InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Redenen om geen spaarverzekering af te sluiten

Redenen om geen spaarverzekering af te sluiten

Redenen om geen spaarverzekering af te sluiten In het verleden werden er veel kinderspaarplannen afgesloten. Onder klinkende namen werden deze zogenaamde spaarplannen of studieplannen in de markt gezet. Deze verzekeringen werden afgesloten op jonge leeftijd van het kind, met als bedoeling met de uiteindelijke opbrengst de studie van het kind geheel of gedeeltelijk te kunnen betalen. De uiteindelijke opbrengst was onder voorwaarden belastingvrij. Het was ook mogelijk om het ingelegde geld te beleggen. De opbrengt na afloop was in dat geval afhankelijk van de rendementen op de beleggingen. Doordat de verzekeraars hoge kosten doorberekenen in deze verzekeringen, is dit geen aantrekkelijke vorm om kapitaal in op te bouwen.

Wat is een spaarverzekering?

Dit zijn polissen waarbij er periodiek een premie wordt ingelegd met als bedoeling om een kapitaal op te bouwen, dat op einddatum in één keer wordt uitgekeerd. In de meeste gevallen zit er ook een overlijdensrisicodekking in verwerkt. Hier kunt u bijvoorbeeld denken aan een vrijstelling van de premiebetaling bij overlijden van één van de ouders. De ingelegde premie wordt onder aftrek van kosten, geïnvesteerd in de polis. De verzekeringen werden veel afgesloten door ouders voor de kinderen. Tegenwoordig worden deze polissen nauwelijks nog afgesloten.

Nadelen spaarverzekering

De fiscaal gunstige regeling bestaat niet meer. Wat over blijft is een polis waar geld in gestort gaat worden, nadat de verzekeraar hoge kosten heeft verrekend. Spaarverzekeringen worden nog steeds aangeboden, maar worden nauwelijks meer afgesloten. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat het nu algemeen bekend is dat verzekeraars hoge kosten rekenen voor het opmaken en beheren van de verzekering.

Spaarrekening of spaarverzekering

Het rendement die de verzekeraar op de ingelegde premies maakt, is vergelijkbaar met een gemiddelde spaarrekening. Het grote verschil is dat de verzekeraar de ingelegde premie niet volledig benut om rendement mee te maken. Op een spaarrekening kunt u het gewenste bedrag storten zonder kosteninhouding.

Een tweede voordeel van de spaarrekening is dat u het geld weer op kunt nemen, in het geval u het toch nodig hebt. De spaarverzekering zal in dat geval afgekocht moeten worden, waarvoor de verzekeraar ook weer kosten in rekening brengt.

Een derde voordeel van de spaarrekening is dat u het geld eenvoudig over kunt zetten naar een bank die een hogere spaarrente aanbiedt. Op deze manier kunt u zorgen voor het hoogst mogelijke rendement.

Voordelen spaarverzekering

Een voordeel van de spaarverzekering is dat er een overlijdensrisicodekking in verwerkt is. Hoewel deze dekking wel kosten met zich mee brengt, kan de dekking een toegevoegde waarde hebben. Dit is echter nog geen reden om een spaarverzekering af te sluiten. U kunt namelijk voor een gering bedrag ook een losse overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Een overlijdensrisicoverzekering voor 20.000 bij overlijden van één van de ouders van het kind, kost maximaal enkele tientjes per jaar.

Spaarverzekering, kinderspaarrekening of een reguliere spaarrekening?

Banken bieden kinderspaarrekeningen aan, waarbij leuke presentjes worden weggegeven. Vaak blijft de hoogte van de spaarrekening achter ten opzicht van de reguliere spaarrekening. Een presentje en een leuke map, is nog geen reden om een kinderspaarrekening af te sluiten. U kunt het beste kiezen voor een saaie, maar goed renderende spaarrekening. Uiteindelijk gaat het toch uitsluitend om het rendement dat u gemaakt hebt op de einddatum.
Gerelateerde artikelen
Spaarverzekering: veilig sparenSpaarverzekering: veilig sparenIn deze onzekere tijden op de financiële markt weten veel mensen zich geen raad meer op het gebied van sparen. Je geld n…
Spaarverzekering zijn zinloze verzekeringenSpaarverzekering zijn zinloze verzekeringenU hebt de mogelijkheid om op verschillende manieren vermogen op te bouwen. Eén van de vormen die nauwelijks meer voor ko…
Spaarverzekering afkopen of voortzetten?Spaarverzekering afkopen of voortzetten?In de periode van het jaar 2001 tot 2008 zijn er veel spaarverzekeringen afgesloten in de vorm van zogenaamde studieverz…
Wat is een spaarkrediet?Een spaarkrediet is een variant op het doorlopend krediet. Wat is een spaarkrediet? Hoe sluit u een spaarkrediet af? Wat…
Voorwaarden voor het afsluiten van een levensverzekering?Voorwaarden voor het afsluiten van een levensverzekering?Voor het afsluiten van verzekeringen zullen verzekeringsmaatschappijen voorwaarden stellen. Voor levensverzekering stell…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Redenen om geen spaarverzekering af te sluiten"

Reacties

Dennis, 31-08-2015 10:08 #2
Dat idee had ik dus ik ook. Dela biedt op dit moment een interessante spaarverzekering aan tegen 2,75% (daarin zit al een overlijdensverzekering in verwerkt) dus de rente blijft echt 2,75%.
Opnemen voor de 10 jaar kost je (slechts) 150 Euro. Bij overlijden voor de einddatum wordt gewoon uitgekeerd +10%.

M. Verhoof, 05-02-2015 11:13 #1
Huidige spaarverzekeringen hebben een hoger rendement dan bijvoorbeeld een spaardeposito. Alle kosten enzovoorts worden gehaald uit een bruto rente, en de netto rente is vast en hoger dan die van een spaardeposito. Voorbeeld: Bruto rente is 3%, netto spaarrente is 2,8%. Op een deposito krijg je op dat moment 2.65%. De negatieve toon die hier wordt neergezet over spaarverzekeringen is gedateerd.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!