InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Risico van banksparen

Risico van banksparen

Risico van banksparen Banksparen is in 2019 vaak belastingvrij sparen en tegen lage kosten mogelijk. Bankparen werd mogelijk als alternatief voor de spaar- en beleggingsverzekering die vol risico en duur was. Maar ook het banksparen heeft nadelen en risico's. Alleen naar de kosten kijken bij het vergelijken van banksparen is dus niet voldoende. Waarop moet u zeker letten als u kiest voor deze voordelige vorm van sparen?

Banksparen in 2019

Waarom banksparen?

Het banksparen is mogelijk gemaakt als tegenhanger van de spaarproducten van verzekeringsmaatschappijen. Het initiatief is ontstaan in een periode van woekerpolissen en een tijd waarin er te weinig onderlinge concurrentie was. Al met al reden genoeg waarom de politiek in 2008 heeft besloten om het banksparen mogelijk te maken. Zoals de naam al aangeeft, is het banksparen een product van een bank, niet een verzekeringsmaatschappij. Bankparen wordt vaak geprezen door de lagere kosten en de transparantie, maar er zijn wel degelijk ook risico's aan verbonden. Het gemeenschappelijke met de verzekeringsproducten is dat ook banksparen een fiscaal slimme manier van sparen is.

Waarvoor is banksparen geschikt?

Banksparen kan voor u geschikt zijn als u spaart voor:
  • Uw pensioen (tot en met 2019);
  • Uw hypotheek (tot 2013);
  • Het onderbrengen van uw ontslagvergoeding (tot 2014);
  • Een uitvaart (tot 2016).

Voor de hypotheek geldt de aantekening dat het verschil maakt of u eind 2012 al over een bankspaarhypotheek beschikte of niet. En daarmee komen we al snel bij de risico's en nadelen van banksparen.

Risico van banksparen

Enkele risico's van banksparen zijn:
  • U hebt geen hypotheekrenteaftrek meer;
  • De bank gaat failliet;
  • U komt te overlijden;
  • Er is geen levenslange uitkering mogelijk;
  • Uw geld staat op een geblokkeerde rekening. U kunt er dus niet bij;
  • Verpanding aan een andere geldverstrekker is niet toegestaan;
  • Het rendement is veel minder dan eerder gedacht.

Geen hypotheekrenteaftrek meer

Voor nieuwe hypotheken in 2013 is er in geval van een bankspaarhypotheek geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk. Dat maakt dit product vanaf 2013 in de meeste gevallen financieel ongunstig. Maar een bestaande bankspaarhypotheek kan een prima product zijn (met hypotheekrenteaftrek en een lage rente).

Banksparen

De bank gaat failliet

Als de bank failliet gaat, valt ook het banksparen onder het depositogarantiestelsel tot 100.000 euro. Als u dus voor meer spaart, loopt u een extra risico.

U komt te overlijden

Als u voortijdig komt te overlijden, gaat uw tegoed over op de wettelijke erfgenamen. Als u bijvoorbeeld ongetrouwd samenwoont, gaat uw tegoed niet naar uw partner. Dit risico kunt u afdekken door een testament op te stellen. Immers weet u naar wie de erfenis anders gaat als u spaart via een bank?

Duur uitkering lijfrente

Banksparen voor een lijfrente staat bol van de regels. Vanaf wanneer de uitkering mag starten tot en met de maximale duur van uitkering. Banksparen is niet echt flexibel. Bovendien staat uw geld geparkeerd op een geblokkeerde rekening, waar u niet zomaar bij kunt. Tot slot is de lijfrente alleen fiscaal voordelig als u een aantoonbaar pensioentekort hebt.

Verpanding banksparen

In veel gevallen staat de bank niet toe dat u uw tegoed in onderpand geeft bij een andere bank. Bij een bankspaarhypotheek zal als u wilt overstappen naar een andere bank, het opgebouwde tegoed moeten worden afgekocht.

Rendement op banksparen: vast of variabel?

Ook banksparen hoeft niet een gegarandeerd rendement te geven. De voorwaarden waarop de bank met uw geld omgaat, bepalen of uw eindkapitaal gegarandeerd is of niet. Is het alleen op basis van een spaarrente of een combinatie met beleggen?

In 2019 kiezen voor banksparen betekent goed vergelijken

Het is een misverstand om te denken dat u in alle gevallen met banksparen het beste uit bent. Niet alleen verschillen de rendementen bij verschillende banken, maar ook bij een verzekeraar kunt u goede rendementen behalen. Meer dan ooit is in de huidige tijd het vergelijken van de rendementen en risico's, maar ook het kiezen van een product dat in alle opzichten aan uw wensen voldoet, erg belangrijk geworden. Kies voor de veilige banken in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrentesparen: Wat zijn de voordelen en kosten?Lijfrentesparen is een vorm van banksparen, waarbij je aan het einde van de looptijd jouw opgebouwde vermogen krijgt uit…
Waarom banksparen, banksparen is niet altijd voordeligerWaarom banksparen, banksparen is niet altijd voordeligerWaarom banksparen, waarom wil iedereen banksparen? Banksparen is door het fiscaal voordeel financieel slim sparen en voo…
Nadelen van het banksparenNadelen van het banksparenHet banksparen wordt vaak opgehemeld ten koste van het verzekeren. In bepaalde gevallen is dat niet terecht. Soms moet u…
Banksparen veilig bij faillissement?Banksparen veilig bij faillissement?Is ook het banksparen bij een bank in 2018 en 2019 veilige manier van sparen bij een faillissement van de bank? Als u ni…

Reageer op het artikel "Risico van banksparen"

Reactie

E. C. Vermeulen, 09-04-2014 17:34 #1
Geachte zeemeeuw,

Ik heb mijn gouden handdruk weggezet op twee bankspaarrekeningen.
Het bedrag wil ik spreiden voor eventueel noodzakelijke aanvulling op mijn inkomen (WW, IOAW en aanvulling pensioen)
Een deel wil ik uitkeren in het jaar dat ik 65, 66 en 67 ben. (AOW met 67) Betaal ik in de desbetreffende jaren minder inkomstenbelasting over de uitkeringen.

Met vriendelijke groet,

E.C. Vermeulen Reactie infoteur, 10-04-2014
Beste E. C. Vermeulen,
Op de uitkering van banksparen kan een hoger belastingtarief worden toegepast dan op basis van uw jaarinkomen juist is (voorheffing), maar het bedrag dat dan te veel is ingehouden kunt u bij de belastingdienst terug vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Banksparen
Reacties: 1
Schrijf mee!