InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wie moet de schulden betalen?

Wie moet de schulden betalen?

Wie moet de schulden betalen? In de praktijk blijken schulden vaak opgelopen te zijn door toedoen van anderen. Dit gebeurt vaak in de relationele sfeer. De partner maakt schulden die ook gedragen moeten worden door de partner of voormalige partner. Huwelijkspartners die geen huwelijkse voorwaarden op hebben laten maken voorafgaand aan het huwelijk, zijn in gemeenschap van goederen gehuwd. De afzonderlijke bezittingen worden ingebracht in het gezamenlijke vermogen. Dit kan echter ook gebeuren met schulden. Op deze manier kunt u in de schulden raken door toedoen van een ander. De schuldeisers proberen hun geld te verhalen, en zullen niet schuwen om bij de partner aan te kloppen.

Verbreken van het huwelijk

Op het moment dat huwelijkspartners besluiten om niet meer gezamenlijk door het leven te gaan, kan er een echtscheiding worden aangevraagd. Dit is niet gerealiseerd binnen een paar weken. Op verzoek kan het huwelijksgemeenschap wel op korte termijn verbroken worden. Dit is in bepaalde gevallen verstandig, om te voorkomen dat de ex-partner nog meer schulden gaat maken die op beide huwelijkspartners te verhalen is. Nadat de huwelijksgemeenschap is verbroken, is er geen sprake meer van een gezamenlijk vermogen. Er moet nog wel een verrekening tussen de partners plaatsvinden over het vermogen (of schulden) tot het moment van het verbreken van de gemeenschap.

Wie krijgt de schulden na het verbreken van het huwelijk?

In principe blijven de schulden bij diegene die ze heeft afgesloten. Doordat de partners een gemeenschappelijk vermogen hebben, kunnen schuldeisers zich ook wenden tot de partner van de contractant. Een lening die is aangegaan voor het bekostigen van de hobby van één van de partners, moet ook gedragen worden door diegene. In de praktijk blijkt het echter niet zo eenvoudig te zijn. Schuldeisers kunnen hun geld proberen te verhalen bij beide personen uit het huwelijksgemeenschap. Dit gaan zij doen bij de persoon waarvan zij denken dat daar het eenvoudigst geld van te halen is.

Een vordering op de ex-partner

De voormalige partner die een gezamenlijke schuld voor zijn of haar rekening heeft genomen, kan van de ex-partner eisen dat het bedrag verrekend gaat worden. Het zal vaak lastig zijn om het verrekend te krijgen.

Samenwonen: na verbreken relatie bezittingen en schulden verdelen

Ex-partners die samengewoond hebben zullen ook problemen ondervinden met schuldeisers van de voormalige partner. Vaak wordt er namelijk geen samenlevingscontract opgesteld waarin onder andere de verdelingen en de verantwoordelijkheden kunnen worden vastgelegd. Mensen die samenwonen zonder een contract, hebben geen gezamenlijke vermogen. De schulden die door één van de partners is aangegaan, is niet te verhalen bij de andere partner. Banken voorkomen dit soort situaties vaak door beide partners voor de lening te laten tekenen.

Schuldeiser klopt aan bij één van de partners

Een schuldeiser kan kiezen wie hij aanspreekt om zijn geld terug te krijgen. In het geval van een gescheiden vermogen (bijvoorbeeld samenwoners zonder contract) heeft de schuldeiser niets te verhalen op de ex-partner van zijn contractant. In het geval er wel sprake is van een gemeenschappelijk vermogen, kan niet van de schuldeiser worden verwacht dat hij bij beide personen de helft gaat verhalen. De schuldeiser zal een totale claim neerleggen. De voormalige partners moeten de bedragen onderling maar zelf gaan verhalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wie moet de schulden betalen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!