InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De auto of caravan verpanden

De auto of caravan verpanden

De auto of caravan verpanden Veel mensen kiezen voor een lening als ze dringend geld nodig hebben. Een beter maar minder bekend alternatief is het verpanden van auto, caravan of motor. Want de bereidheid van banken om krediet te verstrekken is momenteel praktisch nihil. En dán is er nog het Bureau Krediet Registratie (BKR) dat kan dwarsliggen.

Een voertuig als onderpand van krediet

Een autopandhuis past heel goed in het bekende rijtje van pandjeshuizen en verstrekt voornamelijk leningen aan particulieren, maar in voorkomende gevallen ook aan bedrijven. Tot zekerheid van de lening wordt een concreet voertuig als onderpand in bewaring gegeven.

Natuurlijk wordt niet de volledige waarde van het voertuig uitbetaald, maar slechts een bepaald percentage van de waarde. Door het deponeren van het onderpand kan een kredietaanvraag en de inschrijving bij de het BKR (Bureau Krediet Registratie) achterwege blijven.

Het gaat dus om een transactie puur alleen tussen klant en pandjeshuis, die over het algemeen zeer discreet wordt afgewikkeld.

Verpanding van de auto: hoe het werkt

  • je gaat met het betrokken voertuig naar de garage waar het wordt getaxeerd;
  • het kan uiteraard per geval verschillen, maar doorgaans wordt 50 tot 70% van de waarde nog diezelfde dag uitgekeerd, contant of op je bankrekening;
  • invulling van een kredietaanvraag is niet nodig, evenmin als een toetsing bij BKR;
  • tegelijk met een kredietovereenkomst worden ook looptijd, rentepercentage en overige kosten vastgelegd;
  • doorgaans schommelt dat rentepercentage rond de 10 procent;
  • de auto wordt door het pandhuis met de bijbehorende papieren in bewaring genomen en op een veilige plek gestald;
  • wil de kredietnemer zijn voertuig terugkrijgen, dan moet hij voor het einde van de looptijd de lening met bijkomende kosten terugbetalen;
  • wordt de lening niet op tijd afgelost, dan kan het voertuig worden verkocht of geveild.

Wie zijn de klanten van autopandhuizen

In de klantenkring van een autopandhuis zijn alle rangen en standen vertegenwoordigd. Oorspronkelijk had men ook veel kleine ondernemers als klant. Die hadden startkapitaal nodig of kwamen bijvoorbeeld door een onvoorziene naheffing van de fiscus erachter dat de financiële situatie minder rooskleurig was dan aangenomen. Inmiddels zijn het vooral particulieren die er komen.

Wanneer is verpanding van auto of caravan zinvol?

Voor menige consument is het autopandhuis een handige manier om snel en zonder veel handling (kredietaanvraag etc.) aan een kortlopende lening te raken. En sommige ondernemers overbruggen op die manier tijdelijke liquiditeitsproblemen zodat leveranciers toch blijven leveren.

Auto's die te oud zijn of waarvan de herkomst vaag is, worden niet geaccepteerd. Een wagen ouder dan tien jaar zal men niet kunnen ingeven, tenzij het om een oldtimer gaat. Men zou denken dat mensen alles in het werk stellen om hun voertuig weer terug te krijgen maar in de praktijk blijkt dat erg tegen te vallen. Dertig procent wordt niet meer opgehaald.

De auto verpanden of verkopen?

Bij Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) is men niet goed bekend met het fenomeen "verpanding van voertuigen", wél met verpanding van sierraden en andere kostbaarheden. Men is er geen voorstander van het verpanden van voertuigen. Wie zijn auto op marktplaats zet krijgt er veel meer voor terug, maar ja, voor velen is verkopen vaak nét een stap te ver!
Gerelateerde artikelen
Lenen met onderpand: voordelen lenen met onderpandEr zijn verschillende vormen van lenen op onderpand. De bekendste lening is de hypothecaire lening, waarbij de woning he…
Lenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandLenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandAuto verpanden of snel geld lenen kan in 2019 via aanbieders Ferratum, Voorschotje en bijvoorbeeld Cashdrive. 100 euro t…
Snel geld lenen per SMS: verpanden auto bij CashbobSnel geld lenen per SMS: verpanden auto bij CashbobU wilt uw auto verpanden om hem op een later moment weer op te halen. Snel 1500 euro lenen bij Cashbob is niet meer moge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De auto of caravan verpanden"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 10-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!