Kinderspaarrekening, of geen kinderspaarrekening

Kinderspaarrekening, of geen kinderspaarrekening In het verleden werd er bij de geboorte van een kind vaak een spaarverzekering afgesloten. In deze polis kon een bedrag opgebouwd worden die vanaf 18 jarige leeftijd van het kind tot uitbetaling zou komen. Hiermee konden bijvoorbeeld de studiekosten worden gedragen. De fiscaal gunstige regeling is komen te vervallen, en hierdoor is een spaarverzekering niet meer interessant. Tegenwoordig worden er spaarrekeningen afgesloten. Bij de geboorte van een kind is een spaarrekening voor het kind een leuk cadeau voor de ouders. Het is ook verstandig om geld opzij te zetten ten behoeve van het kind. Op latere leeftijd moeten er vaak hoge kosten gemaakt worden. Door vanaf de geboorte iedere maand geld te storten, kunt u in 18 jaren tijd een leuk kapitaaltje opbouwen. U doet er wel verstandig aan om zeer kritisch te zijn bij het afsluiten van een spaarrekening of spaarplan.

Een kinderspaarrekening of in de vorm van een verzekering?

Het grote nadeel van een verzekering is de hoge kosten die de verzekeraars in rekening brengen om de polis te beheren. De inleg komt niet volledig ten goede aan het op te bouwen kapitaal, maar een deel gaat verloren aan kosten. Bij het afsluiten van een kinderspaarrekening kunt u terecht bij een bank. Een bank maakt ook kosten, maar deze zijn verwerkt in de hoogte van de rentevergoeding. Ze geven de spaarder een lage rente, en de bank gaat het geld weer uitlenen tegen hogere tarieven. Op basis van bovenstaande kunt u het beste kiezen voor de spaarrekening.

Waar moet u op letten bij het afsluiten van een kinderspaarrekening?

Het voordeel van deze spaarrekening is dat het volledig gericht is op het kind, maar aan de andere kant zal u kind hier weinig van merken. Mogelijk wordt er een cadeautje gegeven bij het afsluiten van de kinderspaarrekening, maar het is belangrijker dat de rekening goede voorwaarden heeft en een redelijke rentevergoeding. Banken spelen slim om met het sentiment van de ouders. Door mooie mapjes en overzichten te verstrekken ziet de spaarrekening er minder zakelijk uit, en zal het meer tot de verbeelding spreken.

U kunt het beste kiezen voor een spaarrekening zonder stortings- en opnamebeperkingen. U kunt niet in de toekomst kijken en mogelijk hebt u het geld in de toekomst weer nodig, of kunt u het financieel niet meer dragen om te sparen op deze rekening. De hoogte van de spaarrente moet niet lager zijn dan vergelijkbare spaarrekening, die niet de naam kinderspaarrekening draagt.

Kinderspaarrekening of een reguliere spaarrekening

Een kinderspaarrekening heeft vaak voordelen die te verwaarlozen zijn. Bij het afsluiten van de rekening, krijgt u een knuffelbeest van de bank en een mooie spaarpot of andere accessoires die kinderen op prijs stellen. Helaas blijft de hoogte van de spaarrente vaak achter. U kunt in de praktijk beter kiezen voor de beste spaarrekening met een hoge spaarrente, en de knuffel kunt u zelf kopen. In de loop der jaren is het mogelijk weer interessant om over te stappen naar een andere bank. Ook voor deze rekening geldt dat u zich niet vast moet leggen door voorwaarden die de banken stellen.

U moet een kleine verschil in spaarrente niet onderschatten over een looptijd van bijvoorbeeld 18 jaar. Uitgaande van een renteverschil van 0,25 procent (3,25 procent in plaats van 3 procent) en een jaarlijkse inleg van 600, komt het verschil in geld na 18 jaar op: 367. Dit is een relatief klein verschil voor een dergelijke lange periode, maar u kunt het eenvoudig verdienen door de rekeningen goed te vergelijken en over te stappen zodra het verschil groot is.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Mijngeld.nl
  • E-rente.nl

Reageer op het artikel "Kinderspaarrekening, of geen kinderspaarrekening"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!