InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Waarom sparen bij een bank?

Waarom sparen bij een bank?

Waarom sparen bij een bank? Nederlanders staan bekend als spaarders. Geen cent teveel is bijvoorbeeld een landelijk bekende uitspraak van het botermerk Zeeuws Meisje. Dit geeft al aan hoe er over Nederlanders wordt en werd gedacht. Sparen wordt dan ook gestimuleerd door de overheid. Via bijvoorbeeld spaarloonregelingen of het beleggen in bepaalde fondsen wordt de klant goed beloont. Sparen bij de bank is iets wat we niet allemaal meer doen, maar toch wel veel voordelen kan hebben. In dit artikel leest u een aantal redenen.

Sparen

Sparen bij een bank is ontstaan zo'n eind negentiende eeuw. Sparen werd meteen een groot succes. Dit succes van sparen werd iets minder wanneer de AOW werd ingevoerd. Men hoefde namelijk niet meer voor zichzelf voor een spaarpotje te zorgen. Tijdens de recessie in de jaren tachtig werd het sparen weer meer uitgevoerd door de consumenten. Men wou toch graag zelf wat achter de hand hebben en hadden meer vertrouwen erin om zelf het geld te beheren. Zo is dit telkens in vlagen heen en weer gegaan. Rond de eeuwwisseling werd veel spaargeld gebruikt voor het handelen in aandelen. Maar sinds dat de financiele crisis is begonnen en de beurzen onderuit gingen is men toch weer bewuster gaan sparen. Alhoewel sparen bij een bank blijkbaar ook geen garantie geeft, aangezien het Icesave Bank in Ijsland. Toch heeft sparen bij een bank een flink aantal grote voordelen. Hieronder ziet u een aantal redenen waarom u eventueel toch beter zou kunnen gaan sparen bij een bank.

Veiligheid tot 100.000

Het voordeel van het sparen bij een bank is dat je geld in principe veilig staat. Normaal gesproken komt er jaarlijks een leuke rente overheen en kan men vaak bij dit geld komen wanneer men maar wil. Ook is het vastgelegd dat wanneer een bank failliet raakt, wat over het algemeen vaak voorkomt in een economische recessie, de gedupeerde zijn spaargeld tot 100.000 terug krijgt. Vroeger was dit tot slechts 20.000. Hierdoor kan de klant veilig zijn geld wegzetten.

Stijging van het rentepercentage

Rentepercentages bij banken verschillen enorm. Dit verschil kan per bank zijn, maar ook door de economische situatie waar het land zich in verkeerd. Daarnaast kan de concurrentie tussen de banken ervoor zorgen dat de ene bank een tiende meer percentage biedt dan de andere. Lees bij het afsluiten van zo'n spaarrekening dan ook altijd goed de voorwaarden en waarom banken soms cadeautjes of dergelijke aanbieden.

Mocht de rente laag zijn, zoals vaak in economische recessies het geval zijn, dan wordt u geld helaas niet veel waard. Maar een prettige gedachte is natuurlijk wel dat de rente ook ooit weer een keer zal stijgen. En dan plukt u de vruchten. Het kost wellicht alleen wat tijd en geduld.

Wel of geen zorgen?

Vergeleken met een beurs heeft u het makkelijk. Het geld staat op de rekening en zonder dat u iets hoeft te doen wordt het vanzelf meer en meer waard. Over het algemeen zal het niet snel veel minder waard worden. Dit in tegenstelling tot de beurzen. Op zich lijkt dat erg interessant, maar besef ook dat de beurzen hard onderuit kunnen gaan. Hierop moet de handelaar soms adequaat op reageren. Wanneer u dat een leuk spel vindt dan is een beursgang iets voor u, maar bij een spaarbank staat u geld veilig en heeft u zonder ernaar om te kijken over een lange periode een mooi extraatje op de rekening staan.

Gratis!

Ook een bijkomend voordeel; Sparen is altijd gratis! Banken verwelkomen u graag als u bij hen wilt sparen. Soms krijgt u nog cadeautjes erbij. Soms kunnen dit tijdelijk hogere rentepercentages zijn, maar soms zijn het ook wel uitjes of krijgt u leuke producten. Dit vaak in tegenstelling tot de beurzen. Hier moet u geld betalen, zoals transactiekosten, bewaarkosten of iets dergelijks.

U hebt het straks hard nodig

Een laatste reden waarom u eventueel zou kunnen gaan sparen bij een bank is dat u op deze manier zo een mooi potje gecreeerd voor later. Wanneer er mindere tijden aankomen dan heeft u altijd wat geld achter de hand. Desalniettemin zal de rentepercentage omlaag gaan, maar het geld (tot 100.000) is tenminste veilig en van u. Mocht het door ontslag komen in een financiele crisis dan heeft u het niet meteen heel slecht. En het geeft een lekker gevoel.

Wanneer men geld in aandelen heeft kan er eventueel verstandig aan doen om het geld eraf te halen en het te gaan plaatsen op een bank. Bij een recessie kan uw geld eventueel als sneeuw voor de zon snel geslonken zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bespaaradviezen.com

Reageer op het artikel "Waarom sparen bij een bank?"

Infoteur: Martinq79
Laatste update: 20-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!