend is met uw hypotheek. Per saldo verliest u geen geld, maar u loopt wel het risico dat uw spaargeld in uw hypotheek of lening verdwijnt.

Minder dan 100.000 en toch spreiden

Op zich hoeft u met een bedrag lager dan 100.000, niet te gaan spreiden. Toch zijn er praktische redenen te bedenken om toch te gaan spreiden. Op het moment dat uw bank failliet gaat, krijgt u het geld wel weer terug uit de garantieregeling, maar u weet niet hoe lang dit traject gaat duren. Door te spreiden, houdt u de beschikking over geld als één van uw banken failliet gaat. Door meerdere spaarrekeningen aan te houden, kunt u ook eenvoudig geld onderbrengen bij de andere bank, als de spaarrente bij de andere bank hoger is.

Geldt de depositogarantieregeling ook voor bankrekeningen op naam van kinderen?

Ja, er wordt geen verschil gemaakt tussen kinderen en volwassenen. De garantieregeling geldt voor iedere rekeninghouder.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://www.z24.nl/z24geld/artikel_241267.z24/Is_je_spaargeld_veilig__De_checklist_.html

Reageer op het artikel "Staat mijn spaargeld veilig?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!