InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen met een uitkering

Geld lenen met een uitkering

Heb je een uitkering maar wil je toch geld lenen? Dat kan lastig worden, want met een uitkering heb je doorgaans geen recht op een lening. Toch heb je in sommige gevallen veel geld nodig, maar hoe doe je dat? Er zijn gelukkig nog wel manieren om een bedrag te lenen met een uitkering.

Lenen met een uitkering en BKR

Als je geld wilt lenen wordt de BKR notering gecontroleerd. Bij een BKR notering kun je zien of iemand een wanbetaler is of niet. Een BKR notering krijg je vaak ook als je een uitkering hebt en er zijn dus vele instanties waar je niet bij in aanmerking komt als je een lening wilt krijgen. Er zijn echter ook geldverstrekkers waar geen BKR controle wordt uitgevoerd. Deze vragen doorgaans meer rente, omdat ze niet zeker weten of het geld wel echt wordt terugbetaald. Daarnaast kunnen de voorwaarden van deze geldverstrekkers erg streng zijn. Het is dan ook raadzaam deze goed te lezen, zodat je weet wat er ongeveer wordt verwacht.

Sociale lening

Voor mensen met weinig inkomen is er ook de sociale lening. Als je een lening wilt met een uitkering, kun je contact opnemen met SBN (Sociale Bank Nederland). Deze lening is bedoeld voor mensen die het niet breed hebben, maar toch geld nodig hebben. Je kunt niet zomaar een lening krijgen en je moet echt kunnen aangeven waar het geld voor is. Doorgaans krijg je geen sociale lening als je helemaal geen loon hebt, maar alleen een uitkering.

Denk goed na over het lenen met een uitkering

Bedenk altijd heel goed of je wel echt een lening nodig hebt. Het kost je namelijk altijd meer geld om de lening af te lossen; je betaalt immers ook nog de rente. Sowieso als je het niet al te breed hebt, is het raadzaam te bedenken of het echt een goed idee is om geld te lenen. Bedenk of er geen andere oplossingen zijn voor het probleem. Zie een lening zeker niet als luxe, waarmee je bijvoorbeeld lekker op vakantie kunt gaan. Zorg ervoor dat je dit soort uitgaven zelf betaalt.

Lening met een uitkering afsluiten

Denk je dat je toch echt een lening nodig hebt, bekijk dan goed bij welke geldverstrekkers je terecht kunt voor een lening met uitkering. Controleer heel goed hoeveel geld je maandelijks hebt waarmee je de lening kunt aflossen. Zorg dat je altijd wat geld overhoudt in een maand en dat niet alles opgaat aan het aflossen van de lening. Het is namelijk raadzaam toch nog extra geld te hebben voor eventuele extra kosten. Lees ook altijd goed de voorwaarden en vergelijk meerdere geldverstrekkers.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Bkr.nl

Reageer op het artikel "Geld lenen met een uitkering"

Reactie

Ee de Beauvesier Watson, 26-10-2014 13:15 #1
Zou fijn zijn als je wel een lening kan krijgen waardoor je de andere schulden in een keer mee aflost en dat je maar een schuld hebt. Dit leek mij de enigste oplossing in mijn situatie.

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 12-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!