InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaardeposito: voordelen & nadelen

Spaardeposito: voordelen & nadelen

Spaardeposito: voordelen & nadelen Vrijwel alle banken bieden spaardeposito’s aan onder verschillende voorwaarden. Wat zijn de voordelen en nadelen van het spaardeposito? Is het verstandig om een spaardeposito te openen?

Wat is een spaardeposito?

Een spaardeposito is een spaarvorm met een vaste looptijd en een vaste rente. De looptijd kan variëren van een paar maanden tot twintig jaar. Een spaardeposito met een looptijd korter dan een jaar wordt ook wel aangeduid als “termijndeposito”. Hoe langer de looptijd, des te hoger het rentepercentage. Bij sommige spaardeposito’s stijgt het rentepercentage ieder jaar: men spreekt dan van een “klimrenterekening”.

Rente op spaardeposito

Omdat het geld op een spaardeposito voor langere tijd vaststaat, is de rentevergoeding over het algemeen hoger dan bij een “gewone” (internet)spaarrekening. Daar staat tegenover dat het niet mogelijk is om vrij over het spaartegoed te beschikken gedurende de looptijd. Vervroegde opname is niet of slechts in uitzonderlijke gevallen. De bank zal vaak opnamekosten in rekening brengen.

Spaardeposito: geschikte spaarvorm?

Een spaardeposito is een geschikte spaarvorm voor mensen die hun spaargeld voor een langere tijd kunnen missen. Het is ook een goede manier om te sparen voor een grote uitgave in de toekomst.

Kenmerken spaardeposito

  • Vaste looptijd
  • Vast rentepercentage
  • Vervroegde opname niet of beperkt mogelijk
  • Opnamekosten bij vervroegde opname
  • Langere looptijd betekent hoger rentepercentage
  • Rente wordt soms periodiek uitbetaald, soms met “rente over rente”
  • Tussentijds opnemen en bijstorten is niet mogelijk
  • Soms minimum inlegbedrag

Voordelen spaardeposito

  • Zekerheid: een vast rentepercentage en een vaste looptijd. Van tevoren is te berekenen hoe hoog de rentevergoeding zal zijn en schommelingen in de spaarrentes hebben geen invloed op de rente van het spaardeposito.
  • De rente is hoger dan op een gewone spaarrekening
  • De eindopbrengst is gegarandeerd
  • Er zijn ook groene spaardeposito’s, die belastingvoordeel opleveren in de vorm van een extra vrijstelling in box 3
  • Veilig sparen: de meeste spaardeposito’s vallen onder het depositogarantiestelsel van DNB

Nadelen spaardeposito

  • Als de spaarrentes stijgen, stijgt de rente van het spaardeposito niet mee.
  • Bijstorten is niet mogelijk
  • Bij vervroegde opname worden er opnamekosten in rekening gebracht
  • Weinig flexibiliteit: strikte voorwaarden met betrekking tot de inleg, looptijd en boetebepalingen

Spaardeposito & depositogarantiestelsel

Het depositogarantiestelsel garandeert het spaargeld tot een bedrag van €100.000 per persoon per bank. Als de bank failliet gaat, wordt het spaartegoed tot dat bedrag vergoed door De Nederlandse Bank. De meeste spaardeposito’s vallen onder dit garantiestelsel. Er zijn echter ook deposito’s die niet onder deze regeling vallen. Het gaat dan om het zogenaamd “achtergesteld deposito”. Daar staat wel een hogere rentevergoeding tegenover. Als u te maken hebt met een achtergesteld deposito, wordt dit nadrukkelijk vermeld.

Conclusie: voordelen & nadelen spaardeposito

Een spaardeposito is een spaarvorm met als belangrijkste voordeel de hoge en vaststaande rentevergoeding. Het nadeel is echter dat er een aantal beperkende voorwaarden gelden met betrekking tot tussentijdse opname van het saldo (opnamekosten) en de looptijd. Dat maakt het spaardeposito tot een weinig flexibele spaarvorm. Als u uw spaargeld echter voor langere tijd kunt missen, kan het spaardeposito een geschikte spaarvorm zijn.
Gerelateerde artikelen
Waarom een termijndeposito kiezen?Waarom een termijndeposito kiezen?Een termijndeposito, kortweg deposito, is een van de beste beleggingen als je zeker weet dat je een geldbedrag langere t…
Welk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito of welk termijndeposito kiest u in 2019 voor een mooi rendement? Een spaardeposito of termijndeposito…
Internetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste renteInternetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste renteIs het in 2019 nog mogelijk om te sparen met hoge rente? De gewone internet spaarrekening is nog altijd aantrekkelijk va…
De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste vaste spaarrente krijgt u vooral op een termijnrekening, termijndeposito of spaardeposito. Bij welke bank moe…
Top deposito rente 2019Top deposito rente 2019Een top deposito in 2019 geeft tot 1,9% rente, een hoog rendement. Dat is veel meer rente dan de spaarrente op een gewon…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brett Hondow, Pixabay
  • Wikipedia
  • Spaarrente.nl
  • Rabobank

Reageer op het artikel "Spaardeposito: voordelen & nadelen"

Reactie

Vandeven (infoteur), 15-03-2011 13:09 #1
Ik bouw bij mijn baas geen pensioen op.Ik heb wel 100.000 Euro ter beschikking en kan dit geld zeker 15-20 jaar missen.Bestaat er een spaarvorm waarin ik dit geld onder kan brengen en waar ik gedurende de gehele looptijd niet aankom?En zijn er ook spaarvormen waar ik pas op het einde van de rit pas vermogensbelasting ga betalen?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 13-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!