InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen en goede doelen

Sparen en goede doelen

Sparen en goede doelen Een bank moet naast het verstrekken van redelijke spaarrentes ook betrouwbaar zijn en daarnaast betrokken bij het welzijn van de samenleving. Wij Nederlanders zijn zeer betrokken bij de duurzaamheid van onze samenleving. Duurzame banken worden ook steeds populairder in ons land. Deze banken investeren bijvoorbeeld niet in de wapenindustrie of in bedrijven met kinderarbeid. In ons land zijn twee banken actief die bekend staan om de betrokkenheid bij de samenleving, namelijk Triodos Bank en ASN Bank. U kunt echter nog een stapje verder gaan door niet alleen te sparen bij dergelijke banken, maar daarnaast ook nog een deel van de rente schenken aan goede doelen.

Sparen voor goede doelen

U kunt tegenwoordig bij diverse banken een spaarrekening afsluiten waarbij een deel of de gehele spaarrente ten goede komt aan één of meerdere goede doelen. Eigenlijk spelen deze banken in op een bepaald goed gevoel die mensen krijgen zodra ze iets goeds doen voor een ander. Als spaarder hebt u namelijk altijd de mogelijkheid om een deel van uw rente te schenken aan een charitatieve instelling. Uiteraard is het zeer goed dat spaarders op deze manier worden gewezen op de mogelijkheden om iets voor de samenleving te doen. U bent bij deze rekeningen niet verplicht om de rente ook daadwerkelijk te schenken. De zogenaamde renteschenkingen, maar ook andere schenkingen aan goede doelen zijn fiscaal aftrekbaar bij overschrijding van een bepaalde drempel. Deze drempel bedraagt één procent van het inkomen van box 1, 2 en 3 samen, met een minimum van zestig euro.

Groene spaarrekeningen

Bij groene spaarrekeningen komen de geïnvesteerde gelden volledig te goede aan projecten die positief bijdragen aan natuur en milieu. Enkele bijzondere groene spaarrekeningen:

ASN Vrouwenspaardeposito

In veel ontwikkelingslanden komen vrouwen niet in aanmerking voor een geldlening bij banken om een kleine onderneming op te zetten. De totale rente-opbrengst van deze deposito wordt gebruikt om microkredieten mee te financieren. Deze gelden worden middels een lening verstrekt aan vrouwen ter financiering van duurzame initiatieven. Het kan hierbij gaan om een paar koeien of bijvoorbeeld het aanschaffen van naaimachines om een naaiateliertje op te zetten. Zodra ze de lening en de lage leenrente terugbetaald hebben, wordt het bedrag opnieuw geïnvesteerd in een nieuw initiatief.

ASN Waddendeposito

Via deze Waddendeposito schenkt u de jaarlijkse rente aan de Waddenvereniging. Deze maakt zich met deze middelen sterk voor het behoud van ons Waddengebied.

Kip-en-ei-rekening

In het verleden bood Triodos Bank de zogenaamde Kip-en-ei-rekening. De rente-opbrengsten werden gebruikt om een kip te adopteren en hiermee steunde u de biologische landbouw. Deze spaarrekeningen bieden ze inmiddels niet meer aan. Vermoedelijk is dit veroorzaakt door een te geringe belangstelling.
Gerelateerde artikelen
Triodos Bank - de geschiedenisDe Triodos Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank uit Nederland, die zich richt op duurzaam en sociaal bankieren.
Gratis betaalrekening bij de Triodos Bank?Gratis betaalrekening bij de Triodos Bank?De Triodos Bank is de meest duurzame bank van Nederland. U kunt hier op vele manieren duurzaam sparen en beleggen. Bankd…
Groen bankieren een uitstekend alternatiefGroen bankieren een uitstekend alternatiefNa de kredietcrisis en het omvallen van een aantal banken wordt het tijd om pas op de plaats te maken. Loopt mijn spaarg…

Reageer op het artikel "Sparen en goede doelen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-01-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!