InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geld sparen: de comeback van het spaarvarken!

Geld sparen: de comeback van het spaarvarken!

Geld sparen: de comeback van het spaarvarken! Wat is nu een eenvoudige manier om geld sparen? Als je al op vele manieren hebt geprobeerd geld te besparen en aan het eind van het salaris nog altijd een stukje maand overhoudt moet je op zoek naar een aantal beproefde trucs. Een ouderwets systeem, dat nog zeker werkt is een spaarvarken. Maar wel een speciaal spaarvarken.

Opmerking

Dit artikel is informatief bedoeld. Je blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor (financiële) keuzes in je leven. De site van het NIBUD (www.nibud.nl) is een goed startpunt bij vragen over geld. Neem op tijd actie bij problemen en vraag advies aan betrouwbare en gekwalificeerde adviseurs.

Verdeel je maandbudget in weekgeld en zet een gedeelte op de spaarrekening

Let op: een maand telt meer dan vier weken! Indien je de tweeënvijftig weken deelt door de twaalf maanden houd je nog drie dagen over. Verdeel je maand dus in vijf periodes. De helft van je eerste periode zet je meteen op je spaarrekening. Zorg dat je eerst de vaste lasten betaald hebt. Spreek dan met jezelf een budget af dat je mag uitgeven. Verdeel dit zoals gezegd in vijf delen en stop iedere week aan het begin van de week dit bedrag in je portemonnaie. Dit geld mag je deze week uitgeven.

De glazen pot of spaarpot: maak sparen visueel

Je kent het wel: de spaarpot. Vroeger had je van die grote aardewerken gevallen. Het meest frustrerende waren de spaarpotten die je niet open kon maken, maar eerst stuk moest slaan om te weten hoeveel er in zat. Deze herinnering maakt ook meteen onderdeel uit van de tip. Zorg ervoor dat je op een zichtbare plek de hele tijd wordt herinnerd aan je reeds behaalde besparingen. Aan het begin van de week gooi je een bepaald bedrag dat je met jezelf hebt afgesproken in een jampotje of ander doorzichtig spaarpotje en zet dit op een zichtbare plaats. Iedere keer als je iets niet aanschaft, gooi je het bespaarde geld in het doorzichtige spaarpotje. Je wordt dus meteen beloond als je geen geld uitgeeft: je kunt het meteen zien. Vroeger had je de piekenpijp. Dit was een buis van perspex waarbij met streepjes stond aangegeven hoeveel je al had bespaard. Dit maakte het sparen zichtbaar.

Eind van de maand: geld naar de spaarrekening

Aan het eind van de maand breng je het bespaarde geld naar de spaarrekening. Houd met een grafiek bij hoeveel je die maand bespaard hebt. Ook leuk is om een grafiek te maken die aangeeft hoe je saldo op de spaarrekening iedere maand groeit. Hang deze grafiek weer op een zichtbare plaats op. Dit mag op de muur, op je koelkast, als spreadsheet op je laptop of mobiel enzovoorts. Het gaat erom dat je je goede gedrag voortdurend beloont. Dus als je op een dag geen gevulde koek koopt op weg naar school of werk, maar vantevoren een exemplaar hebt ingepakt bespaar je geld. Gooi het geld dat je door dit gedrag hebt bespaard meteen in je spaarvarken. Dan beloon je jezelf.

Spaar met een doel voor ogen

Je hebt twee soorten sparen. De eerste manier van sparen is om een appeltje voor de dorst te hebben in de magere jaren. Dit is wel noodzakelijk, maar niet direct motiverend. Het moet gewoon. Daarnaast kun je geld sparen met een duidelijk doel voor ogen. Denk hierbij aan een nieuwe fiets, een nieuwe keuken of andere meubelen. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt spaar je gemakkelijker. Wen je ook aan om pas iets te kopen als je het geld echt hebt. Als je iets op afbetaling moet kopen betekent dat je het geld eigenlijk niet hebt. Dan heb je dus kans dat je eeuwig (een hoge) rente blijft betalen voor dingen die je je niet kunt veroorloven. Als je dan eens een tegenvaller hebt (ontslag of een scheiding) kun je ongelofelijk in de financiële problemen komen. Spaar het geld eerst bij elkaar voordat je een aankoop doet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.genoeg.nl
  • www.nibud.nl

Reageer op het artikel "Geld sparen: de comeback van het spaarvarken!"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 06-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bespaar alternatief
Schrijf mee!