InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Zwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrente

Zwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrente

Zwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrente Zwitserleven biedt u in 2017 een hoge spaarrente op een nieuwe spaarrekening van 0,45%, hoger dan de drie grote banken. Kende u Zwitserleven alleen van het bekende gevoel, lijfrente en pensioen, en krijgt u weinig rente van uw bank, dan is het zeker de moeite waard om het sparen bij Zwitserleven (onderdeel van de SNS bank) nader te onderzoeken.

Nieuwe spaarrekening bij Zwitserleven

De spaarrente is momenteel niet zo hoog bij de meeste banken, maar er zijn wel degelijk banken die meer rente bieden dan andere. Veilige banken natuurlijk, omdat de minimale eis toch wel is dat een bank onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandse bank moet vallen. Zo is in ieder geval 100.000 euro van uw spaargeld gegarandeerd veilig te noemen. Voor de meesten van ons is dat genoeg garantie en zij die meer vermogen hebben, kunnen veilig sparen door hun spaargeld over meerdere banken te spreiden. Zwitserleven biedt nu ook spaarrekeningen aan en doet dat via de Zwitserleven bank, een handelsnaam van de SNS bank. De SNS bank is niet alleen een staatsbank, maar valt ook onder het depositogarantiestelsel.

Ik spaar bij Zwitserleven bank en de SNS bank

Wie bij beide banken spaart, heeft maar eenmaal de garantie tot 100.000 euro per persoon, omdat beide banken onder dezelfde bankvergunning vallen, maar hoeveel garantie wilt u hebben: beide banken zijn onderdeel van de Nederlandse Staat. Spaart u al bij de SNS bank, dan is er geen directe reden om over te stappen. Spaart u bij een andere bank dan kan de hoge spaarrente u misschien wel lokken om een spaarrekening bij de Zwitserleven bank te openen.

Welke spaarrekening bij Zwitserleven?

Bij Zwitserleven kunt u op drie manieren sparen:
  • Internet sparen;
  • Maandsparen;
  • Een spaardeposito openen.

Als u kiest voor de spaarrekening internet sparen, is uw geld altijd vrij opneembaar en kunt u geld storten en opnemen wanneer u dat wilt. Rood staan kan niet, maar verder zijn er geen voorwaarden die uw spaargedrag beperken. Geen verplichte stortingen of opnames, wel een variabele rente. De rente is 0,55% en dat zit in de top van de spaarmarkt. De rente ontvangt u in januari.

Maandsparen kent de verplichting om maandelijks tussen de 100 en 1000 te sparen en geeft een hogere rente van 0,45%. Als u een aantal maanden minder wilt sparen, dan kan dat in overleg met de bank en een hoge eenmalige storting is ook toegestaan. De rente wordt in januari bijgeboekt.

Deposito sparen kan alleen voor een tijdsduur van 10 jaar tegen 0,8% vaste spaarrente. Kenmerkend voor een spaardeposito is in het algemeen dat u gedurende de looptijd niet bij uw geld kunt komen. Als u voor deposito sparen kiest, moet u wel zeker zijn dat u het geld niet op korte termijn nodig hebt. Bij Zwitserleven bestaat wel de mogelijkheid om het spaargeld eerder op te nemen, maar dat kost geld. De bank berekent 1,25% per niet vol gemaakt jaar en dit tot maximaal 4,5%. Als u uw deposito binnen een jaar opzegt kost, het u ook per saldo rente omdat de boete groter is dan de spaarrente die u opbouwt, maar na ongeveer twee jaar is dit saldo ook bij tussentijds opzeggen positief. Laat u uw geld tien jaar staan, dan ontvangt u alle jaren 0,8% spaarrente.

Sparen bij SNS bank

De verschillen met sparen bij de SNS bank zelf zijn niet zo groot, stand per januari 2017:

soort spaarrekeningZwitserleven bankSNS bank
internetsparen0,45% rente.0,45% rente.
maandsparen0,6% rente;
maandelijkse inleg tussen 100 en 1000.
0,6% rente;
maandelijkse inleg tussen 50 en 500;
Heet hier maxisparen.
deposito sparendeposito van 10 jaar tegen 0,8% rente.keuzedeposito van 1 jaar tot 10 jaar met spaarrente tot 0,8%.

Aan u de keuze of het wat voor u is. De rente bij de grote banken is in ieder geval in de meeste gevallen veel lager.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrekening met voorwaarden 2019Spaarrekening met voorwaarden 2019Sparen met voorwaarden in 2019 is helemaal zo gek nog niet. Een spaarrekening met voorwaarden betekent immers meestal ee…
Vijf spaartips succesvol sparen 2018 en 2019Vijf spaartips succesvol sparen 2018 en 2019U wilt tips om te sparen in 2018 en 2019. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaarg…
Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandSpaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandWie de spaarrente bij de Nederlandse banken te laag vindt kan overwegen om zijn spaargeld bij een buitenlandse bank te p…

Reageer op het artikel "Zwitserleven: spaarrekening met hoge spaarrente"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!