InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarbank & een goede en veilige spaarbank kiezen doe je zo

Spaarbank & een goede en veilige spaarbank kiezen doe je zo

Spaarbank & een goede en veilige spaarbank kiezen doe je zo Hoe vindt u een veilige bank in deze tijden die u ook nog de hoogste spaarrente? Veilig sparen en toch met de hoogste rente sparen, dat is in 2019 niet zo eenvoudig. Iedereen wil de beste bank en de hoogste rente krijgen op sparen, maar een hogere rente betekent vaak ook meer risico nemen. Een bank kan immers ook failliet gaan. Bij grote onzekerheden op de beurzen stroomt steeds meer geld naar de spaarbanken toe. Een spaarrekening met hoge rente is onontkoombaar geworden, maar doet u dat?

Sparen is goed voor u, ook in 2019

Nog niet zo lang geleden was sparen iets voor een risicomijder die met een beetje rendement genoegen namen. Geld bij de spaarbank was tot voor kort niet echt iets om over uit te pakken op een verjaardagsfeestje of receptie. Die tijden zullen keren als het risico op de beurs weer verder toeneemt. Tijdens de krediet crisis was met een spaarrekening snel een goede rente te behalen, terwijl de beleggers op de beurs soms peentjes zweten en behoorlijke verliezen moeten incasseren. Anders dan op de beurs waar u te maken hebt met aankoop- en verkoopkosten, brengt een goede spaarrekening bovendien geen extra kosten met zich mee.

Hoeveel sparen we in Nederland

Eind 2018 stond er in ons land maar liefst voor 350 miljard euro aan spaartegoeden bij banken gestald. Een stijging met 20 miljard euro. Niet verbazingwekkend, wel opvallend. Was er eerst bijna geen goed alternatief voor de beurs te vinden, nu hebben al zoveel mensen hun wonden moeten likken, dat ze liever een deel van het spaargeld stallen bij de spaarbank. Bijkomend voordeel is dat:
  • Uw geld veilig bij de bank staat.
  • Banken bereid zijn om u daarvoor een rente te betalen.

De internet spaarrekening

Wie wil sparen moet zich altijd afvragen voor hoe lang hij zijn geld wil weg zetten. De spaarbanken kennen namelijk een groot assortiment. U kunt niet alleen kiezen uit allerlei looptijden, maar ook kiezen voor meer of minder beperkende voorwaarden. Met dat laatste doel ik op de verplichting om minimaal een bepaald spaarbedrag aan te houden, regelmatig bij te storten en zo verder. De beperkende voorwaarden moet u telkens afzetten tegen de eventuele extra rente die u daarbij vangt. Als u twee rekeningen vergelijkt met een zelfde rente, maar de ene heeft beperkende voorwaarden en de andere niet, dan is de keuze snel gemaakt. Wie internet afsnuffelt vindt al snel spaarbanken met een hoge rente op een internet spaarrekening. Deze rekeningen zijn voor de banken relatief goedkoop in de lucht te houden, en bieden daarom meestal een hogere rente.

Hoe veilig is uw bank bij een faillissement?

De banken die in Nederland een hoofdkantoor hebben zijn in die zin veilig dat per persoon per bank 100.000 euro is gegarandeerd via het depositogarantiestelsel. Bij dit systeem brengen de banken geld bijeen om de spaarder zijn geld terug te kunnen betalen. Hebt u meer dan 100.000 euro per persoon bij een bank staan, dan is het maar afwachten wat u daar nog van terugkrijgt. Simpelweg zal de waarde van de boedel van de bank uiteindelijk bepalen hoeveel u daarvan nog terugkrijgt. Met andere woorden, als u op zoek gaat naar de hoogste rente is het goed om na te gaan hoe veilig uw bank is.

Een goede en veilige spaarbank kiezen

U kunt u vele veilige banken kiezen. De grotere banken zijn meestal niet zo scheutig met een hoge rente, tenzij u er een goede klant bent, of een bepaald minimum saldo aanhoudt. Zowel de ING bank als ABN AMRO hebben een aantal aanbiedingen. Verder natuurlijk ook MoneYou. Wie niet bij een Nederlandse bank wil blijven steken, en dat is ook nergens voor nodig, kijkt ook naar de spaarbanken van Turkse en Russische afkomst, maar wel met een vestiging in Nederland. Een bank dat alleen online aanwezig is, valt zeer waarschijnlijk niet onder het depositogarantiestelsel van Nederland maar onder de garantie van het land waar de bank wel een hoofdkantoor heeft.

Slot spaargeld veilig in 2019?

Voor alle in Nederland gevestigde spaarbanken, goedgekeurd door De Nederlandse Bank, geldt het depositogarantiestelsel. Dat houdt in dat uw spaargeld voor maximaal 100.000 euro per persoon is gegarandeerd. Als u niet meer bij een bank plaatst, en zo mogelijk kiest voor meerdere banken, loopt u ook bij faillissement van een bank geen enkel risico. Zo ontstaat de win win situatie van risicoloos uw geld plaatsen en toch een hoog rendement vangen. Toch iets om te vertellen op een verjaardag, zou ik zeggen. Laat uw kansen in ieder geval niet onnodig liggen. Want dat zou jammer zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaarbank & een goede en veilige spaarbank kiezen doe je zo"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Schrijf mee!