InfoNu.nl > Financieel > Geld > In gemeenschap van goederen, geld en schulden

In gemeenschap van goederen, geld en schulden

De meeste huwelijken worden gesloten in gemeenschap van goederen. Op het moment dat het huwelijk verbroken wordt, moeten de bezittingen en de schulden verdeeld worden over beide ex partners. Voor samenwonenden ligt de situatie over het algemeen anders. Geld en zorgen over geld is een belangrijk issue in een relatie. Geld is vaak een struikelblok waarover veel relaties zijn verbroken. De ene partner gaat te ruim met geld om en de andere partner is juist zuinig. Bij sommige partners liggen de ideeën over geld zover uiteen dat het moeilijk is om de relatie in stand te houden. Dit zal vooral gelden in het geval er geldproblemen ontstaan door het bestedingsgedrag van één van de twee. Bij het verbreken van een huwelijk die gesloten is in gemeenschap van goederen krijgt ieder de helft van de bezittingen, maar ook van de schulden.

Wie moet de schulden betalen na het verbreken van de relatie?

In een huwelijk in gemeenschap van goederen (of geregistreerd partnerschap), maar het niet uit wie de schulden heeft gemaakt, ieder krijgt de helft op zijn of haar naam. In andere situaties geldt in ieder geval dat gezamenlijke schulden ook betaald moet worden door beide contractanten. In de praktijk blijkt echter vaak dat de schuldeiser de rekening neerlegt bij de contractant waar de kans het grootst is dat ze het geld terug krijgen. Het is toegestaan om één van beide aan te spreken voor het gehele bedrag. Hierdoor kan het dus gebeuren dat de ene partner de schulden heeft veroorzaakt en de andere moet zorgen voor de afbetaling.

Verschil in bestedingspatroon van partners

Een zuinig persoon kan geen toekomst opbouwen met iemand met een gat in de hand. In de praktijk zal dit ertoe leiden dat de verkwistende partner al het geld uitgeeft, en dat de zuinige partner ook geen geld meer heeft. De maandlasten moeten namelijk worden voldaan. In de praktijk blijkt vaak dat de zuinige partner wel moet helpen om de vaste lasten te betalen. Anders heeft het niet betalen namelijk consequenties waar de zuinige partner ook last van heeft.

Hoe kunt u het ontstaan van schulden voorkomen?

Dit kunt u doen door goed overzicht te houden over de inkomsten en de uitgaven. Schulden ontstaan vaak niet van de één op de andere dag, maar ontstaan geleidelijk. Het begint met het uitstellen van het betalen van een bepaalde nota en uiteindelijk zullen de vaste lasten een steeds zwaardere belasting worden op het beschikbare budget. Door maandelijks alles te voldoen wat u moet betalen, behoud u het overzicht. Daarnaast is het noodzakelijk om over een buffer te beschikken waaruit tegenvallers betaald kunnen worden. Vroeg of laat komen er een keer uitgaven die u niet kunt voldoen met het maandelijkse inkomen.

Voldoende inkomen, en toch schulden

Een goed gezinsinkomen is geen garantie dat er geen schulden ontstaan. Steeds meer gezinnen met een riant inkomen krijgen toch geldzorgen. In 2009 bleek dat een kwart van de gezinnen in de schuldsanering een inkomen hebben boven het modaal inkomen. Dit zijn dus gezinnen met een inkomen boven de 30.000,-.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "In gemeenschap van goederen, geld en schulden"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 15-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!