InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De beste spaarvorm kiezen voor uw spaargeld

De beste spaarvorm kiezen voor uw spaargeld

Door kritisch te kijken naar de diverse spaarvormen, kunt u een hogere rendement krijgen op uw spaargeld. U kunt niet altijd overstappen naar de hoogste spaarrente, maar u kunt wel op een slimme manier een hoger rendement halen. Iedereen die al vijf jaren of langer dezelfde spaarrekening heeft, kan waarschijnlijk een hoger rendement krijgen door de huidige spaarrekening te gaan vergelijken met wat er nu op dit moment beschikbaar is. Met nieuwe spaarproducten proberen de banken nieuwe spaarders aan te trekken, dus maken ze deze interessanter. Oude spaarrekeningen blijven ze wel aanbieden, maar verwacht er geen substantiële renteverhogingen meer op. De banken verdienen het meeste geld aan spaarders die tevreden zijn met een lage spaarrente.

Moet ik voor een hoger rendement overstappen naar een andere bank?

Vaak is dit niet noodzakelijk. De huidige bank waar u nu bij zit, biedt waarschijnlijk wel een spaarrekening aan die interessant voor u is gezien de hoogte van de spaarrente en/of de aanvullende voorwaarden en voordelen.

Kiezen voor een vaste rente of een variabele rente?

Deze vraag kan niemand voor u beantwoorden. Niemand weet namelijk hoe de rente, en dus de spaarrente, zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Bij een stijgende spaarrente, kunt u het beste kiezen voor een variabele rente. Op deze rekeningen worden renteverhogingen namelijk doorgevoerd. Indien de rente gaat zakken, is de vaste spaarrente de beste keuze. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een deposito of een klimspaarrekening.

Kiezen voor een deposito of een klimrente?

De beste keuze kunt u eenvoudig uitrekenen door te bepalen hoeveel rente u jaarlijks krijgt bij de verschillende spaarvormen. Indien u voor de deposito een spaarrente krijgt van 3,5 procent gedurende vijf jaren en op de klimspaarrekening, krijgt u in eerste instantie een spaarrente van 2,75 procent die in vijf jaar oploopt naar 4,25 procent. Kunt u het rendement van de beide spaarvormen eenvoudig uitrekenen, en vergelijken.

Voordelen van een vaste rente

Het grootste voordeel van vaste rente is, dat u voor de vastgelegde periode weet, hoeveel rente u krijgt over uw spaargeld. Bij spaarvormen met een variabele spaarrente moet u nog afwachten hoe de spaarrentes zich gaan ontwikkelen.

Kiezen voor de hoogste spaarrente

U kunt niet altijd de hoogste spaarrente blijven volgen. U moet namelijk telkens het geld weer opnemen van de andere rekening en eerst terug laten storten op uw vaste tegenrekeningnummer. Vervolgens kunt u het bedrag doorstorten naar de nieuwe spaarrekening. Deze overdracht gaat u ongeveer een week kosten. In deze periode ontvangt u geen rentevergoeding. U kunt deze handeling niet telkens uitvoeren als er weer een andere bank is die een hogere spaarrente gaat verstrekken.

Geld dat u langere tijd kunt missen vastzetten

Op deposito’s met een lange termijn van vijf tot tien jaar, geven banken over het algemeen een hoog rendement. Geld dat u gereserveerd hebt voor een uitgave die nog ver in de toekomst ligt, kunt u het beste vastzetten tegen een hoge rente gedurende deze periode. U moet er echter wel zeker van zijn dat u het geld tussendoor niet nodig hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De beste spaarvorm kiezen voor uw spaargeld"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!