InfoNu.nl > Financieel > Sparen > RegioBank en depositogarantiestelsel

RegioBank en depositogarantiestelsel

RegioBank en depositogarantiestelsel Regio Bank is een onderdeel van de Volksbank. Hoe veilig is uw geld dan bij Regio Bank en wat betekent het depositogarantiestelsel dan voor u? Kunt u hier veilig blijven sparen en hoeveel garantie hebt u op uw geld en spaargeld? Wat gebeurt er met de paricipatiecertificaten van de SNS bank? Wat is uw bankgarantie bij deze bank? De Volksbank is via nationalisatie de Regio Bank in handen van de Staat.

Regio Bank als zelfstandige bank

De Regio Bank is onderdeel van de Volksbank, waaronder ook vallen SNS, BLG Wonen en ASN Bank. Regiobank was een zelfstandige bank met een eigen bankvergunning, maar werd in 2013 samengebracht door een slechte portefeuille met vastgoed bij SNS Reaal. Voor SNS Reaal moesten er begin 2013 oplossingen worden bedacht:
  • Verkoop van de goede onderdelen van SNS Reaal;
  • Een volledige nationalisatie;
  • Het oprichten van een bad bank;
  • Schuldsanering en afschrijving;
  • Opsplitsing en opheffing van SNS Reaal.

Op 1 februari 2013 werd SNS Reaal genationaliseerd en kwamen meerdere banken onder de paraplu van de Nederlandse Staat. Veiliger sparen kan haast niet, zou men denken.

Regiobank uitgeroepen tot beste bank van Nederland

De Regiobank doet het uitstekend. Deze bank won de Customer Centric DNA Award 2017. Dit is een grote publieksprijs op het gebied van klantgericht ondernemen in Nederland. Een belangrijke prijs, want deze bank werd na een onderzoek onder ruim 13.000 Nederlanders verkozen tot meest klantgerichte bank. U kunt eenvoudig voor al uw geldzaken terecht bij een zelfstandig adviseur van RegioBank. Deze klantgerichtheid wordt door de klanten zeer gewaardeerd.

Regio Bank en depositogarantiestelsel voor uw spaargeld

Dat betekent dat de Regio Bank onder de bankvergunning van de Volksbank valt. Goed nieuws voor de spaarder. Uw geld valt onder het depositogarantiestelsel, wat betekent dat u een garantie hebt tot maximaal 100.000 euro per rekeninghouder voor het geval de Regio Bank failliet zou gaan. Bankiert u ook bij andere banken die onder de Volksbank vallen, dan moet u wel in de gaten houden dat al het geld onder dezelfde bankvergunning en bankgarantie vallen. Hetzelfde geldt voor de ASN Bank. Ook de ASN Bank is immers een goede bank, maar onderdeel van de Volksbank. In geval van een en/of rekening is er een garantie tot maximaal 200.000 euro.

Sparen bij Regio Bank in 2019

Sparen en uw spaargeld bij de Regio Bank is dus veilig tot een bepaald maximum aan geld, zakelijk en particulier. Bij de nationalisatie van ABN AMRO kon al weer snel met de eigen rekeningen worden betaald. ABN AMRO is al voor een belangrijk deel naar de beurs gegaan, met de Volksbank kan dit op termijn ook gebeuren. Een alternatief kan zijn dat enkele afzonderlijke banken zullen worden verkocht. Voor de beleggingen hoeft u niet bevreesd te zijn, want die vallen onder het beleggerscompensatiestelsel van De Nederlandsche Bank. Ook een hypotheek bij de Regio Bank zal bij verkoop van deze merknaam niet in gevaar komen. De hypotheek komt hooguit in handen van een andere bank.

Conclusie sparen bij Regio Bank veilig?

Ja, sparen bij de Regio Bank is tot 100.000 euro per rekeninghouder veilig. Als deze bank wordt verkocht aan een buitenlandse bank, moet worden bekeken welke bankgarantie dan van toepassing zal zijn. Aannemelijk is dat de verkoop van een bank aan een buitenlandse partij niet zo snel zal plaats vinden, maar dat dan nog eerder sprake zal zijn van een nationalisatie van de bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "RegioBank en depositogarantiestelsel"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Veilige bank
Schrijf mee!