InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De Centrale voor Kredieten aan Particulieren CKP (BE)

De Centrale voor Kredieten aan Particulieren CKP (BE)

De Centrale voor Kredieten aan Particulieren CKP (BE) De Centrale voor Kredieten aan Particulieren, CKP, is wat het BKR in Nederland is. Uw kredieten en leningen worden hier geregistreerd zodat een bank snel kan nagaan of het verantwoord is om u een nieuw bedrag te lenen en of er betalingsachterstanden zijn. Bij wanbetaling kunt u tot 10 jaar lang bij het CKP negatief geregistreerd staan. Een negatieve registratie geeft in 2018 vaak problemen voor het afsluiten van een nieuwe lening. Pas ervoor op dat u niet op de zwarte lijst van de NBB komt te staan. Raadpleging van het register CKP is via het internet mogelijk.

De Centrale voor Kredieten aan Particulieren

De Centrale voor Kredieten aan Particulieren is onderdeel van de Nationale Bank van België, de NBB. Zodra u een consumentenkrediet afsluit of een hypotheek, is de verstrekker van het krediet wettelijk verplicht om de essentiële kenmerken van de overeenkomst en uw identiteit binnen twee dagen na de ondertekening aan de Centrale voor kredieten door te geven. Ook bij wantbetaling of betalingsachterstanden is er een belangrijke taak, want die moeten binnen acht dagen na een wanbetaling worden gemeld. Wie borg staat voor een lening wordt niet vermeld.

Welke kredieten worden geregistreerd bij de CKP?

Bij de Centrale worden gemeld alle particuliere krediettransacties. Ook verkopen op afbetaling en leasingovereenkomsten. Denk ook aan de kredieten voor particuliere doeleinden, zoals creditcards, postorderbedrijven, kredietlijnen op de zichtrekening en dergelijke. Er is wel een belangrijke uitzondering hierop: kredieten voor een bedrag minder dan 1.250 euro en met een looptijd van minder dan 3 maanden worden niet geregistreerd. De kredietverstrekkers en banken zijn verplicht de Centrale te raadplegen.

De zwarte lijst van de NBB

U en uw dossier komen in 2018 op de zwarte lijst van de NBB als:
  • Bij een koop of lening op afbetaling drie termijnbedragen op hun vervaldag niet of onvolledig zijn betaald en zodra de nog te vervallen termijnbedragen ook direct opeisbaar zijn geworden.
  • Bij een lening of krediet als het negatief saldo, debet stand, niet uiterlijk binnen drie maanden na de datum waarop de kredietgever hiertoe schriftelijk heeft verzocht, is aangevuld.
  • Bij een hypotheek als het verschuldigde bedrag niet of onvolledig is betaald. Wederom binnen drie maanden na de vervaldag. Anders ook binnen één maand na de ingebrekestelling via een aangetekend schrijven, als niet alsnog is betaald.

Raadpleging via internet

Staat u geregistreerd en wilt u weten hoe, dan kunt u dat via het internet nagaan. Daarvoor hebt u nodig uw elektronische identiteitskaart (eID) en een eID-kaartlezer.

Hoe lang duurt de registratie bij de Centrale CKP, hoe lang blijft de registratie staan?

Als er geen betalingsproblemen zijn en de lening en betaling een normaal verloop kennen, worden de geregistreerde gegevens automatisch na drie maanden en acht dagen na het einde van de leningsovereenkomst beëindigd. Als er sprake is van wanbetalingen blijft de negatieve registratie maximaal tien jaar staan, de zwarte lijst bij leningen. Deze termijn kan worden terug gebracht naar 1 jaar als u de achterstanden weer aanvult. Als u zelf uw gegevens wilt opvragen kan dat gratis. Als er bij de registratie fouten zitten moet u bank of kredietverlener vragen om de fouten te herstellen. Lukt dat allemaal niet dan kunt u terecht met uw klacht bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Slot Centrale voor Kredieten aan Particulieren

De Centrale voor Kredieten aan Particulieren houdt uw kredieten in België bij voor zover ze een looptijd hebben van meer dan 3 maanden en een bedrag van 1.250 euro te boven gaan. Banken moet hier uw betalingsverleden nagaan. Een negatieve registratie kan problemen geven voor een nieuwe lening. U komt dan op een zwarte lijst te staan. Dan wordt lening gedurende minimaal 1 jaar zeer moeilijk. U kunt nog wel een prepaid creditcard nemen. Bovendien kan het geld uit een hypotheek ook voor andere zaken worden gebruikt dan ter financiering van een eigen huis alleen. Anderzijds kan ook een hergroepering van leningen u uit de problemen helpen en ook weer een nieuwe lening mogelijk maken. Online lenen kan eenvoudig via allerlei sites. Via een simulator op de site van Santander, Cofidis kunt u eenvoudig nagaan hoeveel u maximaal kunt lenen en wat dat u gaat kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ferratum België - snel geld lenen met minikredietFerratum België - snel geld lenen met minikredietGeld lenen in België? In Nederland kennen we Ferratum al lang van de flitslening, minikrediet en minilening. Maar Ferrat…
Wat houdt de BKR toetsing precies in?Wat houdt de BKR toetsing precies in?Meestal wordt er een BKR toetsing gedaan door de kredietverstrekker als je een nieuwe lening wilt afsluiten. Wat houdt d…
BKR: Bureau Krediet RegistratieBKR: Bureau Krediet RegistratieHet BKR is een Nederlands kredietregistratiebureau, dat van elke persoon die in Nederland een krediet heeft afgesloten e…
BKR registratie of codering kan een lening in de weg staanBKR registratie of codering kan een lening in de weg staan10,5 miljoen Nederlanders staan geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Een BKR-registratie is echter nie…
BKR Score, een aanvullende dienst van het BKRBKR Score, een aanvullende dienst van het BKRIn Nederland zijn de meeste financiële instellingen en instellingen die kredieten verstrekken als deelnemer aangesloten…

Reageer op het artikel "De Centrale voor Kredieten aan Particulieren CKP (BE)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!