InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Auto verpanden en toch mobiel blijven

Auto verpanden en toch mobiel blijven

Auto verpanden en toch mobiel blijven Je auto verpanden en toch mobiel blijven, erg handig als je snel geld nodig hebt maar de auto niet kan missen. Wie zijn auto beleent en toch wil blijven rijden kan bij sommige gespecialiseerde pandjeshuizen een zogenaamde "sale and rent back-oplossing" afspreken. Ideaal voor onder andere ZZP' ers met een tijdelijk geldtekort die de auto voor hun bedrijf nodig hebben.

ZZP: de auto verpanden met doorrijdoptie

Volgens onderzoek brengt minder dan 5% procent van de Nederlanders zijn auto naar het het pandjeshuis. Veel ondernemers en ZZP´ers overwegen de mogelijkheid om hun auto te verpanden niet omdat ze die voor hun bedrijfsvoering immers niet kunnen missen. Helaas zijn ze niet bekend met de “doorrijdoptie”.

En dat terwijl verpanding van de auto juist voor zelfstandige ondernemers en freelancers een zeer zinvolle optie is om kortdurende financiële tekorten te overbruggen. De te verwachten kosten laten zich bij die vorm van verpanding van tevoren exact berekenen.

Pandkrediet: goedkoop geld in noodsituaties

Wie dringend geld nodig heeft, kan zijn auto verpanden. Daarbij is de auto verpanden met terughuurclausule een uiterst geschikt concept. Budgetadviseurs waarschuwen weliswaar voor woekerrentes maar dat is in dit geval niet terecht.

Natuurlijk zou iedereen die voor langere tijd geld nodig heeft zijn auto direct moeten verkopen. Maar waarom niet 5% rente betalen voor 1 maand om een kortdurend financieel probleem op te lossen en daarbij de auto behouden en toch mobiel blijven? Deze vorm van pandkrediet is bedoeld voor een korte periode en is voor die periode helemaal zo duur niet.

Geld lenen zonder BKR toets

Gespecialiseerde autohandelaren bieden als pandhuis via een zogenaamde "sale and rent back constructie" contant geld voor voertuigen van allerlei aard. Om particulier of zakelijk snel je liquiditeit te verbeteren, kan je zonder BKR-toets of nader onderzoek van je kredietwaardigheid tot 80 procent van de dagwaarde van je auto lenen.

Bij een “sale and rent back-oplossing” wordt de auto verpand en door middel van een apart contract weer teruggehuurd. Vooral ondernemers en ZZP’ers die korte tijd liquiditeitsproblemen kennen, zouden zich moeten informeren naar de mogelijkheid van een “doorrijd-optie”.

Grotere bedragen te lenen via “sale and rent back”

Bij een zogenaamde sale and rent-back-constructie wordt het voertuig niet afgegeven en kan er gewoon verder worden gereden. Voor bedrijven zeer interessant omdat gemaakte huurkosten fiscaal aftrekbaar zijn.

In vergelijking met traditionele vormen van verpanding van bijvoorbeeld sieraden, kunnen klanten bij verpanding van hun auto door de hoge marktwaarde van auto’s aanmerkelijk grotere bedragen lenen. Gespecialiseerde autohandelaren oriënteren zich daarbij op inruilwaardes en betalen in luttele minuten tot 80 procent daarvan uit.

Bij de Sale-and-Rent-Back-methode kunnen klanten altijd gebruikmaken van hun annuleringsrecht als hun tijdelijk geldtekort weer voorbij is. De huur wordt per dag berekend.

Maximale kredietbedrag gemakkelijk zelf te berekenen

De uit te keren bedragen worden door pandjeshuizen niet willekeurig vastgesteld. Ze baseren zich daarbij op de ANWB-koerslijst en betalen tot 80 procent van de dagwaarde uit. Bij verpanding van een voertuig kunnen klanten het maximale kredietbedrag dus heel gemakkelijk berekenen.

Maar zelfs als financiële tekorten snel moeten worden aangepakt, moet niet lichtvaardig worden gehandeld. Onder het motto "Vertrouwen is goed maar controle is beter" moeten klanten zich zorgvuldig over de contractvoorwaarden laten informeren.
Gerelateerde artikelen
Snel geld lenen per SMS: verpanden auto bij CashbobSnel geld lenen per SMS: verpanden auto bij CashbobU wilt uw auto verpanden om hem op een later moment weer op te halen. Snel 1500 euro lenen bij Cashbob is niet meer moge…
Lenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandLenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandAuto verpanden of snel geld lenen kan in 2019 via aanbieders Ferratum, Voorschotje en bijvoorbeeld Cashdrive. 100 euro t…
Lenen & Verpanden: inkoop verkoop & terugkoopLenen & Verpanden: inkoop verkoop & terugkoopLenen & Verpanden: door middel van inkoop, verkoop & terugkoop tijdelijk extra geld lenen. Tegenwoordig kan iedereen wel…
Geld lenen kan altijdGeld lenen kan altijdAls u geld nodig hebt in 2019, kunt u goedkoop geld lenen, maar waar doet u dat het beste? Bij een bank, een kredietvers…
Goedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenen in 2019 is een keuze. Snel geld lenen kan bij aanbieders van geld zoals Betaaldag en vooral Fer…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Auto verpanden en toch mobiel blijven"

Reacties

Tholel, 25-09-2013 09:50 #2
Waar kan ik mijn auto verpanden en toch nog kunnen rijden? Heb het nodig voor mijn werk maar heb met spoed €1000, nodig.

Steven Vermeulen, 26-03-2013 15:20 #1
Beste, ik heb een wagen lancia lybra bouwjaar 2001, zwart kleur, lederen interiuer, jtd 1900 diesel, zou het mogelijk zijn om te verpanden? m.v.g

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 24-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 2
Schrijf mee!