InfoNu.nl > Financieel > Sparen > ASN Bank en depositogarantiestelsel

ASN Bank en depositogarantiestelsel

ASN Bank en depositogarantiestelsel Is uw spaargeld veilig bij de ASN Bank in 2019? Valt deze bank onder het depositogarantiestelsel en wat als die failliet gaat? Wat is de relatie met SNS Reaal? De ASN is bekend door het duurzaam duurzaam sparen en beleggen in Nederland, maar ja die relatie met de SNS Bank. Wat betekent de nationalisatie van SNS Reaal voor uw geld bij deze ASN Bank?

ASN is onderdeel van de Volksbank in 2019

De ASN Bank de duurzame bank

Samen met de Triodos bank is de ASN Bank een duurzame bank. De ASN Bank heeft een lange geschiedenis die destijds ontstond vanuit de vakbond. De vakbond had goed door dat slechte werkomstandigheden en een slecht milieubeheer uiteindelijk neerslaan op de werknemers die het werk moeten verrichten. Daaruit kwam de wil om voortaan een bank op te richten die in binnenland en buitenland aan de slag moest gaan met duurzaam en verantwoord investeren. Een sympathieke gedachte die sinds de oprichting in 1960 vele spaarders heeft getrokken. De bank wint regelmatig een prijs voor zijn activiteiten. En de bank staat niet stil. Waar vroeger vele spaarrekeningen en spaarvormen werden aangeboden, werd in 2011 besloten om in dit aantal spaarvormen het mes te zetten. Dat bespaart kosten en geeft de mogelijkheid om u een hoge spaarrente te geven.

ASN Bank is onderdeel van de Volksbank

De ASN Bank was een zelfstandige bank met maar één aandeelhouder: SNS Reaal. Nu SNS Reaal door een slechte vastgoed portefeuille in zwaar weer is geraakt, is ASN Bank een handelsnaam van de Volksbank N.V.

ASN Bank en het depositogarantiestelsel

Het depositogarantiestelsel van de Nederlandse Bank betekent ook voor de ASN Bank dat uw spaargeld per persoon tot een maximum van 100.000 euro is gegarandeerd. Samen met uw partner is dat een garantie van 200.000 euro. Voor elke bank en ook de ASN Bank geldt dat u beter onder deze bedragen kunt blijven met sparen. Voor veel mensen is dit maximum voldoende, voor anderen is het altijd beter om hun spaargeld over een paar banken te spreiden om zo veilig te zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat de ASN Bank zal omvallen. De ASN Bank draait goed. Bovendien is SNS Reaal een systeembank en een systeembank krijgt tot nu toe altijd steun van de Nederlandse Staat als dat nodig is, daardoor is het relatief veilig sparen bij een systeembank. Overigens kan ASN Bank ook worden verkocht aan een andere bank. Duurzaamheid scoort hoog en ASN Bank voldoet aan de eisen.

Sparen bij de ASN Bank

Sparen bij de ASN Bank doet u op een spaarrekening waarvan het geld ook weer direct is op te nemen, Ideaalsparen, of op een spaardeposito:

ASN Ideaal sparen

Bij het ASN Ideaalsparen is uw tegoed altijd vrij opneembaar en zijn er geen verplichtingen om regelmatig geld te storten. De spaarrente is 0,2%.

ASN Jeugdsparen

Jeugdsparen kan voor een kind of kleinkind in de leeftijd van 0 tot 18 jaar. Het geld staat vast tot de achttiende verjaardag en geeft 1,4% spaarrente.

ASN Depositosparen

Deposito sparen kan ook. U kunt kiezen uit een spaardeposito voor 1 tot en met 10 jaar. De spaarrente loopt dan op tot 0,9% januari 2019):
  • 1 jaar: 0,1%;
  • 2 jaar: 0,1%;
  • 3 jaar: 0,1%;
  • 4 jaar: 0,2%;
  • 5 jaar: 0,3%;
  • 6 jaar: 0,5%;
  • 7 jaar: 0,6%;
  • 8 jaar: 0,7%;
  • 9 jaar: 0,8%;
  • 10 jaar: 0,9%.

Conclusie ASN Bank en depositogarantiestelsel 2019

De ASN Bank valt volledig onder de garantie van het depositogarantiestelsel. Dat betekent een garantie van 100.000 euro per persoon, particulier en zakelijk. De bank biedt allerlei vormen van sparen aan waarbij het geld wordt geïnvesteerd in duurzame projecten in de wereld. De bank heeft geen groot kantorennetwerk en maar slechts één administratiekantoor, in Den Haag. Weinig kosten dus. Daardoor kan de bank u een hoge en duurzame rente aanbieden. De nationalisatie betekent dat SNS Reaal niet failliet is verklaard en de bank gewoon kan doordraaien met een ander bestuur en een andere aandeelhouder, de Staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
MoneYou en depositogarantiestelselMoneYou en depositogarantiestelselHoe valt MoneYou onder het depositogarantiestelsel in 2019 en hoe is uw spaargeld of spaardeposito bij deze bank gegaran…
Zwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrenteZwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrenteZwitserleven biedt u in 2017 een hoge spaarrente op een nieuwe spaarrekening van 0,45%, hoger dan de drie grote banken.…
Nemea: hoge spaarrenteNemea: hoge spaarrenteNemea kan het antwoord zijn voor wie een hoge spaarrente zoekt. Deze Maltese online bank biedt een hogere spaarrente dan…
Sparen bij de Bank of Scotland NederlandSparen bij de Bank of Scotland NederlandDe Bank of Scotland geeft u op de direct opneembare rekening een rente van 0,75%. De Bank of Scotland Nederland moet u o…

Reageer op het artikel "ASN Bank en depositogarantiestelsel"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!