InfoNu.nl > Financieel > Sparen > MoneYou en depositogarantiestelsel

MoneYou en depositogarantiestelsel

MoneYou en depositogarantiestelsel Hoe valt MoneYou onder het depositogarantiestelsel in 2017 en 2018 en hoe is uw spaargeld of spaardeposito bij deze bank gegarandeerd? MoneYou geeft ook nog eens een hogere spaarrente dan de grotere banken, hoe kan dat dan? Welke garantie biedt deze bank u, wat is het depositogarantiestelsel en waar vindt u een filiaal van MoneYou? Dit is een goed voorbeeld van een kleinere bank als merk van een grote bank. De kleinere bank kan wel een hoge spaarrente geven, de grote niet, terwijl de garantie gelijk is.

De voordelen van bank MoneYou

MoneYou is van ABN AMRO

MoneYou is een dochter van ABN AMRO en valt volledig onder die garantie die een spaarrekening bij ABN AMRO biedt. MoneYou is begonnen als een hypotheekbank, maar is zijn activiteiten verder gaan uitbreiden met het online sparen. Zakelijk en particulier. Daarin is de bank succesvol. Dat komt doordat het internet sparen snel is geregeld en deze dochter in het algemeen een hoge rente op spaarrekening en spaardeposito geeft. Hoger dan de grotere banken geneigd zijn om te doen. Dat MoneYou dit kan doen, komt vooral doordat de bank geen filialen heeft en dus niet opgezadeld zit met een duur kantorennetwerk.

Spaargeld veilig, wat is de garantie van het depositogarantiestelsel?

Een bank kan failliet gaan, daarvan zijn voorbeelden bekend. MoneYou is onderdeel van ABN AMRO en ABN AMRO is een staatsbank. Het risico dat u uw spaargeld bij deze bank kwijt raakt is dus klein. Wel doet u er bij elke bank verstandig aan om niet meer dan 100.000 euro aan spaargeld te hebben. MoneYou valt onder het depositogarantiestelsel van ABN AMRO. Dat houdt in dat per persoon tot 100.000 euro aan geld, spaargeld en gewone rekeningen, volstrekt veilig is. Als u een en/of rekening hebt geldt ook de garantie per persoon en is er dus 200.000 euro gegarandeerd. Als u een zakelijke rekening hebt, is dit, onder voorwaarden ook tot 100.000 euro gegarandeerd.

Ik heb een rekening bij MoneYou en ABN AMRO, hoe groot is de garantie van het depositogarantiestelsel dan?

Zolang ABN AMRO grotendeels een staatsbank is, is de garantie in de praktijk 100%. Zodra ABN AMRO volledig naar de beurs gaat, hebt u weer te maken met de normale regels van het depositogarantiestelsel met een maximum van een ton aan spaargeld. Waar u tegen die tijd wel op moet letten is dat MoneYou een soort van merk van ABN AMRO is en daardoor en uw geld bij ABN AMRO als MoneYou onder dezelfde garantie valt. Dat wil zeggen een bedrag van 100.000 euro voor beide banken tegelijkertijd en niet per bank.

Wat is MoneYou Easy voor hypotheek?

Bij deze bank kunt u eenvoudig een hypotheek afsluiten. Een hypotheekofferte aanvragen gaat ook online. Meerdere hypotheekvormen kunnen worden afgesloten. U kunt een hypotheek afsluiten met hypotheekadvies maar ook zonder. Een hypotheek aanvragen zonder hypotheekadvies, dat kan met de MoneYou Easy hypotheek. Deze heeft geen afsluitprovisie. Een hypotheek aanvragen zonder afsluitprovisie is veel goedkoper, maar vooral geschikt voor wie precies weet wat hij voor hypotheek wil. De MoneYou Easy hypotheek is er met een looptijd van één jaar tot en met dertig jaar. Daarbij kunt u kiezen uit een vaste rente of een variabele rente.

Slim sparen bij MoneYou

Wie bij deze dochter van ABN AMRO wil sparen, heeft veel keuze om te sparen. Van een direct opneembare spaarrekening met 0,45% spaarrente tot een kwartaalrekening en een spaardeposito. De maximale looptijd van een spaardeposito is twee jaar vast. Zet u uw spaargeld een half jaar vast, dan is de rente tot 0,5%. Veel keuze en veilig, wat wilt u nog meer?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "MoneYou en depositogarantiestelsel"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: MoneYou spaarrente
Schrijf mee!