InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Rood staan, verstandig of niet?

Rood staan, verstandig of niet?

Rood staan, verstandig of niet? Het zal iedereen wel eens overkomen zijn, plotseling sta je rood. Rood staan betekent dat je meer hebt uitgegeven dan er op je rekening van de bank stond. Je leent nu geld van de bank tegen een behoorlijk hoge rente. Het is verstandig om dit rood staan niet te lang te laten duren. Heb je echt geld nodig, dan is het afsluiten van een doorlopend krediet of een persoonlijke lening voordeliger.

Voorwaarden om rood te mogen staan

Niet iedereen kan rood staan op zijn rekening. De voorwaarden kunnen per bank verschillen. Over het algemeen geldt een minimum leeftijd van 18 jaar en vaak ook een maximum leeftijd van 69 jaar. Verder moet je een vast inkomen hebben en naast je hypotheek niet al te veel leningen hebben uitstaan. De bank bepaald verder hoe hoog het maximum bedrag mag zijn dat je rood mag staan. Dit is inkomensafhankelijk. De bank zal verder ook bekijken of je al veel leningen hebt uitstaan, naast een hypotheek.

Gevolgen rood staan

Over het geld wat er op je rekening staat krijg je rente van de bank. Zodra je echter rood komt te staan moet je zelf rente betalen aan de bank, en die is vele malen hoger dan de rente die je zelf krijgt. Voor rood staan betaald u gemiddeld 8 tot 15% rente per jaar. Het percentage wat je moet betalen is afhankelijk van de bank waar je de rekening hebt en van het bedrag dat je negatief mag staan op je rekening. Al met al is rood staan duur voor je portemonnee. Het is dan ook zeker af te raden om langdurig rood te staan.

Rood staan voorkomen

Zit je krap bij kas dan is het misschien wel verstandig om de mogelijkheid om rood te staan te blokkeren. Het kan namelijk erg aanlokkelijk zijn om dingen te kopen, terwijl je het geld er eigenlijk niet voor hebt. Op die manier kom je in de schulden, die moeilijk af te lossen zijn. Probeer zuiniger te leven door abonnementen op te zeggen en in de supermarkten aanbiedingen te kopen. Stel grote uitgaven zo mogelijk uit tot je het bedrag werkelijk in kas hebt. Het bijhouden van je inkomsten en vaste uitgaven kan je helpen om je geld beter te beheren en niet meer uit te geven dan je werkelijk hebt.
Heb je spaargeld op een rekening staan en kom je rood komt te staan, dan kan je tijdelijk geld overmaken om het rood staan op te heffen. Zodra je salaris weer is gestort maak je het geld weer over naar de spaarrekening.

Toch geld lenen?

Heb je toch geld nodig dan is rood staan meestal niet de beste manier. Kijk of je een persoonlijke lening kunt afsluiten of een doorlopend krediet kunt krijgen. Het voordeel hiervan is dat de rente meestal lager is en je maandelijks een bedrag moet aflossen. Dit voorkomt dat je schulden zo hoog worden dat je het nooit meer af kan lossen. Kijk goed naar de voorwaarden voor je een lening afsluit, en ga bij jezelf na of je de gewenste aanschaf niet uit kunt stellen. Een lening afsluiten kost altijd veel geld!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nibud

Reageer op het artikel "Rood staan, verstandig of niet?"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 22-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!