InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening oversluiten voor een goedkopere lening

Lening oversluiten voor een goedkopere lening

Lening oversluiten voor een goedkopere lening Sluit nu uw veel te dure lening over en profiteer van de laagste maandlasten. Deze zin hoor je regelmatig voorbij komen maar wat betekent het eigenlijk om je lening over te sluiten. Het kan inderdaad een stuk voordeliger zijn om een lening om te zetten naar een nieuwe lening. Wat zijn nu precies de voor- en nadelen van het oversluiten van een lening en wanneer kun je het beste oversluiten?

Wat is Oversluiten?

Een lening oversluiten betekent de overstap maken van de ene aanbieder naar de andere. Je hebt bijvoorbeeld een lening bij een duur postorderbedrijf en wilt graag minder rente gaan betalen. Je gaat op zoek naar een aanbieder die minder rente vraagt en stapt op deze wijze ‘over’. Ook kan het zijn dat je meerdere leningen hebt afgesloten bij verschillende aanbieders. Door relatief ‘kleine’ leningen is de rente hoog. Door al deze leningen onder te brengen in één lening betaal je een lagere rente, dit kan voordeliger zijn.

Voordelen

Alle leningen worden ondergebracht in één lening, hierdoor is het overzichtelijk geworden waar je precies schulden hebt. Je kunt makkelijker bijhouden aan wie je de lening moet betalen en loopt hierdoor geen betalingsachterstand op. Daarnaast hoef je minder rente te betalen omdat je bij één aanbieder een grote lening hebt.

Nadelen

Er is een kans dat je een boete moet betalen voor het vervroegd aflossen, het rente voordeel van het oversluiten kan daardoor teniet gedaan worden. Het is daarnaast verleidelijk om een nog hogere lening af te sluiten vanwege het rentevoordeel. Op deze wijze heb je dan wat extra geld om handen, maar de totale schuld neemt natuurlijk wel toe. Uiteindelijk moet alles toch terugbetaald worden (met rente).

Een goed voorbeeld van oversluiten

Je hebt een lening op een creditcard, hierbij betaal je17- 21% rente per jaar. Dit is een van de hoogste bedragen aan rente wat wettelijk is toegestaan. Deze sluit je over naar een doorlopend krediet van 4- 8% per jaar. Dit scheelt een enorm bedrag aan rente per jaar.

Tips

Kijk eerst hoeveel je aan rente betaalt op je huidige lening, daarna vergelijk je bij aanbieders van andere leningen hoeveel rente zij kunnen bieden. Lees de voorwaarden van je huidige lening goed door, mag je boetevrij aflossen? Zo ja dan is het waarschijnlijk goedkoper om over te stappen. Zo nee, dan is het een rekensommetje of je wel of niet voordeliger uit bent als je overstapt. Lees ook goed de voorwaarden door van de aanbieder waar je mogelijk de lening wilt onderbrengen en zorg ervoor dat er geen addertjes onder het gras zitten.

Lees verder

© 2007 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lening oversluiten voor een goedkopere lening"

Reactie

M. H. Sadal, 05-02-2009 17:07 #1
Goedendag,
Ik heb 4 leningen lopen totale bedrag van 40.000. Ik wil graag deze leningen 1 lening van maken.
Ik hoop dat u een uitkomst of andere mogelijkheden beschikbaar stelt. In afwachting van uw antwoord verblijf ik.
Met vriendelijke groeten van m Sadal Reactie infoteur, 08-02-2009
Goedendag M Sadal,

Helaas is dit artikel geschreven ter informatie over wat oversluiten betekend. Ik kan u niet ergens mee van dienst zijn in de zin van een nieuwe lening af sluiten. Hiervoor zult u zelf moeten informeren bij bijvoorbeeld een bank. Zij kunnen u verder op weg helpen.

Met vriendelijke groet,
M_vermaat, infoteur.

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Geld lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!