InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Veilige banken Nederland voor sparen

Veilige banken Nederland voor sparen

Veilige banken Nederland voor sparen Waar kunt u in 2016 en 2017 in Nederland nog veilig sparen? Wat zijn dan de veilige banken bij faillissement of bankrun op spaargeld? Inmiddels zijn een aantal banken van de Staat veilig zoals de banken van SNS Reaal en ABN AMRO. Hoe veilig spaart u dan bij de andere banken in ons land, want er zijn er veel meer actief.

Wat is een veilige bank?

In ons land waarin de Staat nog de rating triple A status AAA heeft, zijn vier banken in handen van de Staat en dus in ieder geval veilig. En dat zijn in 2015, 2016 en 2017:
  • ABN AMRO (meerderheidsaandeel);
  • ASN Bank;
  • Regio Bank;
  • SNS Bank.

De ASN Bank, Regio Bank en SNS Bank waren in handen van SNS Reaal, maar die groep is op 1 februari 2013 genationaliseerd en dus nu van ons allemaal. Zolang Nederland niet failliet gaat, is uw geld er 100% veilig.

Bank Nederlandse Gemeenten veilig voor overheden, de BNG

Een lagere overheid, een instelling met een maatschappelijk belang of een gemeente kan geld lenen bij de Bank Nederlandse Gemeenten, de BNG. Sinds jaar en dag is dit de veiligste bank, maar de diensten van de BNG zijn helaas niet toegankelijk voor particulieren. De bank werd al opgericht in 1914 en zetelt in Den Haag. De bank heeft de triple A status, het hoogst haalbare.

Zijn de andere banken veilig om te sparen?

Voor alle banken die in ons land actief zijn en die een Nederlandse bankvergunning hebben, geldt dat ze onder het depositogarantiestelsel vallen. Als een dergelijke bank failliet gaat is niet 100% van uw geld gegarandeerd, maar tot een bedrag van 100.000 euro per persoon per instelling. Maar de garantie treedt pas in werking als de bank failliet gaat en De Nederlandsche Bank het depositogarantiestelsel in werking doet treden. Aan deze garantie betalen alle banken mee. Let wel, een nationalisatie zoals bij SNS Reaal, is wat anders dan een faillissement.

Verschil nationalisatie en faillissement

Bij een nationalisatie zoals bij SNS Reaal in 2013 wordt de Nederlandse Staat bij wet eigenaar van alle aandelen van de houdstermaatschappij SNS Reaal, daarmee eigenaar van alle onderdelen en dus ook eigenaar van betreffende banken. De Wet op het financieel toezicht en in het bijzonder het onderdeel van de Interventiewet maken een dergelijke onteigening mogelijk als andere oplossingen niet helpen of als het risico voor het financiële systeem inmiddels te groot is geworden. SNS Bank was een systeembank en als die zou omvallen zouden de gevolgen voor iedereen groot kunnen zijn. Bovendien leek steeds meer sprake van een bankrun op de banken en een wegvallend vertrouwen in de verzekeraars die in SNS Reaal zitten. Al werd dit als een noodsituatie gezien en dat was reden tot de inmiddels uitgevoerde nationalisatie. Dit mag als de stabiliteit van het financiële stelsel ernstig en onmiddellijk in gevaar komt, maar er is dus geen faillissement uitgesproken en dus is het depositogarantiestelsel niet van toepassing. De banken en verzekeraars draaien gewoon door, wel zijn er gevolgen voor de aandelen van SNS Reaal die geen waarde meer hebben en de achtergestelde leningen. Voor de goede orde: bij SNS Bank, ASN Bank en RegioBank worden ongeveer 1 miljoen betaalrekeningen aangehouden, niet niks dus.

Veilig sparen bij welke bank in 2015, 2016 en 2017?

Nederland kent vier systeembanken:
  • ABN Amro;
  • SNS Bank;
  • ING Bank;
  • Rabobank.

Conclusie veilige banken in Nederland

De helft van de systeembanken is al in handen van de Staat, veiliger kan niet. De ING Bank is ook veel te groot om te laten omvallen en de Rabobank heeft altijd nog een dubbele A status AA. Veiliger kan haast niet, met dien verstande dat als een bank failliet wordt verklaard niet al uw geld is gegarandeerd. Verder is het onverstandig om een achtergesteld deposito of achtergestelde leningen in banken te hebben. Natuurlijk zijn er veel meer banken in Nederland actief en doet u er altijd goed aan om te bekijken hoe solide deze banken zijn. Uw geld spreiden over meerdere banken is in veel gevallen verstandig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Veilige banken Nederland voor sparen"

Reactie

Joop Jansen, 05-02-2014 12:52 #1
Beste heer/mevrouw,
In uw tekst vermeldt u "veilige banken", en "systeembanken". Beide lijstjes verschillen, klopt dat?
mvg, Joop Jansen Reactie infoteur, 05-02-2014
Beste Joop Jansen,
In de tekst worden de banken genoemd die in handen zijn van de Staat en daarmee nu veilig zijn. Daar zitten wat kleinere banken tussen zoals de ASN bank. Niet alle systeembanken zijn in handen van de Staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoge spaarrente
Reacties: 1
Schrijf mee!