InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2019?

Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2019?

Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2019? Het nieuwe depositogarantiestelsel van de banken verandert mogelijk als garantiestelsel vanaf 2019. Welke banken vallen nog onder het nieuwe depositogarantiestelsel? De bankgarantie op uw spaargeld is nog wel 100.000 euro per persoon, maar de banken gaan het depositostelsel financieren met een depositogarantiefonds. Wat zijn hiervan de gevolgen voor uw spaargeld en de spaarrente die banken geven? De commissie de Wit wil graag de garantie op uw spaargeld verlagen naar 50.000 euro. Gaat dat al in 2018 of 2019 gelden en wat betekent dit voor u?

Garantiestelsel? Wat is het depositogarantiestelsel 2018 en 2019?

Het depositogarantiestelsel treedt in werking zodra een bank met een Nederlandse bankvergunning failliet gaat. Particulieren met geld en spaargeld bij de bank kunnen dan per persoon maximaal 100.000 euro via de Nederlandse bank terug krijgen. Dit i is inclusief de opgebouwde rente. Zonder dit stelsel zou u uw spaargeld bij een faillissement van de bank kwijt zijn. Dit garantiestelsel garandeert niet al uw geld, maar toch een behoorlijk deel. Ook een zakelijke rekening kan onder specifieke voorwaarden onder de bankgarantie vallen.

Garantiestelsel? Welke banken vallen onder het depositogarantiestelsel?

Alle banken in ons land en dat is inclusief de buitenlandse banken, die in Nederland een bankvergunning hebben gekregen van de Nederlandse Bank vallen onder het garantiestelsel. Zelfs de kantoren van de Nederlandse banken die elders in de EU zijn gevestigd.

Commissie de Wit

De Commissie de Wit ofwel de Parlementaire Enquêtecommissie Financieel Stelsel zou de garantie naar 50.000 euro willen verlagen in Europees verband. Het wordt niet verwacht dat dat al in 2019 zover zal zijn, maar niemand weet dat zeker.

Bank gaat failliet en wat betekent dat voor uw geld in 2018 of 2019?

Als een bank failliet gaat, zal de Nederlandse Bank iedereen met geld bij de betrokken bank aanschrijven en wijzen op het bestaan van de garantieregeling. U kunt er courant geld hebben, spaargeld of een lening of hypotheek. Als u bij de bank alleen courant geld op de betaalrekening heeft en misschien ook spaargeld, kan de zaak voor u snel zijn afgewikkeld. Zodra het om meer dan 100.000 euro gaat en zodra u bij de bank ook een lening hebt uitstaan, zullen de aangestelde curatoren zich met de afwikkeling bezig houden en bekijken of uw lening ook elders kan worden ondergebracht. De garantieregeling garandeert overigens alleen het saldo van spaargeld en leningen bij de bank.

Wie betaalt het faillissement van de bank in 2018 of 2019?

Aan het faillissement betalen mee:
  • De banken die onder het depositogarantiestelsel vallen;
  • Iedereen die een vordering op de bank heeft. Dat kan om tegoeden gaan, maar ook om de levering van diensten en goederen.

Wie betaalt het depositogarantiestelsel?

Tot dusverre betalen alle banken met een Nederlandse bankvergunning mee aan het depositogarantiestelsel naar verhouding van de grootte van de bank. Een bank als de Rabobank heeft hier meermalen kritiek op geuit. Immers het is een grote en veilige bank, maar moet als anderen falen toch een groot bedrag betalen voor klanten van een andere bank. Klanten die vaak bewust een extra risico hebben genomen om toch maar de hoogste spaarrente te krijgen. En banken die zodra ze failliet zijn eigenlijk zelf meer weinig last van het faillissement hebben. Sterker nog, deze systematiek lokt banken naar Nederland en de Nederlandse banken, ook zij die de zaken goed op orde hebben, moeten betalen bij een debacle van de nieuwkomer. Een weeffout die nog moet worden aangepakt.

Wat is het depositogarantiestelsel 2018 en 2019?

Vanaf 1 juli 2012 veranderde de financiering van het stelsel. Vanaf dan betalen alle banken in ons land tien jaar lang ieder kwartaal 0,025 procent aan een op te richten depositogarantiefonds. Bovendien moeten banken die meer risico lopen door een zwakkere balans een risicopremie gaan betalen die zelfs kan oplopen tot nog eens 0,25% per kwartaal. Dat zou dan in een jaar een betaling zijn van 2% die de banken vervolgens zullen willen doorberekenen aan de klant.

Wat betekent dat voor uw spaargeld in 2018 en 2019?

Voor ons spaargeld betekent dit niet zo veel, als maar de garantie van 100.000 euro per persoon per instelling overeind blijft. Een voordeel is misschien wel dat banken met een groter risico minder snel naar Nederland zullen komen, waardoor uw spaargeld veiliger is bij de bank.

Wat betekent een nieuwe spaargarantie voor de spaarrente?

Voor de spaarrente zal het wel gevolgen hebben. De banken moeten immers extra kosten maken en zullen dat moeten terugverdienen. Daarbij ligt het het meeste voor de hand dat de spaarrente omlaag gaat of minder omhoog. Als de banken ook andere diensten aanbieden en meer zijn dan alleen een internetbank, zouden ook daarvan de kosten omhoog kunnen gaan.

Slot

Het nieuwe stelsel ligt wel voor de hand, maar dat de spaarrente nog lager zal zijn dan die nu al is, zal bij de spaarders niet in goede aarde vallen. Die spaarders kunnen het beste nu nog profiteren van de hoogste rente op sparen in ons land en met een schuin oog bekijken of met beleggen meer geld te verdienen is. Misschien is het een idee om de vermogensrendementsheffing dan ook maar meteen voor iedereen te verlagen, maar dat zal in 2018 en 2019 alleen voor de kleinere vermogens gaan gebeuren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Uw spaargeld in 2019 en 2020, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gev…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2019? Het depositogarantiestelsel regelt de spaarg…
Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselCentraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselHoeveel spaart u in 2019 met de renteplus rekening van Centraal Beheer Achmea? Is dat veilig? Een verzekeringsmaatschapp…
Sparen met hoog rendement: Veilig sparen tegen hoge renteEen spaarrekening met de hoogste rente? Die te vinden lijkt helemaal niet zo moeilijk. Maar hoe weet je welke voorwaarde…
Spaardeposito: voordelen & nadelenSpaardeposito: voordelen & nadelenVrijwel alle banken bieden spaardeposito’s aan onder verschillende voorwaarden. Wat zijn de voordelen en nadelen van het…

Reageer op het artikel "Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2019?"

Reacties

A. van Duijvenvoorde, 28-06-2013 11:16 #2
Mijn vraag: valt het spaargeld van een vereniging van eigenaren ook onder het
garantie stelsel spaarbanken? Reactie infoteur, 28-06-2013
Beste A. van Duijvenvoorde,
Ook het saldo van een vereniging van eigenaren valt (tot 100.000 euro) onder het depositogarantiestelsel:

http://www.zakelijk.infonu.nl/zakelijk/25504-is-zakelijke-rekening-ook-veilig-bij-faillissement-bank.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paulusssenjlpaulussen, 27-03-2013 10:44 #1
Ik heb een en/of rekening. Is dan 2x 100.000 gegarandeerd? Reactie infoteur, 27-03-2013
Beste Paulusssen,
Bij een en/of rekening bij een bank is inderdaad tweemaal 100.000 euro gegarandeerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Reacties: 2
Schrijf mee!