InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat kost een uitvaartverzekering?

Wat kost een uitvaartverzekering?

Wat kost een uitvaartverzekering? De kosten van een uitvaartverzekering zijn sterk afhankelijk van factoren als leeftijd en de verzekerde som. Een gemiddelde uitvaart zal ongeveer schommelen rond de 10.000. In het geval de nabestaanden specifieke wensen hebben kunnen de kosten nog fors hoger worden. De te betalen premie voor een uitvaartverzekering is niet eenvoudig te benoemen. Deze is namelijk afhankelijk van zoveel verschillende factoren dat het moeilijk is om gemiddelde bedragen te noemen. De gemiddelde premie voor een twintigjarige zal bij het afsluiten van de polis veel goedkoper uitvallen dan voor een vijftiger. Toch betalen veel ouderen lage premies doordat ze een verzekering hebben lopen die al op vroege leeftijd is afgesloten. De premie is onder andere afhankelijk van de volgende factoren:
  • Leeftijd bij het afsluiten van de polis
  • Duur van de premiebetaling
  • De hoogte van het verzekerde bedrag
  • Geslacht

Leeftijd bij het afsluiten van de polis

De leeftijd waarop de polis wordt gesloten is van groot belang voor de hoogte van de premie. De premie voor een twintig jarige is lager dan voor een veertiger. De kans is namelijk groot dat de veertiger eerder komt te overlijden dan de twintiger. Hierdoor zal de veertiger een hogere premie moeten betalen bij het afsluiten van een zelfde verzekering.

Duur van de premiebetaling

Een uitvaartverzekering kent geen einddatum, maar wel een einddatum van de premiebetaling. Deze polis komt zeker tot uitkering, omdat iedereen een keer komt te overlijden en de polis blijft zolang doorlopen. Bij het afsluiten van een uitvaartverzekering kunt u kiezen hoeveel jaren er premie voor betaald moet worden. De meest gangbare looptijd van premiebetaling is twintig, dertig jaar of levenslang. Bij een langere periode van premiebetaling zal de premie lager uitvallen. Mensen die op latere leeftijd een uitvaartverzekering sluiten moeten vaak een hoge premie betalen doordat ze ouder zijn, maar ook omdat de premiebetaling maximaal tot bijvoorbeeld zeventig jaar kan lopen. De maximale leeftijd verschilt per verzekeraar.

De hoogte van het verzekerde bedrag

Welk bedrag er uitgekeerd gaat worden bij overlijden heet het verzekerde bedrag. Een hoog verzekerd bedrag zal een hogere premie voor gevraagd worden. Dit is ook logisch, want bij overlijden van de verzekerde moet de verzekeraar dit bedrag uitkeren.

Geslacht

Ook het geslacht maakt verschil bij de premiebetaling. Een vrouw heeft gemiddeld een langere levensverwachting, dus hoeven ze minder premie te betalen. Gemiddeld worden vrouwen een paar jaar ouder dan mannen.

Voorbeelden van premiebedragen

Het bovenstaande geeft u nog steeds geen duidelijkheid over de hoogte van de premie voor een uitvaartverzekering. Onderstaand treft u een aantal voorbeeldberekeningen aan. Bij de voorbeelden ben ik uitgegaan van een verzekerd bedrag van 10.000. De genoemde premie is de goedkoopste premie volgens de vergelijkingssite Independer.nl. In deze vergelijking zijn niet alle verzekeraars betrokken.

  • Man 35 jaar uitvaartverzekering met premiebetaling voor dertig jaar: 16,21 p/mnd
  • Vrouw 35 jaar uitvaartverzekering met premiebetaling voor dertig jaar: 14,16 p/mnd
  • Vrouw 45 jaar uitvaartverzekering met premiebetaling voor dertig jaar:18,38 p/mnd
Gerelateerde artikelen
Uitvaartverzekering is te duur en dekt te weinigDe uitvaartverzekering keert het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde. In de praktijk blijkt dat het ve…
Verschil tussen overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringVeel mensen verwarren een uitvaartverzekering met een overlijdensrisicoverzekering. Er zijn veel overeenkomsten tussen d…
Geen uitvaartverzekering, maar een spaarrekeningGeen uitvaartverzekering, maar een spaarrekeningEen uitvaartverzekering keert het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde. Over het algemeen zijn dit dure…
Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenUitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenOok al lijkt het misschien een beetje sinister om voor je dood al met de kosten van je begrafenis bezig te zijn, toch ka…
Wat is een uitvaartverzekering?De kosten voor een uitvaart of begrafenis stijgen elk jaar flink. Er is een mogelijkheid om jezelf, maar vooral je nabes…

Reageer op het artikel "Wat kost een uitvaartverzekering?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!