InfoNu.nl > Financieel > Geld > Voorkom stress en zorgen over geld en schulden

Voorkom stress en zorgen over geld en schulden

Als je problemen hebt met geld of schulden kan dat leiden tot een ernstige stress. Bijvoorbeeld als je niet genoeg geld om te betalen voor uw maandelijkse uitgaven, zoals huur, schoolgeld, eten en vervoer, of als je in de schulden zit en je moeite hebt om die af te betalen. Hoe ga je om met dit soort van stress over geld en schulden?

Weet precies wat je hebt, en wat je nodig hebt

Ik vind het altijd fijn om een duidelijk overzicht te hebben van mijn geldzaken, dus van mijn maandelijkse inkomsten en uitgaven, en van mijn schulden, en hoeveel daar maandelijks aan afbetaald moet worden. Het feit dat ik precies weet hoeveel geld ik heb, hoeveel ik over heb, of juist tekort kom, verminderd mijn stress aanzienlijk.

Dus ga zitten en kijk eens goed naar je financiën. Dit lijkt eng, want het kan heel confronterend zijn. Maar het verlicht uiteindelijk de stress om precies te weten waar je staat, en als je een plan maakt voor de toekomst.

Maandelijkse inkomsten en uitgaven

Maak een lijst van je maandelijkse uitgaven en het geld dat binnenkomt. Dit is een goede manier om te zien hoeveel je eigenlijk uitgeeft op per maand, en of je meer uitgeeft dan je verdient of niet. Nu kun je ook goed zien waarop je eventueel wat geld zou kunnen besparen. Op deze manier houd je een nauwkeurig overzicht van hoeveel geld je elke maand overhoudt, en of je daarmee wat geld opzij kunt zetten om te sparen voor noodgevallen.

Maak een overzicht van je schulden

Kijk nu naar al je verschillende schulden en leningen, en schrijf de bedragen op. Noteer ook de maandelijkse betalingen voor elk schuld, en de rentetarieven op. Nu kun je zien of je je de maandelijkse betalingen kunt veroorloven. En als je misschien wat extra geld overhoudt aan het eind van de maand, kun je dat ook gebruiken om schulden sneller te proberen af te betalen. En beslissen welke schuld je als eerste wilt afbetalen. De meeste mensen proberen eerst de lening met de hoogste rente af te betalen, want dit scheelt je uiteindelijk geld in rente. Maar je kan ook beginnen met de kleinste schuld, zodat het aantal schulden dat je hebt langzaam afneemt. Het motiveert namelijk enorm als je een schuld helemaal hebt afbetaald, en dat is het snelst te bereiken met de laagste schuld. Zo heb je steeds kleine winmomentjes tussendoor, en blijf je gemotiveerd om door te gaan om de rest af te betalen.

Nu actie ondernemen

Nu je een duidelijk overzicht van je maandelijkse budget en kosten hebt gemaakt, en van al je schulden, gebruik dit nu ook om de stress te verlichten. Je hebt nu een duidelijk overzicht en weet precies wat je moet elke maand betalen. En waar je eventueel nog op kunt bezuinigen, of dat je soms misschien wat extra’s over houd voor iets leuks.

En als je precies weet waar je aan toe bent en waar je staat, kun je beter een plan maken voor de toekomst. Ga je alleen de nodige afbetalingen doen aan schulden, of ga je zo snel mogelijk je schulden afbetalen, en alle extra’s naar je schulden schuiven. Uiteraard kan geld en schulden nu nog steeds een bron van stress zijn, maar niet meer omdat je geen overzicht hebt, en niet weet hoe je er eigenlijk voor staat.

Lees verder

© 2010 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorkom stress en zorgen over geld en schulden"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 06-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!