InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelsel

Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelsel

Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelsel Hoeveel spaart u in 2019 met de renteplus rekening van Centraal Beheer Achmea? Is dat veilig? Een verzekeringsmaatschappij valt immers niet onder het depositogarantiestelsel, want dit garantiestelsel geldt alleen voor banken. De rente is mooi, maar is er dan helemaal geen garantie op uw spaargeld. Geen depositogarantiestelsel voor Achmea dus als die failliet gaat?

Centraal Beheer Achmea

Centraal Beheer Achmea kennen we vooral ook uit de reclames waarbij het bellen met Apeldoorn uitkomst lijkt te bieden in moeilijke situaties. Denk aan de verzekeraar voor uw auto, de inboedel of uw reis. Maar sinds een paar jaar biedt deze instantie ook de renteplus spaarrekening aan met een spaarrente van 0,15% (januari 2019). Gelukkig hebben we in ons land een uitgebreide garantieregeling voor uw geld en spaargeld bij de bank, het depositogarantiestelsel. Maar die geldt toch niet voor een verzekeringsmaatschappij?

Depositogarantiestelsel en Centraal Beheer Achmea

Het depositogarantiestelsel is wel degelijk op Centraal Beheer Achmea van toepassing, omdat deze groep ook een eigen bankvergunning heeft via de Achmea Hypotheekbank. Het is geen systeembank, maar wel veilig tot 100.000 euro per persoon voor al zijn spaarproducten. Als de bank failliet zou gaan en u hebt niet meer dan dit bedrag op de rekening staan, dan krijgt u uw geld dus volledig terug. Dit ondanks het feit dat u er geen betaalrekening kunt openen, maar alleen een spaarrekening. Deze spaarrekening is online te beheren. Als u uw geld wilt opnemen stort u online uw geld terug naar uw tegenrekening.

Een tegenrekening is wel vereist

Vaak zien we bij online sparen dat niet bij dezelfde instelling een betaalrekening kan worden geopend. U hebt een betaalrekening bij een andere bank, waar u ook uw andere bankzaken doet en salaris ontvangt, en spaart vervolgens op de online spaarrekening door er geld op te storten. Dit scheiden van betalen en sparen heeft meerdere voordelen:
  • De bank hoeft geen betaalrekening aan te houden en aan te bieden. Dat is voor de bank goedkoper.
  • U hebt uw geld onder twee garanties in beheer. Uw betaalrekening bij de ene bank en uw spaargeld bij de andere. Zo kan de dubbele garantie op uw geld eenvoudig oplopen naar 200.000 euro per persoon.

De renteplus rekening openen via het internet

De renteplus rekening is een online spaarrekening en kan door iedereen in ons land worden geopend die hier woont en zoals aangegeven beschikt over een tegenrekening bij een andere bank. Ook kinderen kunnen met toestemming van ouder of ouders deze spaarrekening openen. De spaarrente krijgt u elke maand op uw rekening bijgeschreven. Waar andere banken nog wel eens tot 1 januari van het volgende jaar wachten, ontvangt u elke maand uw rente. Overboeken en geld opnemen kan eigenlijk elk moment van de dag. Vóór 21.00 uur afgeboekt betekent de volgende werkdag al de rekening.

Conclusie depositogarantiestelsel 2019 en Centraal Beheer Achmea

Als Centraal Beheer alleen maar een reus was in verzekeringen, zou u geen gebruik kunnen maken van het depositogarantiestelsel voor uw tegoed op de renteplus rekening, maar Centraal Beheer Achmea beschik ook over een eigen bankvergunning. Daarmee is uw geld in ieder geval tot een bedrag van 100.000 euro per persoon gegarandeerd veilig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen - renteplus rekening Centraal Beheer AchmeaSparen - renteplus rekening Centraal Beheer AchmeaCentraal Beheer Achmea heeft in 2019 de direct opneembare renteplus rekening. Met deze handige direct opneembare spaarre…
Overstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaardenOverstappen: een nieuwe betaalrekening zonder voorwaardenU wilt overstappen en een nieuwe betaalrekening in 2019, bij een andere bank dan u gewend bent en zo sparen tegen de hoo…
Spaarbank, de AnadolubankSpaarbank, de AnadolubankDe Anadolubank staat in 2019 in de top van banken met veilig sparen tegen een hoge spaarrente. Op een spaardeposito krij…

Reageer op het artikel "Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelsel"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!