InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Eerst sparen, dan pas kopen

Eerst sparen, dan pas kopen

Eerst sparen, dan pas kopen Les nummer één die kinderen leren over geld, wordt vaak vergeten door volwassenen. Om iets te kunnen kopen, moet je eerst sparen. In onze samenleving wordt er te gemakkelijk geld geleend. De enige te rechtvaardigen lening is de hypotheek. Door de kredietcrisis is aan het licht gekomen dat de meeste consumenten overgefinancierd zijn. Zelfs voor de hypotheken geldt dat wij te diep in de schulden zitten. De schuld blijft ook hoog tot de einddatum van de hypotheek, want de aflossing is doorgeschoven naar de einddatum. Tussentijds aflossen is fiscaal niet gunstig door de hypotheekrenteaftrek. Op het moment dat wij iets willen kopen, maar wij hebben het geld even niet beschikbaar, sluiten wij gewoon een lening af.

Eerst sparen, dan pas kopen

Het is niet altijd mogelijk om te voorkomen dat er een lening moet worden afgesloten. U kunt bijvoorbeeld in de positie komen dat u moet beschikken over een auto voor uw werk, maar u hebt het geld even niet. U doet er dan wel verstandig aan om een auto te kopen die degelijk is en niet te hoge vaste lasten met zich meebrengt. Het uiterlijk van de auto speelt hierbij geen rol. In de praktijk blijkt echter dat wij liever iets meer gaan lenen om een auto te kopen die meer aanzien geeft.

Door te lenen sluit u sparen uit

Nadat u een lening hebt afgesloten, moet u vervolgens maandelijks aflossen en leenrente betalen. Hierdoor zal het in de toekomst moeilijker worden om te gaan sparen. Dus, blijven mensen die lenen om een auto te kopen ook achter de feiten aan lopen. Ze komen namelijk in een situatie terecht dat ze ook voor de in de toekomst aan te kopen auto’s een lening moeten afsluiten.

Na het kopen van de auto, moeten ze beginnen om de lening af te lossen. Dit moet binnen een paar jaar afbetaald worden om te voorkomen dat de auto al weer vervangen moet gaan worden. Hierdoor blijft er geen geld over om te sparen voor een andere auto. Door te lenen voor een auto, moet u waarschijnlijk ook voor de toekomstige auto’s blijven lenen.

Leenrente is hoger dan de spaarrente

Ongeacht de hoogte van de marktrente kunt u altijd stellen dat de leenrente hoger is dan de spaarrente. Dit is ook logisch, want de bank moet hun geld verdienen door goedkoop geld aan te trekken (spaargeld) en dit weer duurder uit te lenen. Zelfs in het geval u kiest voor de hoogste spaarrente en de laagste leenrente, zit er nog steeds een paar procent verschil tussen. De bank moet namelijk ook nog het risico incalculeren dat ze het uitgeleende geld niet terug gaan krijgen.

Iedereen moet een spaartegoed achter de hand hebben

Mensen die niet kunnen sparen van het geld dat ze maandelijks ontvangen, moeten besparingen doorvoeren om sparen toch mogelijk te maken. Er komt namelijk een moment dat er geld beschikbaar moet zijn voor het vervangen van huisraad of de auto. In het geval er geen spaargeld aanwezig is, moet er een lening worden afgesloten die maandelijks vaste lasten gaat opleveren waar geen financiële ruimte voor is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laobc, Openclipart

Reageer op het artikel "Eerst sparen, dan pas kopen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!