InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaargeld op de bank geeft gemoedsrust, ondanks lage rente

Spaargeld op de bank geeft gemoedsrust, ondanks lage rente

Spaargeld op de bank geeft gemoedsrust, ondanks lage rente Ieder mens wil wel wat geld achter de hand, voor een onverwachte urgente uitgave. Een redelijk bedrag op een spaarrekening, zodat je niet gelijk geld hoeft te lenen als de nood onverwacht aan de man komt. Maar aan hoeveel geld moet je dan eigenlijk denken. En hoe sprokkel je dat bedrag relatief eenvoudig bij elkaar?

Appeltje voor de dorst

Het geeft een prettig en veilig gevoel als je een spaarvarken achter de hand hebt. Voor als de garagerekening hoog uitvalt of de wasmachine het voortijdig begeeft. Je kunt ook voor zo'n onvoorziene uitgave lenen, maar daarover betaal je een forse rente. Dus een redelijk bedrag voor spoedeisende uitgaven achter de hand houden is verstandiger. Maar ook niet meer dan noodzakelijk, want dat reservepotje parkeer je natuurlijk op een spaarrekening waar je zonder boete van kunt opnemen, en dat betekent weinig rentevergoeding. Alles wat je dus meer opzij kunt leggen dan noodzakelijk, kun je o.a. beter op een meerjarige deposito spaarrekening plaatsen, of je lost er versneld een hypotheek mee af.

Hoeveel geld leg ik opzij

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) adviseert voor stellen een minimum bufferbedrag van € 4.300 aan te houden en voor alleenstaanden een bedrag van € 3.600. Dat is exclusief onderhoud eigen huis en exclusief vervanging auto. Overigens gaat het hier sowieso om minimum bedragen, dus wat meer sparen kan echt geen kwaad. Als je bovendien kinderen hebt moet je hoe dan ook wat meer opzij leggen i.v.m. kleding studie enz. En het is ook duidelijk dat dergelijke bedragen wellicht toereikend zijn voor een plotselinge reparatie, maar niet voor onverwachte onverzekerde grote uitgaven, bijvoorbeeld op gebied van gezondheid/tandarts of relatie. Aan de andere kant “verdien” je weer geld als je zo handig bent dat je veel klussen en reparaties zelf kunt uitvoeren.

Niemand is gelijk

Het is dus duidelijk dat de ideale buffer voor de een heel anders uitpakt dan voor de ander. Als je geen eigen huis hebt hoef je immers ook geen geld voor de vervanging van de Cv-ketel achter de hand te houden. (levensduur 15 jaar). Daarentegen is het lenen voor een eigenhuis bezitter vaak goedkoper dan voor een huurder, omdat de huiseigenaar wellicht tegen een lager rentepercentage kan lenen via z’n hypotheek.

Hoe leg je zo’n financiële buffer aan

Als je moeite hebt om rond te komen, is het niet eenvoudig zo’n reserve potje aan te leggen. Toch is het bijna altijd mogelijk een tijdje extra zuinig te doen, om het gewenste bedrag bijeen te krijgen. Natuurlijk gaat dat niet altijd zonder pijn, maar vaak is het ook makkelijker dan je denkt.

Water als geld

Het is echt waar dat je met gewoon water uit de kraan de kosten van levensonderhoud aanzienlijk omlaag kunt krijgen. Veel verbruiksmiddelen op gebied van voeding en reiniging zijn namelijk dusdanig geconcentreerd dat je het echt niet merkt indien je die verdunt met gratis kraanwater.

Voeding

Je kent ongetwijfeld de uitdrukking: "water bij de wijn doen", maar die truc kun je op veel andere voedingsmiddelen toepassen. Drinkyoghurt kun je namelijk voor slechts de helft van de prijs “kopen” door de gewone dikke vruchtenyoghurt met 50% kraanwater aan te lengen. Dat heeft namelijk geen enkele invloed op de smaak. Het zelfde geldt voor allerlei (niet-koolzuurhoudende) frisdranken, die dikwijls zo zoet zijn gemaakt, dat de smaak er zelfs van verbetert als je water toevoegt. Pannenkoekenbeslag kun je eveneens bereiden met 50% water en 50% melk, i.p.v. uitsluitend met melk.

Zeep

Van al die voorverpakte zepen die in plastic flacons zit gebruiken we iedere wasbeurt steevast te veel. En als jezelf wel zuinig bent, dan zijn het wel de overige gezinsleden die er veel te royaal mee omgaan. Afwasmiddel, shampoo, handenzeep zit tegenwoordig in van die handige flacons die je gemakkelijk kunt aanlengen met water, zodat je er tweemaal zolang mee doet en dus de helft goedkoper uit bent.

Andere besparingsmogelijkheden

Een keertje een vakantie overslaan maakt ons ook absoluut niet ongelukkig. Die twee gestreste weken zijn toch voorbij voordat je het weet, en vallen achteraf bovendien vaak tegen. Al dat geld een keertje sparen en op de bank zetten geeft liefst 52 weken lang een fijn en ontspannen gevoel, zonder dat je bij nacht en ontij op Schiphol hoeft te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld sparen, wat zijn jouw redenen om geld te sparen?Geld sparen, wat zijn jouw redenen om geld te sparen?Geld sparen houdt in dat je een deel van je netto inkomen niet voor aankopen gebruikt en dus op je spaarrekening kunt ze…
Hypotheek versneld aflossen of sparen?Hypotheek versneld aflossen of sparen?Een hypotheek versneld aflossen kan vele voordelen opleveren. Zo bent u sneller financieel onafhankelijk en minder vatba…
Eerst sparen, dan pas kopenEerst sparen, dan pas kopenLes nummer één die kinderen leren over geld, wordt vaak vergeten door volwassenen. Om iets te kunnen kopen, moet je eers…
Iedereen moet sparenVeel mensen hebben niet de mogelijkheid om te sparen. Het maandelijkse inkomen dat zij ontvangen is laag en zij hebben g…
Geld sparen: de comeback van het spaarvarken!Geld sparen: de comeback van het spaarvarken!Wat is nu een eenvoudige manier om geld sparen? Als je al op vele manieren hebt geprobeerd geld te besparen en aan het e…

Reageer op het artikel "Spaargeld op de bank geeft gemoedsrust, ondanks lage rente"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 12-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bespaartips
Schrijf mee!