InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekeningen en banken

Spaarrekeningen en banken

Spaarrekeningen en banken Banken en hun verschillende spaarrekeningen. Wat is het depositogarantiestelsel en welke banken vallen hieronder? Wat zijn de verschillen tussen bepaalde rekeningen en welke banken zijn actief in Nederland?

Banken en het depositogarantiestelsel

Er bestaan tegenwoordig veel verschillende vormen van spaarrekeningen om geld te sparen op een bank. Het is belangrijk om voor uzelf na te gaan of u uw geld altijd ter beschikking wilt hebben en dus ook ten alle tijden kunt opnemen, of dat u wel een aantal jaar zonder het geld kunt dat u op een rekening zet. De rente is aanzienlijk hoger wanneer u uw geld, voor bijvoorbeeld, vijf jaar vast zet op een rekening. Dit wordt het spaardeposito genoemd. Wanneer u echter toch uw geld in de tussentijd van dit soort rekeningen wilt halen bent u de bank een boete verschuldigd. Het is dus handig om echt zeker te weten dat u dit bedrag kunt missen voor de bepaalde looptijd. Het is overigens zeker goed om op een aantal websites van banken de rente te vergelijken, omdat de hoogte van de rente per bank aanzienlijk kan variëren. Wat ook belangrijk is, is om te kijken of de bank waar u uw geld aan toevertrouwd valt onder het depositogarantiestelsel. Het depositogarantiestelsel houdt in dat wanneer een bank haar plichten niet meer kan nakomen (bijvoorbeeld door een faillissement), de rekeninghouders niet bang hoeven zijn dat hun geld verdwenen is. Deze garantie is per bank 100.000 euro. U kunt controleren hoe dit geregeld is met een bepaalde bank, door te kijken of de bank vermeld staat in het Register Kredietinstellingen en Financiële Instellingen van De Nederlandsche Bank. Het is overigens streng verboden zonder vergunning een bank te runnen in Nederland en Nederlandse banken met een vergunning zijn uiteindelijk ook weer verplicht mee te doen aan de depositogarantieregeling.

Spaarvormen

Spaarrekening

Op een spaarrekening kunt u ten alle tijden geld storten en (kosteloos) opnemen. De rente op een spaarrekening is variabel en kan dus ten alle tijden door de bank gewijzigd worden, waar bij een deposito de rente vast staat.

Internetsparen

De rente die een bank uitkeert op een internetspaarrekening lag in het verleden vaak wat hoger dan de rente op andere spaarrekeningen. Dit kwam doordat u zelf uw zaken via internet kon regelen en dus niet de tijd van een bankmedewerker nodig had. Tegenwoordig zijn er meerdere rekeningen die via internet zijn te beheren.

Deposito

Het spaardeposito heeft een vaste looptijd en een vaste rente. Door de langere periode van vastzetten geeft de bank vaak een hogere rente dan op alle andere spaarrekeningen.

Kinderspaarrekening

Ouders maar ook grootouders kunnen een dergelijke spaarrekening openen voor hun kind of kleinkind.

Pensioensparen

Bij pensioensparen bestaan er twee varianten:
  1. De lijfrente verzekering. Hierin wordt kapitaal opgebouwd.
  2. De lijfrente uitkering. Dit is een periodieke uitkering van waaruit het opgebouwde kapitaal wordt uitgekeerd.

Groen sparen

Duurzaam sparen is een niet zo bekende spaarvorm. Een aantal jaren geleden werd aan duurzaam sparen een fiscaal voordeel gekoppeld. Sinds 2010 is dit niet meer het geval.

Zakelijke spaarrekening

Voor zakelijk sparen zijn ook de twee hoofdvarianten van kracht. Lange tijd vastzetten of flexibel met een minder hoge rente.

Banken

Er zijn tegenwoordig nogal wat banken waar u uit kunt kiezen. Hier de namen op alfabetische volgorde.
  • ABN AMRO
  • Aegon Bank
  • AK Bank
  • Alex
  • Allianz
  • Anadolu Bank
  • Argenta
  • ASN Bank
  • AT Bank
  • Bank of Scotland
  • Centraal Beheer
  • Credit Europe Bank
  • Delta Lloyd Bank
  • DHB Bank
  • FBTO
  • Friesland Bank
  • Garantibank
  • ING Bank
  • Loyalis
  • MoneYou
  • NIBC Direct
  • OHRA
  • PGGM
  • Rabobank
  • Reaal
  • RegioBank
  • Robeco
  • SNS Bank
  • TEB Bank
  • Triodos Bank
  • Westland Utrecht
  • Yapi Kredi Bank

Lees verder

© 2012 - 2019 Tomb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrenteZwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrenteZwitserleven biedt u in 2017 een hoge spaarrente op een nieuwe spaarrekening van 0,45%, hoger dan de drie grote banken.…
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2019? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…
Aegon flexibel sparen  internetsparen met hoge renteAegon flexibel sparen internetsparen met hoge renteEen spaardeposito of de flexibel sparen rekening van Aegon bank is in 2019 sparen tegen een hoge spaarrente tot 1,0%. Fl…
Pin sparen ABN AMRO is automatisch sparen met rentePin sparen ABN AMRO is automatisch sparen met renteHoe werkt het nieuwe pin sparen in 2019 van ABN AMRO? Het is een nieuwe manier van automatisch sparen tegen een hoge ren…

Reageer op het artikel "Spaarrekeningen en banken"

Infoteur: Tomb
Laatste update: 15-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Banken
Schrijf mee!