InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaar een appeltje voor de dorst

Spaar een appeltje voor de dorst

Spaar een appeltje voor de dorst Het is belangrijk om sparen tot gewoonte te ontwikkelen. Zodra je denkt dat je het sparen onder de knie hebt kun je van een korte termijn planning overstappen op een lange termijn planning.

Opmerking

Deze tips zijn informatief bedoeld en er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden. Ieders' persoonlijke situatie is anders. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je financiële keuzes. De site van het NIBUD (www.nibud.nl) is een goede informatiebron. Vraag bij problemen hulp aan gekwalificeerde en betrouwbare adviseurs.

Het zijn de gewoontes die het hem doen!

Het ombuigen van slechte in goede gewoontes duurt zes weken tot drie maanden. Geef gewoon absolute prioriteit aan besparen. Indien je slechts een euro per dag bespaart levert je dat over een periode van een jaar driehonderdvijfenzestig euro op. Dit loopt in twee jaar op tot zevenhondderddertig euro. In vijf jaar is dit al: achttienhonderdvijfentwintig euro. Zo kunnen we verder doorgaan. Een euro per dag levert over veertig jaar veertienduizendzeshonderd euro op. Nu kost een kop koffie op een terras al vlug twee euro. Dus een kop koffie minder per dag in café of restaurant bespaart je in veertig jaar rond de dertigduizend euro. Schijnbaar kleine besparingen leveren dus op de lange termijn substantiële bedragen op. Voor dertigduizend euro kun je een aardige auto kopen. Trek je neus dus niet op voor een kleine besparing. Op de lange termijn levert dit je serieus geld op.

Bepaal je doel

Wat wil je bereiken met je besparingen? Hoe concreter je einddoelen zijn, des te meer kans op succes je hebt! Je brein is simpelweg zo ingericht. Dus als je een nieuwe auto wil kopen moet je je einddoel vaak visualiseren. Schrijf het bedrag op dat de gewenste auto kost. Kijk zo vaak als mogelijk naar de afbeelding van de gewenste auto. Schrijf niet alleen het totaalbedrag van de auto op, maar hak het bedrag in meerdere mijlpalen. Verdeel het gewenste eindbedrag in eerste instantie over jaren. Stap dan over naar maanden en dan naar dagen. Stel je kunt tien euro per dag besparen. Dat klinkt als weinig. Je wordt misschien wanhopig en denkt dat je je einddoel nooit zult behalen. Maar tien euro per dag is rond de driehonderd euro per maand. Dat is op jaarbasis zesendertighonderdvijftig euro.

Kies je prioriteiten

Wat vind je nu echt belangrijk?
Wil je echt sparen? Zoals reeds vermeld bepaal je je einddoel en hak je de gewenste bedragen in dagbedragen. Een euro per dag klinkt ook voor jongeren als haalbaar. Maak daarna een prioriteitenlijstje. Als je geen dak boven je hoofd hebt en kou lijdt is het moeilijk om op de lange termijn een stabiel inkomen te vergaren. Betaal dus altijd je vaste lasten. Betaal daarna jezelf. Stort standaard tien procent van je inkomsten op een aparte spaarrekening. Ga daarna aan de slag met het overblijvende geld. Vind je het noodzakelijk de mode altijd op de voet te volgen? Het is namelijk belangrijk dat je jezelf niet zielig vindt. Dan is de kans dat je je uiteindelijke spaardoel bereikt namelijk niet erg groot. Schrijf je budgetbedragen op. Dus als je kiest voor de mode is dit ok. Spreek dan met jezelf af wat je maximaal iedere maand hieraan mag uitgeven.

Een appeltje voor de dorst

Als je voor een appeltje voor de dorst geld opzij wilt zetten kun jij alleen zelf bepalen welk spaarbedrag jou gemoedsrust geeft. Het NIBUD adviseert een buffer van een half jaar. Dus als je de helft van je jaarsalaris op een spaarrekening hebt staan kun je grote tegenvallers opvangen. Daarna heb je lucht om te sparen voor de extraatjes. Indien je bijvoorbeeld over tien jaar een grote wereldreis wilt maken kun je daar nu al geld voor apart zetten. Dan is de reis op het moment dat je in de gelegenheid bent om langer weg te gaan niet zo'n grote aderlating meer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nibud.nl

Reageer op het artikel "Spaar een appeltje voor de dorst"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 28-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bespaartips
Schrijf mee!