InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Energieprijzen vergelijken levert veel geld op

Energieprijzen vergelijken levert veel geld op

Energieprijzen vergelijken levert veel geld op Een gemiddeld huishouden (2,2 personen) verbruikt ongeveer 3500 KwH (kilowattuur) aan elektriciteit en 1.600 m3 aan gas. De totale rekening voor energie bedraagt gemiddeld 1.900. Dat is voor veel huishoudens een behoorlijk bedrag en in veel gevallen kan er flink bezuinigd worden op de energierekening. Enerzijds door energiebesparende maatregelen, anderzijds door het vergelijken van energieprijzen van verschillende leveranciers.

Energieleverancier

Vroeger kwam stroom gewoon uit het stopcontact. Men stond er verder eigenlijk niet bij stil en wist soms niet eens precies wie de leverancier van de stroom was. Zolang de televisie het maar deed en de wasmachine kon draaien. Dat is tegenwoordig wel anders.

Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2004 is de consument steeds energiebewuster aan het worden. Hadden grote energieleveranciers als Nuon, Eneco en Essent in het verleden nog een monopolie, daar schieten tegenwoordig de energiebedrijven als paddenstoelen (geschikt voor bio-energie) uit de lucht.

Energieprijzen vergelijken

Bron: Stevepb (bewerkt), PixabayBron: Stevepb (bewerkt), Pixabay
De enorme toename van energiebedrijven komt met name doordat men zich steeds bewuster is van de kosten die het energieverbruik met zich meebrengt. Energie is hot! Consumenten wekken tegenwoordig bijvoorbeeld zelf energie op door middel van zonnepanelen. Deze energie verkopen ze vervolgens terug aan de energiemaatschappij. Doordat in 2020 14% van alle energie duurzaam moet zijn opgewekt, zal het zelf opwekken van energie in de toekomst alleen maar toenemen.

Ook de interesse voor het vergelijken van energiemaatschappijen is sterk toegenomen. In 2004, toen de energiemarkt werd geliberaliseerd, stapte 6% van de consumenten over naar een andere energiemaatschappij. In 2013 was dit aantal al gestegen naar meer dan 12%. De verwachting is dat het aantal overstappende consumenten de komende jaren alleen maar verder gaat stijgen.

Energievergelijker

Eén van de redenen dat het aantal overstappende consumenten steeds verder toeneemt is het verdwijnen van overstapdrempels. Zo was voor veel mensen de energierekening onduidelijk. Dit bemoeilijkt het overstappen naar een andere energieleverancier. Door de komst van de Warmtewet is deze drempel weggenomen.

Daarnaast neemt het aantal websites met mogelijkheden om energieleveranciers met elkaar te vergelijken met de dag toe. Hoe weet je welke energievergelijker betrouwbaar is? Hiervoor moet op een aantal zaken worden gelet:

  • Onderzoek of de genoemde prijzen inclusief alle kosten zijn. Als bijvoorbeeld het levertarief of de netwerkkosten worden weggelaten ontstaat er een zeer vertekend beeld.
  • Vul op de energievergelijker alleen postcode + huisnummer en het huidige energieverbruik in. Meer gegevens zijn niet nodig.
  • Let goed op dat er ongeveer 20 tot 30 energieleveranciers met elkaar worden vergeleken. Zijn het er minder dan krijgt deze energievergelijker waarschijnlijk een hoge vergoeding van een aantal energieleveranciers.

Loont het overstappen op een andere energieleverancier?

Het loont zeker om energieprijzen van verschillende energiebedrijven met elkaar te vergelijken. Veel mensen nemen echter niet de moeite om alle gegevens bij elkaar te zoeken en vervolgens uit te zoeken welk energiebedrijf het beste bij hen past.

Door welkomstbonussen en actiekortingen kan overstappen echter behoorlijk lucratief zijn. De gemiddelde besparing op de energierekening bij overstappen ligt rond de 300 euro per jaar. Dat is een aardig uurloon wanneer er ongeveer 2 of 3 uur aan wordt besteed.
© 2014 - 2019 Tattersall, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Energie-vergelijkingssites op een rijEnergie-vergelijkingssites op een rijDe meeste mensen die iets willen kopen, vergelijken eerst op internet. Bijna alle producten kunnen worden vergeleken op…
Overstappen van energieleverancier loont!Overstappen van energieleverancier loont!Er is op meerdere manier te bezuinigen op energiekosten. Naast de kachel een graadje minder hoog zetten, of door elektri…
Energie aanbieding: waar op letten?Energie aanbieding: waar op letten?De aanbiedingen voor goedkope energie vliegen je om de oren. Waar moet je nu op letten bij deze energie aanbiedingen? Ho…
Overstappen energiemaatschappijMet het overstappen naar de goedkoopste energiemaatschappij kunt u veel geld besparen. Hoe gaat het overstappen in zijn…
Stroomprijzen: Goedkoopste energieleverancierStroomprijzen: Goedkoopste energieleverancierU kunt veel geld besparen door over te stappen naar de goedkoopste energieleverancier. De verschillen tussen energieleve…
Bronnen en referenties
  • https://www.energievergelijken.nl/blog/tros-radar-vergelijkingssites
  • http://blog.energieleveranciers.nl/energie-in-de-toekomst/
  • http://gemiddelden.nl/verbruik/gemiddelde-besparing-overstappen-energieleverancier/
  • Afbeelding bron 1: Stevepb (bewerkt), Pixabay

Reageer op het artikel "Energieprijzen vergelijken levert veel geld op"

Infoteur: Tattersall
Gepubliceerd: 23-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!