Stududiefinanciering & studieschuld terugbetalen

Stududiefinanciering & studieschuld terugbetalen Scholieren op het MBO en studenten op het HBO en WO die jonger zijn dan dertig jaar, hebben recht op studiefinanciering. Ze hebben recht op prestatiebeurs, die bestaat uit een basisbeurs, een studenten ov-chipkaart en eventueel een aanvullende beurs. Daarnaast is het mogelijk om te lenen bij DUO. In bepaalde gevallen moeten studenten de studiefinanciering of studieschuld terugbetalen. In dit artikel: het terugbetalen van studieschuld.

Prestatiebeurs

Studenten aan het HBO en de universiteit ontvangen een prestatiebeurs. Dat geldt ook voor scholieren die een opleiding volgen aan het MBO, niveau 3 of 4. Zoals de naam al zegt, moet je voor de prestatiebeurs presteren. De prestatiebeurs bestaat uit de basisbeurs, de studenten ov-chipkaart en eventueel een aanvullende beurs.

Kwijtschelden prestatiebeurs

De prestatiebeurs wordt in de eerste instantie door DUO uitbetaald als lening. Als je een aanvullende beurs ontvangt, is die in de eerste vijf maanden een gift. Bij het behalen van het diploma wordt de prestatiebeurs kwijtgescholden.

Studieschuld terugbetalen

In een aantal gevallen moet de studiefinanciering worden terugbetaald. Dat geldt in de volgende situaties.
  • Je breekt je studie af en behaalt geen diploma.
  • Je hebt onterecht studiefinanciering ontvangen
  • Je slaagt er niet in om binnen de diplomatermijn een HBO-diploma of hoger te behalen

Studenten ov-chipkaart terugbetalen

Als je je diploma niet haalt, omdat je bijvoorbeeld tussentijds de studie afbreekt, moet je niet alleen de studiefinanciering terugbetalen, maar ook het reisproduct dat op de ov-chipkaart staat, inclusief rente. Dat is c.a. 80 per maand.

Lening DUO terugbetalen

Het is mogelijk om een extra lening af te sluiten in de vorm van het collegegeldkrediet of een rentedragende lening. Het collegeldkrediet is nooit meer dan het bedrag dat aan collegegeld moet worden betaald. Het voordeel van lenen bij DUO is dat de rente laag is. Je kunt de lening terugbetalen naar draagkracht. Er is ook een mogelijkheid om het aflossen van een lening tijdelijk stop te zetten. Wanneer je moet beginnen met terugbetalen, is afhankelijk van het moment waarop het recht op studiefinanciering eindigt. De aanloopfase duurt twee jaar. Daarna begint de daadwerkelijke afbetaling.

Diplomatermijn

De diplomatermijn is tien jaar en begint te lopen vanaf de eerste maand dat je recht op studiefinanciering hebt. Als je geen diploma haalt binnen de diplomatermijn, dan moet je de studiefinanciering en ov-chipkaart terugbetalen inclusief rente.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • DUO

Reageer op het artikel "Stududiefinanciering & studieschuld terugbetalen"

Reacties

Sam, 04-11-2016 17:59 #2
Is de rente van de lening hetzelfde als de (aanvullende) prestatiebeurs? De "rente" vanaf 1 januari 2017 is 0%. In principe zou ik dus maximaal kunnen bijlenen en ook nog een prestatiebeurs kunnen aanvragen. Ik bewaar het geld tot ik zeker weet dat ik mijn diploma heb gehaald, en ánders betaal ik het volledige bedrag weer in één keer terug. Of zit er een addertje onder het gras waardoor ik meer geld moet terug betalen dan ik in eerste instantie heb ontvangen?

Nikki, 30-10-2013 16:21 #1
Ik ben begonnen met een opleiding aan de universiteit, maar ben nu bezig met een MBO niveau 4 opleiding. Geldt de kwijtschelding ook voor mij wanneer ik deze diploma heb gehaald?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 23-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 2
Schrijf mee!