InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Een spaarrekening voor het kind

Een spaarrekening voor het kind

Een spaarrekening voor het kind Als ouder wil je dat je kind later niet start met een hele berg financiële zorgen wanneer het op eigen benen gaat staan. Je doet er daarom verstandig aan een spaarrekening voor kinderen af te sluiten, waarmee je een zakcentje spaart voor je kind. Je kan op diverse manieren sparen voor je kind. De meeste banken bieden wel een speciale kindspaarrekening aan.

Spaarrekening voor kind

Door een spaarrekening voor je kind af te sluiten kan je gemakkelijk sparen voor de toekomst van je kind. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het geld zelf op te sparen en het later wanneer je kind oud genoeg is aan je kind geven, maar wanneer je het spaargeld op een spaarrekening zet krijg je dikwijls een aantrekkelijk rentepercentage waardoor het sparen nóg sneller gaat.

Kinderspaarrekening

Diverse banken bieden speciale kinderspaarrekeningen aan. Hierbij krijg je naast een aantrekkelijk rentepercentage dikwijls leuke cadeau's voor het kind zoals speciale spaarpotten en knuffels. Een kinderspaarrekening is te vergelijken met een spaarrekening voor volwassenen.

Er bestaan ook kinderspaarrekeningen met bonussen. Dit zijn spaarrekeningen waarbij je wanneer je kind een bepaalde leeftijd bereikt of na een bepaald aantal spaarjaren een bonus. Het kan dus zeer aantrekkelijk zijn de spaarcenten van je kind gedurende langere tijd bij dezelfde bank onder te brengen.

Je kan ook voor een kind een depositorekening afsluiten. Een depositospaarrekening is een spaarrekening met een vaste looptijd. Je sluit de depositorekening bijvoorbeeld voor tien jaar af. In deze tien jaar kan je het spaargeld over het algemeen niet opnemen, of enkel tegen een behoorlijk prijskaartje. Het rentepercentage van de depositorekening staat voor de vastgestelde periode vast. Hierdoor heb je dus geen last van eventueel dalende rentepercentages. Een deposito spaarreking is met name geschikt wanneer je het spaargeld voor je kind voor een vaste en langere periode vast wilt zetten. Je kan het bijvoorbeeld zo afspreken dat het geld vrij komt wanneer je kind een bepaalde leeftijd, bijvoorbeeld 16 jaar, bereikt heeft.

Spaarrekening voor het kind: op wiens naam?

Je kan de spaarrekening voor je kind op je eigen naam afsluiten of op de naam van je kind. Wanneer je de spaarrekening op naam van je kind zet kan het kind vanaf de leeftijd van 18 jaar zelf beslissen over de spaarrekening. Als ouder heb je dan dus geen inspraak meer rondom de spaarrekening.

Welke kinderspaarrekening moet ik kiezen?

Er worden momenteel verschillende kindspaarrekeningen aangeboden door diverse banken. Deze verschillen onder andere in looptijd en rentepercentage. Hieronder staan enkele veelgekozen spaarrekeningen voor het kind op een rijtje.

BankNaam spaarrekeningRentepercentageLooptijd
ABN AMROKinderbonus Sparen2,75%Tot het 11e jaar van het kind
ASN bankASN Jeugdsparen3,75%Tot het 18e jaar van het kind
INGGroeirekening2,4% en Tot het 18e jaar van het kind
OHRAOHRA Jeugd Spaarrekening4,0% vanaf 1000Tot het 18e jaar van het kind
RabobankRabo TopKid Rekening2,0%Kinderen van 4 tot 12 jaar
SNS bankSNS Schatkids 2,5%Tot het 12e jaar van het kind
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een spaarrekening voor het kind"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 22-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!