ABN AMRO spaarbank
Er zijn veel banken actief in Nederland. ABN AMRO is hier één van en na de fusie met Fortis is het één van de vier grootste banken samen met ING, SNS Reaal en Rabobank.
Informatie over ABN AMRO
Private Banking activiteiten zijn de voornaamste bezigheden van ABN AMRO in Nederland, Europa en Azië. De Nederlandse staat is eigenaar geworden van de Nederlandse afdelingen van ABN AMRO Holding N.V. en van Fortis Bank Nederland vanaf 2008 ten tijde van de welbekende financiële crisis. Er heeft een fusie plaatsgevonden tussen ABN AMRO en Fortis Bank Nederland in 2010 en de bank is verder gegaan onder de naam ABN AMRO.
Het hoofdkantoor van ABN AMRO Bank N.V.
- Gustav Mahlerlaan 10, 1082 PP te Amsterdam.
Geschiedenis
Met de (zo zeggen ze zelf) 300-jarige historie gaat de geschiedenis van ABN AMRO ver terug. Toen Vlaer & Kol (de oudste bank uit Nederland vanaf 1692) is opgegaan in ABN AMRO (rond 1977), is Van Lanschot (1737) als de laatste echte onafhankelijke oude bank in Nederland overgebleven. Het echte begin van de namen ABN en AMRO begon pas later. In 1824 richtte Koning Willem I de Nederlandsche Handelmaatschappij (NHM) op, die in 1964 fuseerde met de Twentsche Bank tot de Algemene Bank Nederland (ABN). Dus de naam ABN dook de eerste keer pas op in 1964. Er vond in 1964 ook een fusie plaats tussen de Amsterdamsche Bank (opgericht in 1871) en Rotterdamsche Bank (opgericht in 1863). Hieruit ontstond de AMRO Bank. Door de fusie tussen de AMRO Bank en de ABN in 1991 ontstond uiteindelijk ABN AMRO.
Rond het einde van 2007 werd ABN AMRO verkocht aan een samenwerkingsorganisatie van drie niet-Nederlandse banken. Deze banken waren Fortis Bank, Royal Bank of Scotland (RBS) en Banco Santander. Toen de kredietcrisis insloeg kwamen RBS en Fortis zelf in de problemen, waarna delen van Fortis uiteindelijk werden opgekocht door de Nederlandse staat. Op 29 september 2008 kwam Fortis met het nieuws dat het haar deel van ABN AMRO Bank weer wilde verkopen. Op 4 oktober 2008 neemt de Nederlandse regering alle Nederlandse onderdelen van Fortis, inclusief ABN AMRO over. ABN AMRO is zo weer volledig terug in Nederlandse handen. In 2010 fuseert ABN AMRO weer met Fortis en gaat verder onder de naam ABN AMRO.
Internet
Er zijn veel verschillende websites die ABN AMRO heeft gelanceerd. Uiteraard hebben deze sites allemaal hun eigen specialisme.
- Internet Bankieren (https://www.abnamro.nl)
- ABN AMRO Nederland (https://www.abnamro.nl)
- ABN AMRO Private Banking International (http://www.abnamroprivatebanking.com)
- ABN AMRO Clearing (http://www.abnamroclearing.com)
- ABN AMRO Lease (http://www.abnamrolease.nl)
- ABN AMRO Markets (http://www.abnamromarkets.nl)
Dochterondernemingen van ABN AMRO:
Zoals bijna elk groot financieel bedrijf heeft ook ABN AMRO meerdere dochterondernemingen.
- ABN AMRO Clearing
- ABN AMRO (Guernsey) Limited
- ABN AMRO Lease
- ABN AMRO Private Banking
- ABN AMRO Groenbank
- Neuflize OBC
- Bethmann Bank
- International Card Services
- ABN AMRO Commercial Finance
- ABN AMRO Hypotheken Groep
- ABN AMRO MeesPierson
- ABN AMRO Verzekeren
- ALFAM
- Beter
- Direktbank
- MoneYou
Toezicht
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) houden vandaag de dag toezicht op banken gevestigd in Nederland. Beide hebben toezichtlijnen, die u kunt bellen voor meer informatie over hun toezicht op ABN AMRO (of andere
banken). De Toezichtlijnen geven informatie over allesbehalve advies of uw keuze voor een product. Ook geven deze instanties geen oordeel over de instellingen waarover toezicht wordt gehouden. Wel bieden ze hulp bij het doorverwijzen naar de instantie die u nodig heeft als u een klacht heeft (geschillencommissie, ombudsman, enz.).
- De Autoriteit Financiële Markten (AFM) 0900 - 54 00 540 (€ 0,05 per gesprek).
- De Nederlandsche Bank (DNB) Publieksinformatie 0800 - 02 01 068 (gratis).
Klachtenregeling
Heeft u een klacht over de dienstverlening van ABN AMRO? Eerst kunt u proberen er met ABN AMRO zelf uit te komen. Wordt uw klacht niet naar tevredenheid opgelost, dan kunt u het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) inschakelen. Er zijn verschillende manieren om uw klacht aan ABN AMRO door te geven:
- Online (via internet)
- Telefonisch (24 uur per dag bereikbaar via 0900 - 00 24)
- ABN AMRO bankkantoor
- Schriftelijk
Bent u niet tevreden over de oplossing die u aangeboden wordt? Dan kunt u in beroep gaan. Dit betekent dat u per brief laat weten dat u het niet eens bent met de geboden oplossing en dat u een andere oplossing wilt. Noem in uw brief zeker de volgende punten:
- duidelijke beschrijving van uw klacht
- uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres
- uw rekeningnummer
Het is aan te raden kopieën van papieren mee te sturen om uw klacht duidelijker te maken.
Stuur uw brief naar:
ABN AMRO Bank N.V.
Afd. Klachtenmanagement (HQ1114)
Postbus 283
1000 EA Amsterdam
U krijgt een bevestiging van ontvangst van de afdeling Klachtenmanagement. U krijgt ook te horen wanneer u een antwoord krijgt. Er zal opnieuw onderzoek gedaan worden naar uw klacht en het antwoord dat eerder aan u gegeven is. Komt u er na deze weg bewandelt te hebben nog niet uit kunt u KiFiD inschakelen. (http://www.kifid.nl)
Lees verder