InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Wees wijs met geld: leg een buffer aan!

Wees wijs met geld: leg een buffer aan!

Wees wijs met geld: leg een buffer aan! Hoe kunt u zich het beste wapenen tegen de huidige financiële onrust? Zorg er in ieder geval voor dat u onverwachte gebeurtenissen kunt opvangen. Zorg voor een aantal buffers. Het NIBUD geeft ook een aantal vuistregels voor buffers. Dit artikel geeft een algemene opsomming.

Opmerking

Deze tips zijn informatief bedoeld en er kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden. Ieders' persoonlijke situatie is anders. U blijft zelf verantwoordelijk voor uw financiële keuzes. De site van het NIBUD (www.nibud.nl) is een goede informatiebron. Vraag bij problemen hulp aan gekwalificeerde en betrouwbare adviseurs.

Koerswinst?

Door schade en schande kunnen velen u vertellen dat snel rijk worden vaak enige addertjes onder het gras herbergt. Velen dachten dat de AEX-index alleen maar kon stijgen. Velen hebben ook gespeculeerd op een toekomst waarin de huizenprijzen slechts konden stijgen. Helaas hebben ze nu een te duur huis dat als een molensteen aan hun nek hangt. Als ze het al verkopen blijven ze met een restschuld zitten omdat het minder opbrengt. Wees wijs en speel op zeker. Sparen heeft een oudbollig image, maar wel een voordeel: indien het op een standaard spaarrekening staat kunt u er altijd bij. Het is echt van u. U weet nu in ieder geval dat koersen en huizenprijzen ook kunnen dalen.

Koop een huis dat bij uw budget past

Indien u in de toekomst een huis koopt, neemt u dan eens in overweging het huis slechts een enkel salaris aan te schaffen. Indien de kopers nog jong zijn is de kans namelijk groot dat er na gezinsuitbreiding minder gewerkt gaat worden. Dat is niet geheel ondenkbeeldig nu de prijzen van de kinderopvang stijgen. Daarnaast is het slim om eens uit te rekenen wat er van uw salaris overblijft als u de kosten van de tweede auto en de kinderopvang daarop in mindering brengt. Misschien is het dan toch slim om pas te gaan werken als de kinderen de basisschoolleeftijd bereikt hebben. Ook is het nu niet meer vanzelfsprekend dat u steeds meer gaat verdienen als u ouder wordt. Baanzekerheid is een utopie geworden. Werkgerelateerde kosten kunnen zijn:
  • Een werkster: 40 euro per week is 2000 euro per jaar is 40.000 euro totdat de kinderen het huis uitgaan (21 jaar is gemiddeld).
  • Tweede auto. Reken mee: een auto kost gemiddeld 500 euro per maand is 6000 euro per jaar. Na 20 jaar loopt deze besparing op naar 120.000 euro. Dit om alleen bij uw werk te komen! De reiskostenvergoedingen dreigen meer en meer aangepakt te worden.

Geld behouden is de kunst

Geld verdienen is geen kunst. Het behouden en eventueel wijs vermeerderen is een vaardigheid waar u aan moet werken. Laat u niet verblinden door grote auto's en dito huizen. Vaak hangen de bijbehorende lasten als een molensteen om de nekken van de eigenaars. En veel eigendom dat alleen maar geld kost verhindert het vergaren van structureel vermogen op de lange termijn.

Buffers: inkomstenverlies

Probeert u voor de langere termijn te sparen. Zorgt u dat u een buffer heeft. Er zijn genoeg verhalen van mensen die een conflict hebben met bijvoorbeeld het UWV of de belastingdienst en dan maanden op hun al dan niet terechte toeslagen/geld moeten wachten. Zorg dat u in de toekomst een buffer van minimaal een half jaar heeft. Uitkeringsinstanties keren ook niet meteen uit. Bij werkeloosheid kan dit ook enige tijd duren.

Buffers: dingen die stuk gaan

Kunt u het opvangen als uw auto de geest geeft of een grote reparatie nodig heeft? Indien u geld moet lenen bent u altijd duurder uit (als u al een lening krijgt). Zorg dat u niet afhankelijk bent van de welwillendheid van een ander: u kunt dan van een koude kermis thuiskomen.

Buffer: gemoedsrust

Helaas is het in deze tijd zo dat reorganisaties aan de orde van de dag zijn. Indien u een centje achter de hand heeft scheelt dat veel gemoedsrust. Als u een tophypotheek heeft komt u al in de problemen als een van beiden 75% of 70% van zijn of haar laatstverdiende loon krijgt. Een andere baan vinden kost enige tijd. Bespaar u kopzorgen: leg een buffer aan. Maak keuzes: kijkt u niet te veel naar de ogenschijnlijke rijkdom van anderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen hoogste spaarrente Aegon BankSparen hoogste spaarrente Aegon BankSparen bij Aegon kan in 2019 via de rekening flexibel internet. Deze spaarrekening geeft u een spaarrente die ook nog ee…
Spaarders zijn beleggers gewordenSpaarders zijn beleggers gewordenBeleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandelen gestap…
Energie aanbieding: waar op letten?Energie aanbieding: waar op letten?De aanbiedingen voor goedkope energie vliegen je om de oren. Waar moet je nu op letten bij deze energie aanbiedingen? Ho…
Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?Sparen is vaak slimmer dan beleggen, minder risico en toch een mooi rendement. Een hoge spaarrente, terwijl beleggen vee…
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/
  • www.genoeg.nl

Reageer op het artikel "Wees wijs met geld: leg een buffer aan!"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 14-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bespaartips
Schrijf mee!