InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaardeposito: zekerheid

Spaardeposito: zekerheid

Spaardeposito: zekerheid Een spaardeposito is een spaarvorm waarbij men een vaste inleg heeft, een vaste looptijd en een vaste rente. Een spaardeposito geeft dus de zekerheid voor de financiële toekomst. Echter is een spaardeposito niet voor iedereen geschikt. Dit komt door de vele voorwaarden waaraan men bij het afsluiten van een spaardeposito moet voldoen. Kijk of een spaardeposito voor jou geschikt is:

Sparen

Wie wil sparen, heeft de keus uit verschillende spaarmogelijkheden. naast de gewone spaarrekening, waar men vrij is wat betreft de inleg en de opname, kennen we ook een aantal spaarvormen die bepaalde voorwaarden kennen. Een van deze spaarvormen is het spaardeposito. Deze is af te sluiten bij verschillende banken.

Spaardeposito

Een spaardeposito is een spaarvorm waarmee van te voren de looptijd en de rente is bepaald. Deze looptijd kan variëren, afhankelijk van wat men zelf wil. Meestal ligt dit ergens tussen de 1 en 10 jaar. De rente kan per aan bieder ook verschillen. Deze word meestal aan het einden van de looptijd uitbetaald. Men spreekt dan van rente op rente. Dit houdt in dat er ieder jaar meer rente bijkomt, maar dat er ook weer rente komt op de rente die men heeft ontvangen. Dit klinkt moeilijk, maar om het duidelijker te maken het volgende rekensommetje:
  • Wie eenmalig 2000 euro stort, krijgt bij een rente van 3 procent, na 1 jaar 2060 euro: 60 euro rente erbij
  • Men doet geen tussentijdse storting en na het 2e jaar bedraagt de rente nu 62 euro: 62 euro rente erbij
Zonder tussentijds te storten, groeit de rente ieder jaar omdat er rente op rente wordt uitbetaald. Een andere mogelijkheid is dat men bij een spaardeposito tussentijds de rente uitbetaald. Voorde bank is dit gunstiger, voor de spaarder uiteraard niet, omdat het uiteindelijke kapitaal zo minder zal zijn.

Tussentijds opnemen

Bij een spaardeposito kan men soms tussentijds geld opnemen. Maar niet iedere aanbieder biedt deze mogelijkheid. Tussentijds geld opnemen kent een uiteindelijk lager eindkapitaal. Meestal zijn er hoge kosten verbonden aan het tussentijds opnemen. Tegenwoordig biedt men ook spaardeposito's aan van bijvoorbeeld 3, 6 of 9 maanden. De rente ligt dan wel wat lager maar dit is handig voor degene die niet zeker weet of het geld binnen korte tijd weer beschikbaar moet zijn.

Vaste inleg

In tegenstelling tot andere spaarrekeningen , kent een spaardeposito een eenmalige vaste inleg. Meestal is dit wel aan een minimuminleg beperkt. Wie dus 50 euro wilt inleggen, zal niet snel een spaardeposito vinden die hieraan wil tegemoetkomen. Bij een korte looptijd is de inleg ook vaak wat lager. De minimuminleg varieert veelal van 500 tot 5000 euro. Het is niet mogelijk om iedere maand bijvoorbeeld 50 euro in te leggen, hier zijn weer andere spaarvormen voor. Een spaardeposito is dus echt een spaarrekening met een eenmalige vaste inleg, dit moet men van te voren goed voor ogen houden. Tussentijds storten is dan ook niet mogelijk. De rente staat ook altijd van te voren vast. Dit houdt in dat wanneer de rente voor de gewone spaarrekening tussentijds stijgt of zakt, de rente voor het spaardeposito wel blijft vast staan.

Voor wie

Een spaardeposito is vanwege de voorwaarden niet voor iedereen geschikt. Men moet daarom goed bedenken om men aan de voorwaarden wil en kan voldoen. Kort gezegd is de spaardeposito ideaal voor degene die:
  • Een bepaald bedrag voor langere tijd kan missen
  • Een minimum inleg beschikbaar heeft
  • Wil sparen voor de toekomst
  • Niet tussentijds het geld nodig heeft
  • Bereid is een hoge boete te betalen bij tussentijdse opname
  • Wil profiteren van een hoge rente

Een spaardeposito is dus uitermate geschikt voor mensen die aan bovenstaande voorwaarden kunnen voldoen. Echter zijn er ook mensen voor wie deze spaarvorm helemaal niet geschikt is. Een spaardeposito is niet geschikt voor mensen die:
  • Geen geld gedurende langere tijd kunnen missen
  • Geen minimum inleg beschikbaar heeft
  • Iedere maand een vast bedrag wil inleggen
  • Ervan baalt wanneer de gewone spaarrente tussentijds boven de spaardeposito-rente uitstijgt
Wie zichzelf terugvindt in bovenstaand lijstje, doet er heel goed aan om uit te kijken naar een andere spaarvorm. Er zijn voldoende andere spaarvormen waarbij men beter kan aansluiten. Informeer hierover bij de bank.
Gerelateerde artikelen
Spaarrekening of spaardepositoWat is het verschil tussen een spaarrekening en een spaardeposito? Wat zijn de voordelen en nadelen van een spaarrekenin…
Spaardeposito: voordelen & nadelenSpaardeposito: voordelen & nadelenVrijwel alle banken bieden spaardeposito’s aan onder verschillende voorwaarden. Wat zijn de voordelen en nadelen van het…
Top deposito rente 2019Top deposito rente 2019Een top deposito in 2019 geeft tot 1,9% rente, een hoog rendement. Dat is veel meer rente dan de spaarrente op een gewon…
Bronnen en referenties
  • http://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx

Reageer op het artikel "Spaardeposito: zekerheid"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!