De auto of caravan verpanden
Veel mensen kiezen voor een lening als ze dringend geld nodig hebben. Een beter maar minder bekend alternatief is het verpanden van auto, caravan of motor. Want anno 2020 is de bereidheid van banken om krediet te verstrekken aanzienlijk gedaald door de coronacrisis. De vooruitzichten voor economische activiteit en tewerkstelling zijn erg onzeker. En dán is er uiteraard ook nog het Bureau Krediet Registratie (BKR) dat kan dwarsliggen.
Dringend geld nodig: je voertuig als onderpand van krediet
Een autopandhuis past heel goed in het bekende rijtje van pandjeshuizen en verstrekt voornamelijk leningen aan particulieren, maar in voorkomende gevallen ook aan bedrijven. Tot zekerheid van de lening wordt een concreet voertuig als onderpand in bewaring gegeven.
Geen melding BKR nodig
Natuurlijk wordt niet de volledige waarde van het voertuig uitbetaald, maar slechts een bepaald percentage van de waarde. Door het deponeren van het onderpand kan een kredietaanvraag en de inschrijving bij de het
BKR (Bureau Krediet Registratie) achterwege blijven. Het gaat dus om een transactie puur alleen tussen klant en pandjeshuis. En die wikkelt men over het algemeen zeer discreet af.
Verpanding van de auto: hoe het werkt
- je gaat met het betrokken voertuig naar de garage waar het wordt getaxeerd;
- het kan uiteraard per geval verschillen, maar doorgaans wordt 50 tot 70% van de waarde nog diezelfde dag uitgekeerd, contant of op je bankrekening;
- invulling van een kredietaanvraag is niet nodig, evenmin als een toetsing bij BKR;
- tegelijk met een kredietovereenkomst worden ook looptijd, rentepercentage en overige kosten vastgelegd;
- doorgaans schommelt dat rentepercentage rond de 10 procent;
- de auto wordt door het pandhuis met de bijbehorende papieren in bewaring genomen en op een veilige plek gestald;
- wil de kredietnemer zijn voertuig terugkrijgen, dan moet hij voor het einde van de looptijd de lening met bijkomende kosten terugbetalen;
- wordt de lening niet op tijd afgelost, dan kan het voertuig worden verkocht of geveild.
Wie zijn de klanten van autopandhuizen
In de klantenkring van een autopandhuis zijn alle rangen en standen vertegenwoordigd. Oorspronkelijk had men ook veel kleine ondernemers als klant. Die hadden startkapitaal nodig. Of men kwam er bijvoorbeeld door een onvoorziene naheffing van de fiscus achter dat de financiële situatie minder rooskleurig was dan aangenomen. Inmiddels zijn het vooral particulieren die er komen.
Wanneer is verpanding van auto of caravan zinvol?
Voor menige consument is het autopandhuis een handige manier om snel en zonder veel handling (kredietaanvraag etc.) aan een
kortlopende lening te raken. En sommige ondernemers overbruggen op die manier tijdelijke liquiditeitsproblemen zodat leveranciers toch blijven leveren.
Hoe oud mag de auto zijn?
Auto's die te oud zijn of waarvan de herkomst vaag is, worden niet geaccepteerd. Een wagen ouder dan tien jaar zal men niet kunnen ingeven, tenzij het om een oldtimer gaat. Men zou denken dat mensen alles in het werk stellen om hun voertuig weer terug te krijgen maar in de praktijk blijkt dat erg tegen te vallen. Dertig procent wordt niet meer opgehaald.
Nibud geen voorstander van auto verpanden
Bij Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) is men niet goed bekend met het fenomeen "verpanding van voertuigen". Wél met
verpanding van sierraden en andere kostbaarheden. Men is er geen voorstander van het verpanden van voertuigen. Wie zijn auto op marktplaats zet krijgt er veel meer voor terug. Maar ja, voor velen is verkopen vaak nét een stap te ver!